ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 26.06.2010, 10:08
پشتیبانی دولت اوباما از تحریم‌های کنگره علیه ایران

دویچه وله: وزیر امورخارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن از مصوبه کنگره این کشور برای گسترش تحریم‌ها علیه موسسات مالی، بخش انرژی و ناقضان حقوق‌بشر در ایران استقبال می‌کند. هدف از این فشارها تغییر سیاست اتمی تهران ذکر شده است.

وزارت امورخارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای از اقدامات کنگره این کشور برای برقراری تحریم‌های شدیدتر علیه جمهوری اسلامی استقبال کرد. هیلاری کلینتون وزیر امورخارجه آمریکا در روز جمعه (۲۵ ژوئن) اعلام کرد، که دولت اوباما از مصوبه‌ی کنگره آمریکا مبنی بر اعمال فشار بر بخش مالی و انرژی ایران پشتیبانی می‌کند.

مجلس سنا و مجلس نمایندگان آمریکا در روز پنج‌شنبه (۲۴ ژوئن) طرح همه‌جانبه‌ای را برای تحریم موسسات مالی، بخش نفت و گاز و ناقضان حقوق‌بشر در ایران به تصویب رساندند.

به گفته خانم کلینتون، واشنگتن خود را موظف به اجرای مصوبه‌ی کنگره می‌داند و این اقدام کنگره را در ادامه سیاست دوگانه گفت‌وگو و فشار بر جمهوری اسلامی ارزیابی می‌کند.

وزیرامورخارجه آمریکا تصریح کرد که هدف تحریم‌های جدید مهار برنامه اتمی ایران و تغییر در سیاست رهبران جمهوری اسلامی است. به نظر دیپلمات‌های آمریکایی افزایش فشارها به معنای بستن باب مذکرات تلقی نمی‌شود.

بنا به مصوبه‌ی کنگره‌ی آمریکا، دولت این کشور در اقدامی بی‌سابقه به تحریم تمام شرکت‌هایی دست خواهد زد که در معاملات «فرآورده‌های نفتی» نظیر بنزین، گازوئیل و سوخت هواپیما با ایران همکاری کنند. آمریکا با این اقدام خواهان افزایش هزینه‌های انرژی در ایران است، تا شاید از طریق آن بتواند در سیاست‌گذاری اتمی جمهوری اسلامی تغییر بوجود آورد.

مقامات ایرانی از یک‌سو از تحریم‌ها ناخشنود هستند، اما از سوی دیگر این اقدامات تنبیهی علیه جمهوری اسلامی را بی‌اثر و بی‌نتیجه ارزیابی می‌کنند.

گرچه خانم کلینتون از حمایت دولت آمریکا از مصوبه کنگره خبر داده، اما هنوز این مصوبه به امضای باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، نرسیده است.

اتخاذ تحریم‌های یک‌جانبه جدید از سوی آمریکا، اتحادیه اروپا، کانادا، استرالیا، ژاپن و برخی دیگر از کشورها در پی تصویب قطعنامه ۱۹۲۹ علیه ایران در شورای امنیت صورت می‌گیرد.

تحریم ناقضان حقوق‌بشر در ایران

وزیرامورخارجه آمریکا تاکید کرد که تحریم‌های کنگره این کشور به نقض حقوق‌بشر در ایران نیز توجه کامل دارد. کلینتون گفت: «یک سال پس از آنکه ایرانیان به اعتراض به نتایج انتخابات دست به تظاهرات زدند، رهبران جمهوری اسلامی همچنان به وظایف اساسی خود عمل نمی‌کنند و حق مردم برای بیان آزادانه، تجمع بدون ترس و برقراری عدالت را نادیده می‌گیرند».

وزیر امورخارجه آمریکا تصریح کرد که واشنگتن با همکاری متحدانشان خواهد کوشید تاثیرات این تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی تا حد ممکن افزایش یابد.

کنگره آمریکا از دولت این کشور خواسته است که ناقضان حقوق‌بشر در ایران را طی ۹۰ روز شناسایی و فهرستی از اسامی این افراد را تهیه کند. گروه‌های فشار همچون انصار حزب‌الله و بسیج از جمله نهادهایی رسمی و نیمه‌رسمی به شمار می‌آیند که در سرکوب معترضان در حوادث پس از انتخابات شرکت داشته‌اند. این افراد با قرار گرفتن در "فهرست سیاه" مشمول تحریم‌های آمریکا خواهند شد.

واکنش مقامات ایرانی به تحریم‌ها

منوچهر متکی، وزیر امورخارجه ایران مدعی شد که ۱۰ عضو شورای حکام در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مخالف برقراری تحریم‌ها در شورای امنیت بودند.

متکی تصریح کرد که «شکوفايی اقتصادی کشور در سال‌های اخير که نتيجه مقاومت مردم ايران است، نشان می دهد که صدور اين قطعنامه‌ها تاثيری در روند اقتصاد رو به رشد کشور نخواهد داشت.»

علاء‌الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز با اشاره به صدور قطعنامه جديد از سوی شورای امنيت عليه جمهوری اسلامی گفت: «تحريم، ملت ايران را تسليم نخواهد كرد، ملت ايران همچنان بر سر دفاع از آرمان‌ها و حقوق قانونی خود ايستاده است.»

محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت دهم نیز در سخنانی گفته بود که بزودی شرایط سخت ایران برای ادامه مذاکره با جامعه بین‌المللی اعلام خواهد شد.