ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 16.06.2010, 15:46
سه‌شنبه بیش از ۵۰ نفر در بهشت زهرا دستگیر شدند


رای ما کجاست: خانواده های شهدای جنبش سبز در اولین سالگرد شهادت عزیزان شان اجازه عزاداری نیافتند و حتی برخلاف رسم معمول مراسم عزداری از دادن بلندگو به آنها خودداری شد. فضای بهشت زهرا دیروز به شدت نظامی بود.

دیروز ۲۵ خرداد ماه سالگرد برخی از شهدای جنبش سبز بود. شهدایی که در تجمع سکوت ۲۵ خرداد سال گذشته جان خود را از دست دادند و قرار بود در این روز بر سر مزار آنها مراسم سالگرد برگزار شود.

شهید رامین رمضانی و سهراب اعرابی در قطعه ۲۵۷ بهشت زهرا از جمله شهدایی هستند که مراسم اولین سالگردشان در فضایی کاملا امنیتی برگزار شد . خانواده هایشان را از روزها قبل تهدید کردند و در روز سالگرد نیز اجازه ندادند مراسم عزاداری طبق روال برگزار شود و بنا بر برخی شنیده ها، حتی از کرایه دادن بلند گو به آنها خودداری شد.

در این فضای به شدت امنیتی از حاضران قطعه ۲۵۷ فیلمبرداری شد و حدود ۵۰ نفر نیز پس از ترک مراسم بازداشت شدند.

رامین رمضانی ۲۲ ساله ۲۵ خرداد سال گذشته در میدان آزادی به ضرب گلوله کشته شد . خانواده ی او که بارها تاکید کرده اند از خون پسرشان نمی گذرند و علی رغم همه تهدیدها پیگیر پرونده قتل رامین هستند. این بار نیز با صدور اعلامیه ی ترحیم رامین از یاران و همراهان جنبش سبز خواستند که در این مراسم شرکت کنند.

بر سر مزار رامین صندلی و سایه بان گذاشته اند و بیش از ۵۰ نفر نیز در آنجا حضور دارند اما بلندگویی برای رساندن صدای عزاداری به این خانواده داده نشده است و آنها را از برگزاری مراسم عزاداری منع کرده اند.

سهراب اعرابی هم یکی دیگر از شهدای جنبش سبز است که بر سر مزارش، مادر و برادر نشسته اند و می‌گریند. آنها از حاضران برای حضورشان تشکر می کنند و فوری تاکید می کنند که در این جا نمانند چرا که جان شان درخطر است.

مادر سهراب اعرابی، از مدت ها قبل نیز برای برگزار کردن مراسم سالگرد تهدید شده بود. چندی پیش نیز برخی از نیروها به منزل شخصی اش هجوم برده بودند و این مادر به اعتراض گفته بود:” باید اعلام کنند اینها چه کسانی هستند که همسایه و اهالی شهرکی که سهراب متعلق به آن است را آزار می دهند و با حمله وحشیانه ای که تنها از مغول ها و شعبان بی مخ ها بر می آمد، به منزل شخصی مان یورش برده اند و دو تا شمعی که همسایه ها برای سالگرد سهراب روشن کرده بودند را با خشونت خاموش کرده اند. برای همین از همین جا اعلام می کنم، من تامین امنیت جانی ندارم و اگر فردا اتفاقی برای من افتاد مسوول مستقیم آن را جمهوری اسلامی می دانم.”

با وجود همه این تهدیدها این دو خانواده اولین سالگرد عزیزان از دست رفته را گرامی داشتند . همچنین در قطعه ۲۵۶ نیز خانواده شهید محرم چگینی نیز حاضر شدند برای او نیز مراسمی برگزار کردند. این قطعه نیز مانند قطعه مجاورش مملو از نیروهای امنیتی و نیز لباس شخصی بود که با شناسایی افراد بعد از دور شدن آنها از صحنه، مبادرت به دستگیری شان می کرد.

نیروهای امنیتی در این روز در بهشت زهرا حدود ۵۰ نفر را دستگیر کردند که بعد از بازجویی های اولیه در نمازخانه بهشت زهرا ، آنها را به مکانی واقع در شهر ری و مقر یکی از نهادهای امنیتی منتقل کردند. برخی از این بازداشتی ها بعد از گرفتن تعهد و بازجویی و فیلمبرداری و عکاسی از آنها همان شب آزاد شدند.