ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 14.06.2010, 15:25
نامه‌ای به ژیلا بنی‌یعقوب

نامه ۷۰ روزنامه نگار و فعال جنبش زنان به ژیلا بنی‌یعقوب

بیش از ۷۰ روزنامه نگار و فعال جنبش زنان در نامه ای خطاب به ژیلا بنی یعقوب نوشته‌اند: حکمی که امروز نوشتن را بر تو حرام می کند، سندی است که روزی برگی افتخار آمیز در دفتر مبارزات زنان ایران در راه آزادی و برابری خواهد بود.

ژیلا بنی یعقوب اخیرا به یکسال حبس تعزیری و سی سال محرومیت از روزنامه نگاری محکوم شده است.

این نامه بدین شرح است:

ژیلای عزیز
این نامه را برای تو می نویسیم. نه برای اینکه این حرفها برای تو تازه است، نه ! که تو خود بارها از این دست گفته ای و نوشته ای. نه برای اینکه تو نمی دانی در دل و ذهن ما چه می گذرد، نه! که همدلی ما را قرار نیست احکام عجیب و غریبی ثابت کند که از آسمان کشورر ستم زده مان می بارد.

برای تو می نویسیم تنها به این دلیل که دیگر کسی را برای دادخواهی آنچه بر ما می رود، عادل و راستکردار و راستپندار نمی دانیم. از اینروست که بیدادمان را نیز خطاب به همدیگر می نگاریم. دادخواهی مان را به نزد هم می بریم و فریادمان را با دلجویی از هم می آمیزیم. فریادی آنقدر بلند که گوش فلک ناچار شود از شنیدن!

ژیلای عزیز
بر حکمی که به تو دستور ۳۰ سال ننوشتن! صادر کرده، بیش از گریستن باید خندید. باید خندید به کسی که فکر می کند تو می توانی از این پس زنده باشی و آب ننوشی. زنده باشی و غذا نخوری. زنده باشی و نفس نکشی. زنده باشی و ننویسی. این، درست مثل همان است. نوشتن برای تو، چیزی مثل نفس کشیدن است و تو درست همانطور که نفس می کشی و آب می نوشی، درست مثل همان، خواهی نوشت!

ژیلای عزیز
قاضی تو نمی داند این را! راز کوچک ما را نمی داند او. که ما، همان مایی که با هم، در کنار هم، برای هم و برای داشتن حق برابر زنان و مردان پیش آمده ایم، همه یک نام داریم. همه می توانیم در آنی، ژیلا شویم. می توانیم برای او، با او و به جای او ده ها خبر و مقاله و گزارش بنویسیم. می توانیم صدای او شویم و بپرسیم. نگاه او شویم و بکاویم. حنجره او شویم و فریاد کنیم. ژیلا جان معلوم است که قاضی تو از جنبش زنان ایران هیچ نمی داند!

ژیلا جان
راستی مگر تو چه گفته‌ای و نوشته ای که این همه بر آنها گران آمده است ؟ از حق پایمال شده نوشته‌ای؟ از آزادی سخن گفته ای؟ از برابری زن و مرد گفته ای و نوشته‌ای؟

بهای آزاد اندیشی در سرزمین ما بهای سنگینی است. ۳۰ سال ننوشتن بهای "از برابری نوشتن" است. اما راستی می دانی بهای نیندیشدین، آن هم برای یک زن چیست؟ بهای خموش و ساکت و فرمانبردار بودن زن، عمری در "عافیت سایه"، زیستن است و تو زن این سایه زیستی نیستی.

ولی خواهرم، وقتی به تن نحیف تو که یک سال بند را برای آن آماده می کنند، فکر می کنیم دچار عذاب وجدان می شویم. عذاب وجدان به خاطر راهی که در این چند سال اخیر در کنار هم پیموده ایم و امروز تو را به جرم این هم اندیشی در بند می کنند. اما عزیز ما تنها دلگرمی مان این است که راه ما اشتباه نبود. این راه اشتباه نیست. حق، خواسته ماست. و بدون آن زندگی تحفه بی ارزشی است که در شان تو، ما و همه زنان و مردان آزادی خواه میهنمان نیست. و ما فقط حق خواسته ایم.

ژیلا جان، حکمی که امروز نوشتن را بر تو حرام می کند، سندی است که روزی برگی افتخار آمیز در دفتر مبارزات زنان ایران در ر اه آزادی و برابری خواهد بود. با این همه امید داریم که این حکم در تجدید نظرخواهی، به تبرئه و آزادی تو منجر شود. امید داریم که تو همیشه در کنارمان باشی و مثل همیشه قلم، در دستان اندیشه‌ات قدرت مردسالار را به چالش بکشد. امید داریم بهمن عزیز، یاور همیشگی ات نیز هر چه زودتر هوای آزادی را نفس بکشد. امید داریم.... البته ژیلا جان! امروز فقط به خودمان امید داریم که یک قدم از هیچ خواسته ای کوتاه نخواهیم آمد. خواسته ما رهایی تو از حکمی چنین خوار است و خواسته تو رهایی از همه حکمهایی است که زن را بدون اندیشه می خواهند. ما به همه این خواسته ها امید داریم.

خدیجه مقدم - شهلا اعزازی - زهره ارزنی - پروین اردلان- شادی صدر- جلوه جواهری - ناهید کشاورز- سوسن طهماسبی - آسیه امینی - فیروزه مهاجر- هدا امینیان - نوشین کشاورزنیا - فریده غایب - مینا جعفری- رویا کریمی مجد- مریم میرزا - ناهید میرحاج- دلارام علی- میترا شجاعی- محبوبه عباسقلی زاده - طلعت تقی نیا - فخری شادفر - نوشابه امیری- فرشته قاضی- سمانه موسوی- امیر رشیدی- زهرا مینویی- شیوا بدیهی نژاد - کاوه مظفری- بنفشه جمالی- نیکزاد زنگنه- سمانه عابدینی- پرستو دوکوهکی- سارا لقایی- فرناز کمالی- پرستو اله یاری- لیلا اسدی- بهاره علوی- محبوبه حسین زاده - رها اصغری زاده- ناهید جعفری- سهیلا ستاری- فاطمه خانی- نرگس طیبات - سمیه رشیدی - کتایون پزشکی - نیلوفر کلگار- پریسا کاکایی - محمد صابر - نرگس جودکی - آزاده فرامرزیها- آیدا سعادت - مریم رحمانی- ستاره هاشمی - کاوه رضایی - لیلاصحت - اکرم خیرخواه - کاوه قاسمی کرمانشاهی - الناز انصاری- سیما حسین زاده - هایده تابش- نیلوفر انسان- آمنه شیرافکن- نازلی فرخی- نفیسه آزاد - مهرنوش اعتمادی- فروغ سمیع نیا - مریم سجادپور- عفت ماهباز- ونوس رضایی - شهلا فروزانفر- شکوه میرزادگی