ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 12.06.2010, 21:31
بازداشت دهها نفر در اعتراضات ۲۲ خرداد

خبرگزاری هرانا - در پی اعتراضات مردمی در اولین سالگرد اعتراض به نتایج دهمین دوره ی انتخابات ریاست جمهوری، بیش از ۹۰۰ تن شهروندان بازداشت شدند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، دستکم ۳۰۰ تن از این افراد بازداشتی را زنان تشکیل می دهند و خانواده های بازداشت شدگان از چگونگی وضعیت عزیزانشان بی اطلاع اند.


این روند تا جایی است که نیروهای امنیتی با بستن تقاطع خیابان "شهدای ژانداری" و "کارگر جنوبی" برای ممانعت از تجمع خانواده ها در مقابل "ستاد فرماندهی تهران بزرگ" ممانعت به عمل آورده اند.

گفتنی است تا کنون دستکم مشخصات ۱۵ تن از زنان بازداشتی که کارت شناسایی به همراه نداشتند به خانواده ها اعلام شده و از ایشان خواسته شده که مدارک شناسایی این افراد را تحویل دهند.

مسئولان به خانواده ی مردان بازداشت شده نیز گفته اند که از فردا برای پیگیری وضعیت عزیزانشان باید به "پلیس امنیت" مراجعه کنند.

شایان ذکر است در ساعت ۲ بامداد ۲۳ خرداد ماه، سی تن از بازداشت شدگان که همگی در ردیف سنی ۲۰-۲۵ سال بودند به وسیله ی یک ون به میدان انقلاب منتقل و در آن جا رها شدند.


ادامه‌ی بازداشت روزنامه‌نگاران و فعالین مدنی

عبدالرضا تاجیک، روزنامه‌نگار و داوود روشنی، رییس “ستاد فرزندان شهید” میرحسن موسوی بازداشت شدند.

عبدالرضا تاجیک، روزنامه‌نگار، برای سومین بار در طول یک‌سال گذشته بازداشت شد.

وی دومین عضو کانون مدافعان حقوق بشر است که در این چند روزه بازداشت می شود. پیش از وی نرگس محمدی نایب رییس این کانون بازداشت و روانه زندان شد.عبدالرضا تاجیک روزنامه نگار و فعال حقوق بشر با روزنامه‌های اصلاح طلبی همچون فتح، بنیان، بهار و شرق و با کانون مدافعان حقوق بشر همکاری داشته‌است، از سال ۱۳۸۷ و پس از آغاز برخورد گسترده دولت ایران با اعضای این کانون ممنوع الخروج شده است. وی در جریان درگیریهای انتخابات ۸۸ دو بار بازداشت و هر بار با قرار وثیقه آزاد شد.

دکتر داوود روشنی رئیس ستاد شاهد ۸۸ (فرزندان شهید ۸۸) میرحسین موسوی در حال بازگشت به منزل و در نزدیکی محل سکونت خود دستگیر شد.

داوود روشنی یک بار دیگر نیز اواخر مهر ماه گذشته دستگیر شده بود و بعد از 45 روز آزاد شد.

رضا شهابی، از اعضای هیات مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد هم از بازداشت‌شدگان امروز است. پیش از این و در روز چهارشنبه هفته گذشته، سعید ترابیان، دیگر عضو هیات مدیره این سندیکا بازداشت شده بود.


انتقال محمد نوری زاد به بند ۳۵۰

محمد نوری زاد، نویسنده زندانی امروز از بند هفت زندان اوین به بند ۳۵۰ این زندان منتقل شد.

به گزارش خبرنگار کلمه، علت این جابجایی ایجاد محدودیت برای نوری زاد در ارتباط تلفنی و انتقال پیام ها و نامه هایش به بیرون زندان عنوان شده است .

بند ۳۵۰ اوین نسبت به بند هفت که نوری زاد تا دیروز در آن زندانی بود ؛از محدودیت های بیشتری برخوردار است.یکی از این محدودیت ها ،تماس تلفنی است .زندانیان بند ۳۵۰ که اغلبشان از زندانیان سیاسی حوادث پس از انتخابات هستند ، روزانه سه تا پنج دقیقه حق تماس تلفنی دارند در حالی که این امکان در بندهای دیگر زندان اوین از جمله بندهای زندانیان عادی بدون محدودیت خاص زمانی است.

نوری زاد که تاکنون در بند هفت اوین که به نام اندرزگاه هفت معروف است با تعدادی زیادی از زندانیان عادی و چند نفر از زندانیان سیاسی زندانی بود، با استفاده از این امکان موفق شده بود نامه پنجم خود به رهبری ایران و همچنین نامه به سید حسن خمینی را به بیرون انتقال دهد

محمد نوری زاد به سه و نیم سال زندان همراه با پنجاه ضربه شلاق محکوم شده است .
وی به دلیل سه نامه به رهبری و مقاله ای در نقد سخنان جناحی رییس قوه قضایه بازداشت شده است که ۷۰ روز آن را در انفرادی بود.