ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 12.06.2010, 13:30
موج تازه حملات علیه شیرین عبادی


موج تازه حملات علیه شیرین عبادی و مدافعین حقوق بشر در ایران
تازه ترین اقدام علیه خانواده عبادی

بیست ویک خرداد ۱۳۸۹- کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران با انتشار بیانیه ای پخش برنامه ای مغرضانه و شدیدا مونتاژ شده علیه خانم شیرین عبادی برنده، جایزه صلح نوبل و رئیس کانون مدافعان حقوق بشر را محکوم کرد. این برنامه روز ۲۰ خرداد و در آستانه سالگرد انتخابات بحث برانگیز سال گذشته در برنامه سیاسی-اطلاعاتی ۲۰:۳۰ شبکه یک تلویزیون دولتی ایران پخش شد که در آن به تخریب علیه خانم عبادی پرداخته می شود. کمپین همچنین دستگیری خانم نرگس محمدی نایب رییس کانون مدافعان و همکار شیرین عبادی که چند ساعت پس ازپخش آن برنامه صورت گرفت را محکوم کرد وخواستار توقف روندی که آن را «شرم آور» نامید شد.

این در حالی است که درست در همان روز نماینده جمهوری اسلامی ، جواد لاریجانی با حضور در نشست دوره ای وضعیت حقوق بشر در ایران،در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو، توصیه نامه ای راپذیرفت که طبق آن دولت متبوعش را موظف می کند به حقوق مدافعان حقوق بشر در این کشور احترام بگذارد.

هادی قائمی سخنگوی کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران در این باره می گوید: "این از ویژگیهای بارز جمهوری اسلامی و اهانت دولت به مبحث حقوق بشر است که در روزی که کارنامه اش در شورای سازمان ملل بررسی میشود، اینچنین به فعالان برجسته حقوق بشر حمله می کند. به شیرین عبادی افترا زده میشود و نرگس محمدی بازداشت میشود."
قائمی در ادامه گفت:"این حملات بی اساس بر علیه خانم عبادی و همکارانش در آستانه سالگرد انتخابات سال گذشته حاکی از نقش غیر قابل انکار او در جامعه جهانی برای آشکار کردن نقض وسیع حقوق بشر در ایران است."

آقای جواد توسلیان،همسر خانم عبادی پس از انتخابات در تابستان گذشته بازداشت شد و تحت فشارهای جسمی و روحی قرار گرفت. در دوران بازداشت او در مقابل دوربین فیلم برداری قرار گرفت و به اجبار به بیان سخنانی بر علیه همسر خود پرداخت.توسلیان پس از آزادی، خانواده خود را از بدرفتاری های صورت گرفته در قبال خود مطلع ساخت.
خانم عبادی در زمان بازداشت همسرش،به اعضای خانواده خود اعلام کرد که اگر هر کدام از آنها بازداشت شدند لحظه ای برای اعترافهای نادرست علیه او تردید نکنند چرا که تنها دلیل این آزارها و بازداشت ها تحت فشار قرار دادن وی برای متوقف ساختن فعالیتهایش برای ترویج حقوق بشر در ایران است.

این شبکه تلویزیونی دولتی اعترافی ویدئویی از توسلیان را نشان داد که در آن او به ایراد نظرهایی بر علیه همسرش،اعتقادات سیاسی او و شغلش به عنوان وکیل فعال در زمینه حقوق بشر پرداخت.دراین برنامه توسلیان عصبی به نظر می رسید و واکنشهای فیزیکی بدنش دلیلی روشن بر رنجی بود که در طول مصاحبه تحمل می کرد.

ساعاتی پس از پخش این برنامه، نرگس محمدی نایب رئیس و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر،سازمان مستقلی که توسط عبادی و دیگر وکلای حقوق بشر در ایران بنیان گذاشته شده است،در خانه خود در نیمه های شب ۲۰ خرداد ماه بازداشت شد.از وضعیت کنونی او و اتهامی که بر علیه محمدی مطرح است،هیچ اطلاعی در دست نیست.

نرگس محمدی که مادر ۲ فرزند خردسال است،یکی از مدافعان پیشرو حقوق بشر در ایران مییاشد. کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران معتقد است که زمان بازداشت او ساعاتی پس از پخش اعترافات همسر عبادی تلاش مقامات ایرانی برای جلوگیری محمدی از واکنش عمومی بر علیه این برنامه تلویزیونی شرم آور و به چالش کشیدن روایت های غلط و سناریوی مغرضانه آن است.

طی چند سال گذشته مقامات ایرانی خانم عبادی را تحت فشارهای سخت قرار داده اند.کانون مدافعات حقوق بشر در دی ماه ۱۳۸۷ مورد حمله نیروهای امنیتی قرار گرفت و مهر و موم شد.محمد علی دادخواه و عبدالفتاح سلطانی،دو تن از دیگر بنیان گذاران این کانون نیز پس از انتخابات سال گذشته بازداشت شدند.

هم چنین دکتر نوشین عبادی،استاد دانشگاه،پزشک، محقق و خواهر شیرین عبادی در دی ماه ۱۳۸۸ بازداشت شده و بدون هیچ اتهامی برای ۱۷ روز تحت بازداشت بود.او را به اخراج از دانشگاه تهدید کردند تا شیرین عبادی را وا دارند که دست از ترویج حقوق بشر بردارد.علاوه بر آن دولت همه دارایی های شیرین عبادی و همسرش،حسابهای بانکی این دو را مسدود کرده است.

خانم عبادی مدت کوتاهی پیش از انتخابات سال گذشته برای سخنرانی در اسپانیا از کشور خارج شد و در طی یک سال گذشته مصرانه بر آن است که توجه جامعه بین الملل را به تخطی آشکار از رعایت حقوق بشر در ایران جلب کند و اجازه ندهد که ابهامات برنامه هسته ای ایران توجهات را از حقوق بشر در این کشور منحرف کند.

نیروهای امنیتی در جمهوری اسلامی ایران برای چند دهه از اعترافات اجباری و پخش آن در تلویزیون دولتی استفاده کرده اند تا بازداشت خودسرانه فعالان سیاسی،جامعه مدنی و حقوق بشری را توجیه کنند.

هادی قائمی،سخنگوی کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران معتقد است که "این به اصطلاح آبرو ریزی های بی ارزش، استراتژی های یک دولت ضعیف است برای متوسل شدن به روش های شرم آور جهت تلاش برای ایجاد سکوت در قبال انتقاد از گزارش حقوق بشر در ایران."

او هم چنین اضافه می کند که "خانم عبادی شجاعانه بارها و بارها نشان داده است با چنین روشهای بی ارزشی مرعوب نشده و همچنان به فعالیت های حقوق بشری خود ادامه خواهد داد."

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران خواستار پایان دادن به آزار و اذیت خانواده شیرین عبادی و آزادی فوری و بی قید و شرط تمام زندانیان مدافع حقوق بشر از جمله نرگس محمدی ، عماد باقی ، شیوا نظر آهاری ، کوهیار گودرزی ، بهاره هدایت ، میلاد اسدی و محبوبه کرمی است.