ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 12.06.2010, 9:39
تدابیر شدید امنیتی در تهران و شهرهای دیگر

دویچه وله: حضور پررنگ نیروهای امنیتی در شهرهای بزرگ ایران

در سالگرد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دهم در روز ۲۲خرداد سال گذشته، حضور نیروهای نظامی و امنیتی در خیابان‌های شهرهای بزرگ ایران، بخصوص تهران، گزارش شده است. شب گذشته در نقاط مختلف تهران صدای «الله اکبر» شنیده شده است.

گزارش‌ها از افزایش تدابیر شدید امنیتی در تهران و شهرهای مختلف ایران حکایت دارد. در این‌باره یک شهروند تهرانی به رادیو دویچه‌وله گفت، ماشین‌های ضدشورش و نیروهای لباس شخصی بسیاری را در خیابان‌های مرکزی و به‌ویژه اطراف دانشگاه تهران دیده است.

گزارش های مشابهی از دیگر نقاط تهران و بخصوص میادین اصلی شهر دریافت شده است. همچنین پرواز مداوم بالگردها بر فراز آسمان تهران گزارش شده است. ماشین‌های گشت ارشاد ویژه طرح عفاف در خیابان‌های مختلف به شکلی محسوس‌تر از روزهای گذشته حضور دارند.

حضور نیروهای نظامی در حالی است که پیش از این میرحسین موسوی و مهدی کروبی از رهبران معترضان اعلام کرده بودند، به دلیل واهمه از کشتار و سرکوب مردم و عدم صدور مجوز توسط وزارت کشور دولت محمود احمدی نژاد، تظاهرات اعتراضی خود را برگزار نخواهند کرد. اما به نظر می‌رسد حکومت ایران همچنان احتمال بروز اعتراضات خیابانی در سالگرد انتخابات جنجالی سال گذشته را می‌دهد.

پیش از این مرتضی تمدن، استاندار تهران، درخواست معترضان برای راهپیمایی را «غیرواقعی» خوانده و گفته بود، دلیلی برای صدور مجوز در فضای آرام کنونی وجود ندارد. تمدن تهدید کرده بود که «هر حرکت غیرقانونی که در راستای اخلال در نظم عمومی جامعه و ایجاد مزاحمت برای مردم باشد، تحمل نخواهد شد».

ادامه احضار و بازداشت فعالان سیاسی

از چند روز قبل روند احضار و بازداشت فعالان سیاسی، روزنامه‌نگاران و دانشجویان در شهرهای مختلف ایران نیز آغاز شده است.

به گزارش سایت "ندای سبز آزادی" از اهواز در آستانه ٢٢خرداد تعدادی از اعضای "جمعیت توسعه سیاسی فرهنگی خوزستان"، از تشکل‌های ملی مذهبی، توسط اداره اطلاعات اهواز احضار شده، مورد بازجویی قرار گرفتند. تعداد دیگری نیز توسط احکام دادگاه انقلاب اهواز دستگیر و به مکان‌های نامعلومی منتقل شده‌اند.

همچنین منابع خبری می‌نویسند که رضا و امین فرید یحیایی، از فعالان دانشجویی ملی-مذهبی تبریز نیز عصر جمعه ۲۱ خرداد در تبریز بازداشت شدند.

پیش از این نیز نرگس محمدی، روزنامه نگار و فعال حقوق بشر، نیمه شب ۲۰ خرداد ماه توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی‌اش بازداشت شده بود. نرگس محمدی نایب رئیس و سخنگوی "کانون مدافعان حقوق بشر" و رییس هیئت اجرایی "شورای صلح ایران" است.

ارسال پیام های تهدید آمیز

از ایران گزارش شده است که وزارت اطلاعات از روز گذشته ارسال پیام‌های کوتاه تهدیدآمیز به شهروندان را آغاز کرده است. مضمون این پیام‌های کوتاه عبارت است از «شهروند گرامی،شما مورد فریب رسانه‌های بیگانه قرار گرفته‌اید و برای آنها فعالیت می‌کنید. در صورت تکرار مجدد این عمل از سوی شما بنابر قوانین مجازات اسلامی با شما برخورد خواهد شد.»

این پیام‌ها به تلفن‌های همراه شهروندان در شهرهای بزرگ ارسال می گردد. پیش از این و در مواردی مشابه وزارت اطلاعات ایران اقدام به ارسال پیام‌های کوتاه تهدید‌آمیز کرده بود.

طنین فریاد "الله اکبر" در ایران

از شب گذشته فیلم‌هایی منتشر شده است که براساس آنها به نظر می‌رسد معترضان در شهرهای مختلف ایران از جمله تهران و مشهد با شعار "الله اکبر" به استقبال روز ۲۲ خرداد رفته‌اند.

همچنین "کلمه"، وب سایت نزدیک به میرحسین موسوی، در خبری نوشت: «در شب ۲۲ خرداد سالگرد انتخابات ریاست جمهوری غریو الله اکبر به طرز شگفت آوری مناطق مختلف تهران را درنوردید. شاهدان عینی طنین الله اکبر امشب در مناطق تهران را قابل مقایسه با روزهای ابتدایی پس از انتخابات می دانند.»


العربیه: تدابیر شدید امنیتی در تهران و شهرهای دیگر

همزمان با سالگرد انتخابات جنجال برانگیز ریاست جمهوری در ایران امروز شنبه 12-6-2010 تدابیرشدید امنیتی در تهران و شهرهای مختلف این کشور برقرار شده است.

شب گذشته در اغلب مناطق تهران مردم از فراز بام های منازل خود شعار" الله اکبر" وهمچنین شعارهایی چون " مرگ بر دیکتاتور " و " نصرمن الله وفتح قریب ،مرگ بر این دولت مردم فریب " سر دادند.

مهدی کروبی و میرحسین موسوی از رهبران معترضان پیش از این به دلیل " حفظ جان و مال مردم " تظاهرات سالگرد انتخابات را لغو کردند.

در بیانیه مشترک این دو نامزد معترض به نتایج انتخابات تاکید شده است " اخبار رسیده از سازماندهی مجدد افراطیون و سرکوبگران در جهت یورش به مردم بی دفاع و مظلوم " حکایت می کند.

گزارش های اولیه از تهران حاکی است نیروهای سپاه ، پلیس و بسیج در مناطق حساس پایتخت از جمله میدان انقلاب ، میدان امام حسین و اطراف میدان آزادی مستقر شده اند و از تجمع مردم جلوگیری می کنند.

طی یک سال گذشته نیروهای امنیتی با تظاهرات معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری به شدت برخورد کردند و دهها نفر در راهپیمایی ها کشته و صدها نفر از جمله اعضای ارشد احزاب اصلاح طلب ، روزنامه نگاران ، فعالان مدنی و معترضان عادی را بازداشت کردند.

معترضان برگزارکنندگان انتخابات را به دست داشتن در " تقلب سازماندهی شده " به قصد پیروزی محمود احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری متهم می کنند اما حاکمیت می گوید انتخابات سالمی را برگزار کرده است.


بی بی سی: 'تدابیر امنیتی شدید' در سالگرد انتخابات ایران

در اولین سالگرد انتخابات مناقشه برانگیز ریاست جمهوری، گزارش ها از ایران حاکی از اعمال تدابیر امنیتی شدید در تهران و شهرهای دیگر است.

این در حالیست که میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو رهبر مخالفان دولت ایران در یک مصاحبه مطبوعاتی مشترک اینترنتی افزایش آگاهی رسانی درباره "استبداد" در ایران را خواهان شده اند.

آن ها پیش از این اعلام کردند به دلیل "حفظ جان و مال مردم" از برگزاری راهپیمایی در سالگرد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری این کشور صرف نظر کرده اند.

جان لاین، خبرنگار بی بی سی، می گوید ممکن است که برخی مخالفان دولت شنبه ۲۲ خرداد (۱۲ ژوئن) در ایران دست به اعتراض بزنند.

با وجود تشدید تدابیر امنیتی در تهران طی چند روز اخیر، گزارش ها از آن حکایت دارد که دیشب (جمعه شب) گروهی از ساکنان این شهر به پشت بامها رفتند و شعار الله اکبر سر دادند.

گروه های طرفدار معترضان در خارج از ایران قرار است امروز (شنبه) در حمایت از مخالفان دولت این کشو در بیش از ۸۰ شهر در سراسر جهان راهپیمایی اعتراض آمیز برگزار کنند.