ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 11.06.2010, 9:16
نرگس محمدی بازداشت شد

کمیته گزارشگران حقوق بشر - بر اساس اخبار رسیده، نرگس محمدی، فعال حقوق بشر و روزنامه نگار، شامگاه روز پنج شنبه 20 خرداد ماه 1389، در حضور فرزندان خردسال خود بازداشت شد. وی پیش از این نیز چندین بار به دادگاه انقلاب احضار شده و مورد بازجویی قرار گرفته بود.

نرگس محمدی، نایب رئیس و سخن گوی کانون مدافعان حقوق بشر و رییس هیات اجرایی شورای صلح ایران است. او در آذرماه 1387، به دلیل فعالیت در کانون، از کار اخراج شد. وی در واکنش، نامه ای سرگشاده خطاب به محمود احمدی نژاد نوشت که در بخشی از آن آمده است: " قطعا کسانی که از سالها قبل از کار و از تحصیل محروم شده اند کم نیستند و من قطره ای در این دریای طوفان زده از ظلم وجورم. زنان ومردانی که به دلیل داشتن تفکری مخالف و یا حتی متفاوت از حکومت محرومیت های سنگینی را متحمل شده و خود و خانواده هایشان قربانیان این خشونت بی حد و مرز شده اند. از این حیث باید زبان در کام کشم و شرم نمایم تا از آنچه بر خود رفته سخن گویم اما از این حیث که باید از حقوق اساسی مان بگوییم و بنویسیم و سکوت نکنیم تا روزی در این سرزمین بلاکش نیز حق داشتن کار و حق تحصیل جزء حقوق انسانی به شمار آید نه امتیاز و وسیله ای برای تهدید انسانها توسط حکومت ها باید گفت و نوشت."

کانون مدافعان حقوق بشر، کانونی حقوقی است که در حوزه "دفاع از زندانیان سیاسی ـ عقیدتی، اعلام موضع و نظر نسبت به موارد بارز نقض حقوق بشر و حمایت از خانواده فعالان سیاسی زندانی" فعالیت می کند. همچنین فعالیت شورای صلح ایران نیز که ائتلافی از نویسندگان، هنرمندان، حقوقدانان، زنان، دانشجویان، فعالین سندیکایی و نمایندگان اقلیت‌های قومی و گروه‌‌های سیاسی است در راستای توقف سرکوب های نظامی و پیشروی به سوی صلح و حقوق بشر است.

بر همین اساس، در سال ۲۰۰۹، کمیته‌ی علمی بنیاد ایتالیایی "الکساندر لانگر"، به پاس فعالیت های بشردوستانه نرگس محمدی،جایزه بین‌المللی الکساندر لانگر را به وی اهدا کرد.

گفتنی ست در سال گذشته، محمدعلی دادخواه و عبدالفتاح سلطانی از دیگر اعضای شورای عالی نظارت کانون مدافعان حقوق بشر و همچنین عبدالرضا تاجیک همکار مطبوعاتی سازمان مزبور نیز بازداشت و با تودیع قرار وثیقه آزاد شده بودند.

به نظر می رسد بازداشت نرگس محمدی، نایب رییس کانون مدافعان حقوق، در راستای تشدید فشار بر مدافعان حقوق بشر صورت گرفته است.


کميته گزارشگران حقوق بشر
http://chrr.us/spip.php?article9863