ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 10.06.2010, 9:30
فراخوان برای آزادی فوری زندانیان سیاسی

در آستانه نخستین سالگرد اعتراضات مردمی درایران : سرکوب ادامه دارد

فراخوان فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و گزارشگران بدون مرز برای آزادی فوری زندانیان سیاسی


٢٢ خرداد نخستین سالگرد انتخابات ریاست جمهوری در ایران است. همگان تظاهرات مردمی در اعتراض به انتخابات ناعادلانه و تخلف و تقلب در نتایج آن را به یاد دارند. این تظاهرات‌های مردمی، که گستردگی آنها از انقلاب ١٣٥٧ بدین سو بی‌سابقه بود، به شدت سرکوب و به خون کشیده شدند. ده‌ها معترض کشته و هزاران نفر در سراسر کشور دستگیر شدند. در بازداشت‌گاه‌ها شکنجه به شکل منظم علیه بازداشت شدگان بکار گرفته شد که چندین مورد تجاوز نیز گزارش شده است. با آنکه امروز اکثریت بازداشت شده‌گان آزاد شده‌اند، اما بسیاری از آنها به شکل موقت آزاد و همچنان تحت پیگرد قضایی قرار دارند. خطر صدور احکامی سنگین آنها را تهدید می‌کند. امروز با پنهانکاری مقامات ایران و سانسور گسترده رسانه‌ها در کشور، ارائه آمار دقیقی از زندانیان سیاسی ناممکن است. با این حال فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و گزارشگران بدون مرز تعداد زندانیان سیاسی را در سراسر کشور ٤٠٠ تا ٨٠٠ نفر برآورد می‌کند.

جامعه جهانی، با بی‌توجهی به نقض حقوق بشر، همه هم خود را بر حل معضل اتمی ایران متمرکز کرده است. بر بستر این بی عملی سرکوب مردم در ایران ادامه دارد. اینگونه از اغاز سال میلادی جاری، هشت زندانی در ارتباط با شرکت در تظاهرات به مرگ محکوم شده‌اند. در ایران اعدام فعالان سیاسی و به ویژه اقلیت های قومی، امری متداول است.در این کشور مجازات اعدام ابزاری است در خدمت ایجاد وحشت، مهار جامعه مدنی و حفظ قدرتی که جز رژیمی خودکامه نامی دیگر ندارد.

در آستانه سالگرد رویدادهای غم انگیز انتخابات ٢٢ خرداد، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و گزارشگران بدون مرز خواهان آزادی همه‌ی زندانیان سیاسی در ایران هستند. بدین مناسبت هر دو سازمان مدافع حقوق بشر با راه اندازی کارزاری برای آزادی همه زندانیان عقیدتی در ایران فهرستی از ٤٠ زندانی سیاسی منتشر می کنند. این زندانیان اعم از روزنامه‌نگار، سندیکالیست‌، دانشجو، مدافعان حقوق زنان، و یا کسانی که اعتقادی متفاوت از اسلام رژیم حاکم دارند. بخشی از رهبران فکری جامعه ایران به شمار می‌آیند. برخی از آنها سال‌هاست که در زندان بسر می‌برند. فرزاد کمانگر یکی از آنها بود که متاسفانه در تاریخ ١٩ اردیبهشت سال جاری با چهار تن دیگر از فعالان سیاسی اعدام شد. این اعدام‌ها با هدف منصرف کردن مردم از شرکت در تظاهرات سالگرد ٢٢ خرداد انجام گرفته‌اند.

وضعیت روزنامه‌نگاران و آزادی مطبوعات در ایران روز به روز بدتر می‌شود. از خرداد ١٣٨٨ تا امروز بیش از ٢٠ روزنامه و سایت اطلاع رسانی توقیف یا مجبور به توقف فعالیت خود شده اند. بیش از ٣٠٠٠ هزار روزنامه‌نگار از حق کار محروم و در بیکاری بسر می برند. با ٤٠ روزنامه‌نگار و وب‌نگار زندانی، جمهوری اسلامی ایران سومین زندان بزرگ جهان برای روزنامه نگاران است. ایت‌الله سید علی خامنه‌ای و محمود احمدی‌نژاد با برقراری حکومت وحشت و ترور، این کشور را از روزنامه‌نگاران خود محروم و حق دانستن را برای مردم ممنوع کرده‌اند.

فهرست انتشار یافته تنها شماری از زندانیان سیاسی هستند، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و گزارشگران بدون مرز خواهان آزادی فوری همه زندانیان سیاسی هستند. از سوی دیگر هر دو سازمان مدافع حقوق بشر با این باور که جامعه جهانی می‌تواند و باید مواضعی قاطع تر در برابر جمهوری اسلامی ایران اتخاذ کند. از جمله خواهان :

تشکیل کمیسیون تحقیق از سوی نهادهای صلاحیت دار حقوق بشر سازمان ملل برای تحقیق در باره موارد نقض حقوق بشر در ارتباط با رویدادهای پس از انتخابات ٢٢ خرداد ١٣٨٨

بررسی موارد نقض حقوق بشر در شورای امنیت سازمان ملل و امکان تصویب مجازات هایی علیه آمران و عاملان موارد نقض فاحش حقوق بشر در ایران

انجام اقدامات موثری برای پیشگیری و مجازات موسساتی که با جمهوری اسلامی ایران در نقض حقوق بشر همکاری می کنند. به ویژه ممنوع کردن صدور تجهیزات شنود ، سخت و نرم افزارهایی که گردش آزاد اطلاعات را مهار و دسترسی به اینترنت و رسانه های دیگر را محدود یا غیرممکن می کند، و نیز ابزار و وسائلی که برای سرکوب خشونت بار معترضان به کار می رود.


***

برای آزادی فوری و بدون قید و شرط همه زندانیان سیاسی و عقیدتی در ایران – امضا کنید

صدها زندانی عقیدتی هم اکنون در زندان های حمهوری اسلامی بسر می برند. برخی سال ها و بسیاری دیگر، در پی تظاهرات مردمی در اعتراض به تخلف و تقلب در نتایج انتخابات ٢٢ خرداد ١٣٨٨ بازداشت و زندانی شده اند. همه این زندانیان به خاطر عقاید خود از آزادی محروم شده اند. آنها برای نقض فاحش حقوق بشر در کشورشان، برای اعتراض به تبعیض درحق زنان، در دفاع از حقوق اقلیت های قومی و مذهبی، برای آنکه اعتقادی متفاوت از اسلام رژیم حاکم دارند و برای آنکه خواهان صیانت از حق رای خود شده اند، در زندان بسر می برند.

با زندانی کردن این افراد و در بسیاری موارد شکنجه ی آنها، با مجبور کردن آنها به اعتراف علنی به " ارتکاب جنایات"، با محاکمه دست جمعی و ناعادلانه آنها، مقامات مسئول ایران به شکل فاحش تعهدات بین المللی خود را در امر رعایت حقوی بشر نقض می کنند. و در این باره مسئول هستند.

از این روی ما از مقامات مسئول ایران خواهان آزادی فوری و بدون قید و شرط همه زندانیان سیاسی و عقیدتی در ایران هستم.

برای دیدن فهرست زندانیان سیاسی و امضای فراخوان به آدرس زیر مراجعه شود

http://www.rsf-fidh-iran.org/?lang=fa