ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 09.06.2010, 16:59
تصویب چهارمین قطعنامه تحریم ایران در شورای امنیت

دویچه وله: چهارمین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد، امروز (چهارشنبه ۹ ژوئن، ۱۹ خرداد) با رای مثبت ۱۲ عضو این شورا به تصویب رسید. ترکیه و برزیل به این قطعنامه رای منفی دادند و لبنان از شرکت در رای گیری خودداری کرد.

تا لحظاتی پیش از رای‌گیری نیز، دیپلمات‌ها پیش‌بینی کرده بودند که قطعنامه رای مثبت ۵ عضو دائمی و ۷ عضو غیردائمی را جلب کند. براساس قطعنامه جدید شورای امنیت، بانک مرکزی و چند بانک‌ایرانی دیگر، چنانچه ثابت شود فعالیت‌آن‌ها با برنامه هسته‌ای ایران در ارتباط است، مشمول تحریم خواهند شد.

تحریم‌های تسلیحاتی و بانکی تازه

به گزارش خبرگزاری رویترز، گسترش تحریم تسلیحاتی جمهوری اسلامی، بخش دیگری از مفاد قطعنامه چهارم است. همچنین اسامی ۴۰ شرکت بر فهرست شرکت‌هائی که قرار است دارائی‌های آن‌ها در خارج از ایران مسدود شود، افزوده می‌شود. جهان غرب گمان می‌برد که این شرکت‌ها با برنامه اتمی یا موشکی جمهوری اسلامی همکاری دارند.

رویترز می‌نویسد:«برپایه قطعنامه چهارم شورای امنیت، کشورهای عضو موظف شده‌اند از صدور ویزا برای گروهی از مقامات بلندپایه جمهوری اسلامی ایران، که در برنامه‌های اتمی و موشکی نقش دارند، خودداری کنند. نام رئيس مرکز غنی‌سازی اورانیوم جمهوری اسلامی نیز، در فهرست این افراد آمده است.» رویترز از سایر مقاماتی که نامشان در این فهرست ذکر شده نامی نمی‌برد.

کنترل کشتی‌های عازم ایران نیز، در قطعنامه شورای امنیت منظور شده است.

تعدیل قطعنامه از سوی چین و روسیه

آمریکا، فرانسه، بریتانیا و آلمان خواستار آن بودند که تحریم‌ها صنعت نفت و گاز ایران را نیز شامل شود، اما چین و روسیه موفق شدند قطعنامه را تا حدودی تعدیل کنند. با این حال، هیلاری کلینتون وزیرخارجه ایالات متحده آمریکا گفت: «این مهم‌ترین قطعنامه‌ای است که تاکنون علیه جمهوری اسلامی ایران تصویب شده است.»

ساعاتی پیش از تصویب قطعنامه چهارم، آمریکا، بریتانیا و فرانسه، تازه‌ترین پیشنهاد جمهوری اسلامی را برای مبادله اورانیوم کم‌غلظت با اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی تهران در خاک ترکیه رد کردند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشتر اعلام کرده بود که این اقدام برای رفع بدگمانی جامعه جهانی کافی نیست.

تردید پوتین

ولادیمیر پوتین نخست‌وزیر روسیه روز دوشنبه این هفته در گفت‌وگوئی با خبرگزاری فرانسه گفته بود که نسبت به موثر بودن تحریم‌های تازه تردید دارد. با این همه، روسیه نیز به گسترش تحریم‌ها رای مثبت داد.


نخستین واکنش‌ها به تصویب قطعنامه

ساعتی پس از تصویب قطعنامه چهارم شورای امنیت سازمان ملل متحد، ایران، آمریکا، آلمان، برزیل و ترکیه، نسبت به آن واکنش‌ نشان دادند. وزیرخارجه آلمان گفت که راه گفت‌وگو هنوز باز است.

ساعتی پس از اعلام خبر تصویب قطعنامه شماره ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل متحد، علی‌اصغر سلطانیه نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد:«فرقی نمی‌کند که چه تعداد قطعنامه تصویب شود، جمهوری اسلامی به غنی‌سازی اورانیوم ادامه خواهد داد.»

واکنش احمدی‌نژاد و وزارت‌خارجه

محمود احمدی‌نژاد، قبلا اعلام کرده بود که در صورت تصویب قطعنامه شورای امنیت دیگر حاضر به گفت‌وگو با گروه ۵+۱ نیست. وی، که هم‌اکنون در تاجیکستان به سر می‌برد، گفت که «قطعنامه شورای امنیت برای ایران پشیزی ارزش ندارد.»

یک سخنگوی وزارت خارجه نیز در تلویزیون دولتی ایران، تصویب قطعنامه شورای امنیت را "قدمی نادرست" خواند و گفت که این اقدام فقط کار را دشوارتر می‌کند.

خبرگزاری فرانسه نوشت که براساس قطعنامه جدید، سرمایه‌گذاری در معادن اورانیوم ایران نیز ممنوع شده و دولت‌های خارجی اجازه دارند برای جلوگیری از حمل جنگ‌افزارها، در دریای آزاد کشتی‌های ایرانی را کنترل کنند.

‎یک لحظه مهم در دیپلماسی جهانی

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان از تصمیم شورای امنیت به عنوان "‎یک لحظه مهم در دیپلماسی جهانی" یاد کرد و گفت:«جهان نشان داد که برای جلوگیری از تسلیح اتمی ایران مصمم است.» صدراعظم آلمان همچنین از این که ترکیه و برزیل به جامعه جهانی نپیوسته‌اند ابراز تاسف کرد و آرزو کرد که ایران همکاری خود را با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بهبود بخشد.

گیدو وستروله وزیرخارجه آلمان، ضمن استقبال از تصویب قطعنامه شورای امنیت، اعلام کرد که جهان همچنان در تلاش حل مسالمت آمیز مناقشه اتمی ایران است و درهای گفت‌وگو همچنان باز خواهد ماند. وی در برابر این پرسش که آیا به اثرات منفی تحریم ایران برای اقتصاد آلمان فکر می‌کند، پاسخ داد:«بله. این را می‌دانم. اما تجهیز اتمی ایران، برای اقتصاد آلمان و تمام جهان بسیار گران‌تر تمام خواهد شد.»

در همین‌حال، خبرگزاری آلمان در تفسیری پیرامون تصویب قطعنامه ۱۲۹۲ نوشت:«به رغم تحریم‌ها، شرکت‌های آلمانی همچنان دادوستد خوبی با ایران دارند و در این وضعیت تغییری ایجاد نشده است. در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۰، در حالی که سیاستمداران بر تحریم بیشتر تاکید می‌ورزیدند، صادرات آلمان به ایران ۱۵ درصد افزایش یافت.»

شانس‌های از دست رفته

سوزان رایس سفیر ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل متحد، بلافاصله پس از تصویب قطعنامه، به خبرگزاری آلمان گفت:«تحریم‌ها، برنامه اتمی دولتی را نشانه گرفته‌اند که ایران را همواره به انزوای بیشتر می‌کشاند. تحریم‌ها سخت، هدفمند هستند.»

خانم رایس افزود:« ایران همه فرصت‌ها را، یکی پس از دیگری، برای اثبات صلح‌آمیز بودن برنامه اتمی خود از دست داد.»

واکنش ترکیه و برزیل

ترکیه و برزیل، که پس از امضای بیانیه تهران به قطعنامه شورای امنیت رای منفی داده‌اند، نسبت به این قطعنامه واکنش منفی نشان دادند.

خبرگزاری فرانسه نوشت که ترکیه به این دلیل با تحریم ایران مخالف است که از تاثیرات منفی آن بر اقتصاد خود می‌ترسد.

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان ترکیه به نقل از یک مقام دفتر نخست‌وزیری گفت که ترکیه همچنان می‌کوشد یک راه‌حل مسالمت‌آمیز برای مناقشه اتمی ایران پیدا کند.

"ماریا لوئیز ریبریو ویوتی" سفیر برزیل در سازمان ملل متحد، ضمن ابراز تاسف از تصویب قطعنامه جدید، به خبرگزاری آلمان گفت:«تحریم ‌سبب رنج بیشتر مردم ایران می‌شوند و به ابزار کسانی تبدیل می‌شود که در همه سو خواستار ادامه گفت‌وگو نیستند.»