ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 08.06.2010, 20:59
الشرق الاوسط: از هواداران جنبش سبز کاسته نشده است

روزنامه پرنفوذ الشرق الاوسط در شماره روز سه شنبه ۸ ژوئن خود نوشته است که بعد از گذشت یک سال از اعتراضات مخالفان بر سر تقلب در انتخابات ریاست جمهوری در ایران ،رهبران جنبش سبز تلاش می کنند حجم هواداران خود را همچون گذشته حفظ نمایند. الشرق الاوسط می نویسد؛ رهبران جنبش سبز در ایران سعی دارند که اعتراضات خود را در چارچوب های قانونی موجود ادامه دهند به همین منظور طی نامه ای از وزارت کشور ایران تقاضا کردند برای برگزاری راهپیمائی در ۱۲ ژوئن روز سالگرد انتخابات برای آنها مجوز صادر کند. اما این روزنامه پیش بینی کرده است که وزارت کشور همچون گذشته که با تمام درخواست های قانونی رهبران جنبش سبز مخالفت کرده است ، با این درخواست مخالفت خواهد کرد.

الشرق الاوسط در ادامه می افزاید؛ اما این چیزی را عوض نخواهد کرد هواداران میرحسین موسوی و بقیه گروه های مخالف به خیابان ها خواهند آمد و شهرهای ایران یک بار دیگر در سالگرد انتخابات ریاست جمهوری، صحنه رویاروئی مردم و نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی خواهد بود.

الشرق الاوسط درباره آنچه که بر سر ملت ایران بعد از انتخابات رفت، از قول میرحسین موسوی می نویسد؛ مردم ایران فقط حقوق قانونی خود را مطالبه می کنند اما رژیم حاکم بر ایران با زندان و شکنجه به استقبال آنها رفت. بیش از ۳۰ نفر در تظاهرات سال گذشته کشته شدند و هزاران نفر به زندان افتادند و به چند زندانی تجاوز شد. مطبوعات قلع و قمع شد و ارتباط رهبران جنبش سبز با هواداران خود از طریق بستن سایت ها و فیلتر کردن اینترنت قطع شد، اما با این وجود جوانان ایرانی هنوز از طریق شبکه های اجتماعی چون فیس بوک ارتباطات خود را حفظ کرده اند و دولت ایران نتوانسته است بطورکامل روابط آنها را با یکدیگر قطع کند.

الشرق الاوسط درباره وضعیت آزادی مطبوعات در ایران می نویسد؛ مطبوعات بزرگترین قربانی وضع موجود در سایه قوانین سخت و سرکوب کننده است. از نظر قوانین موجود در ایران نوشتن هر نوع گزارشی درباره اعتراضات مردم به نتایج انتخابات یا هرگونه تماس با رهبران جنبش جرم محسوب می شود و گزارشگران (خارجی) یا باید در دفاتر نمایندگی خود باقی بمانند و از آنها خارج نشوند و یا فقط می توانند در جلسات خبری سخنگویان دولتی شرکت کنند. اما خبرهای مربوط به اعتراضات و تظاهرات توسط خود تظاهرکنندگان ارسال می شود و برای تآیید مطبوعاتی آن نیاز به تحقیق دارد.

کاهش نقش ایران و افزایش نقش ترکیه در خاورمیانه

حوادث چند روز اخیر مربوط به اعزام کشتی های کمک رسانی به مردم غزه و رویاروئی خونین سربازان اسرائیلی با آن موجب افزایش محبوبیت و نقش ترکیه در خاورمیانه و کاهش نفوذ و جایگاه ایران حتی در میان نیروهای وابسته به آن در خاورمیانه شده است.

عبدالرحمن راشد مدیر تلویزیون العربیه طی مقاله ای در روزنامه الشرق الاوسط نوشته است که اندک اندک ترکیه جای جمهوری اسلامی ایران را در منطقه خاورمیانه می گیرد و این امر مورد استقبال دولت های اروپائی و حتی امریکا قرار می گیرد.
از نظر مطبوعات عربی سیاست جایگزین کردن نقش ترکیه با نقش ایران در خاورمیانه اگرچه باید با احتیاط به آن نگریسته شود اما دولتمردان جمهوری اسلامی را در بن بست قرار می دهد به ویژه وقتی که احتمال حمله به ایران فزونی می گیرد و جمهوری اسلامی نیاز به داشتن ارتباط با توده های عرب و مسلمان از طریق «نقشی» که ۳۰ سال برای آن در منطقه خاورمیانه تلاش کرده است. اکنون با آمدن ترکیه این نقش در حال زوال است و به همین دلیل دولت ایران در حال حاضر از طریق پیشنهاد حراست از کشتی های عازم غزه ، به آب و آتش می زند تا نقش سابق خود را حفظ کند.