ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 31.05.2010, 20:48
تعلیق گسترده دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی

تاکنون بیش از ۴۰ نفر از دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی تهران، در پی اعتراض به حضور ناگهانی و مخفیانه محمود احمدی‌نژاد در این دانشگاه، با احکام سنگین و گسترده کمیته انضباطی در فصل امتحانات روبرو شدند.

کمیته انضباطی دانشگاه شهید بهشتی در اقدامی بی سابقه، برای تعداد بسیاری از دانشجویان این دانشگاه احکام سنگینی از دو ترم تعلیق تا اخراج و انفصال از تحصیل صادر کرد. این در حالی است که این احکام در مدت زمانی اندک، بدون طی شدن روند مرسوم اداری و احضار کتبی دانشجویان برای تفهیم اتهام و اخذ دفاعیات، و به صورت غیابی صادر شده است. پیش از در منابع خبری تعداد ۱۵ حکم اعلام شده بود، که با تسلیم تعدادی بیشتری از احکام این تعداد به بیش از ۴۰ حکم افزایش یافت و پیش بینی می شود که احتمالاً این تعداد افزایش یابد.

این محکومیت های انضباطی دانشجویان در واکنش به اعتراض سه هفته پیش دانشجویان نسبت به حضور سرزده و بدون اطلاع قبلی محمود احمدی نژاد در دانشگاه شهید بهشتی، صادر شده است. تعداد و نوع احکام صادره، در تاریخ این دانشگاه بی سابقه بوده است به طوری که طی این احکام، بنا به اطلاعات واصله، حداقل ۴۲ نفر از دانشجویان این دانشگاه با احکام سنگینی با حداقل دو ترم تعلیق از تحصیل و تعدادی نیز به اجرای بند ۱۶ که شامل اخراج و انفصال از تحصیل در مقاطع بالاتر می باشد، محکوم شده‌اند. آنان طبق این احکام از تسهیلات رفاهی دانشجویی نیز محروم شده اند.

دانشجویان این دانشگاه با استناد به برخی از اظهارات مسئولین انضباطی این دانشگاه، بر این تصورند که دستور و تأکیدات مقامات بالاتر بیرون از دانشگاه، مبنی بر برخورد شدید و سریع با دانشجویانی که نسبت به رئیس دولت اعتراض کرده‌اند، باعث شده تا دانشگاه مبادرت به صدور چنین احکام سنگینی بورزد. این در حالی است که اکثر احکام به صورت غیابی و بدون احضار به حراست یا کمیته انضباطی در روندی سریع صادر شده است.

دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی پیش از این در صبح روز ۲۰ اردیبهشت ماه در واکنش به حضور ناگهانی و بدون اطلاع محمود احمدی نژاد، با برگزاری تجمعی، اعتراض خود را به این حضور ناگهانی و مخفیانه رئیس دولت دهم و همچنین جو امنیتی دانشگاه ابراز کردند که به برخورد با نیروهای بسیج و حراست روبرو شدند. این تجمع درگیری های پراکنده ای را نیز در پی داشت که منجر به زخمی شدن چند نفر از دانشجویان معترض شد.

در این مراسم محمود احمدی نژاد، کامران دانشجو، وزیر علوم، وحیدی دستجردی وزیر بهداشت، پرویز داودی معاون اول سابق احمدی نژاد و بسیاری از مسئولین بلند پایه دولت حضور داشتند.

پیش از این نیز در پی اعتراضات و تجمعات دانشجویی ۱۶ آذر ۸۸ و روزهای بعد از آن، بیش از سیصد نفر از دانشجویان به حراست و کمیته انضباطی احضار و تعدادی نیز بدون حکم انضباطی از خوابگاه اخراج و با محدودیت هایی روبرو شده بودند.