ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 28.05.2010, 9:36
اطلاعیه مشترك اعظم طالقانی و صدیقه وسمقی


اطلاعیه مشترك اعظم طالقانی و صدیقه وسمقی
از ظلم و جنایت نسبت به فرزندان این آب و خاك جلوگیری كنید

«اعظم طالقانی»، دبیر كل جامعه زنان انقلاب اسلامی و « صدیقه وسمقی»، شاعر و پژوهشگر علوم دینی با صدور اطلاعیه‌ای مشترك، نسبت به مسائل كشور و اتفاق‌های رخ داده واكنش نشان دادند.

متن این اطلاعیه به شرح زیر است:


چگونه است كه در نظام جمهوری اسلامی فریادرسی یافت نمی شود كه مظلومان و ستمدیدگان از او یاری گیرند؟! پس به ناچار شما مسئولینی را كه در حال حاضر بر مسندی از قدرت تكیه زده‌اید، می‌خوانیم و از شما می‌خواهیم از این همه جور و ستم كه بر فرزندان این آب و خاك می رود جلوگیری كنید.

ای كسانیكه بر مسند فقاهت، قضاوت، قانون گذاری، اجرای قانون و... نشسته‌اید! امروز اقشار وسیعی از این ملت از این همه قانون‌شكنی و تعدی به حقوق مشروع مردمان و بویژه بازداشتهای غیرموجه و غیرقانونی و اعدام‌های بلاوجه و ظالمانه به تنگ آمده و لب به فریاد گشوده‌اند و دادخواهی می كنند. اما وااسفا كه دادرسی نیست. فرزندان ما در پشت دیوارهای بلند زندان‌ها و بازداشتگاه ها رنج می برند و كشته می شوند و دست ما از نجات آنان كوتاه است. جنایتكاران آزادند و مصون از هر مؤاخذه و مجازاتی و آزادی خواهان اسیرند و با اتهاماتی غیر موجه و محاكماتی غیر عادلانه یا محكوم به تحمل حبسند و یا در انتظار مرگ.
كدام دین و مذهب توجیه گر این رفتارهاست؟! به نظر می رسد عده ای راهزن عقل و دین و مدنیت و انسانیت در این آب و خاك می تازند و مسندنشینان بسیاری به اقتضای منافع كوچك و كوتاه مدت خویش، یاطریق همراهی با ترک تازان را بر گزیده اند و یا لب فرو بسته اند و به این ترتیب مصالح بزرگ ملی را قربانی كرده‌اند. همه دل سوزان این آب و خاك امروز بر این عقیده اند كه تدبیر امور كشور اگر چنین ادامه یابد جز تباهی در انتظار ما نیست. اینان كیستند كه خواستار تباهی ایران زمینند و شما كه با آنان همراهی كرده و نصایح عاقلانه و دلسوزانه و فریادهای روشن گرانه اقشار وسیع ملت را نشنیده گرفته جور و ستم را هرگونه كه مقتضی مصلحت قدرت است توجیه می كنید، بر چه كیش و مذهبید؟ برای آینده فرزندان خود كدام سرنوشت را رقم می‌زنید؟

امروز بی‌محابا قوانین زیر پا گذاشته می شود، حقوق ملت نادیده گرفته می شود و فرزندانی از این ملت با اتهاماتی كه صدق آن برای ملت شفاف و روشن نگشته مجازات می شوند و حتی به مرگ محكوم می گردند در حالی كه جزای مرگ جز برای كسی كه به ستم مرتكب قتل شده سزاوار نیست و حتی در این مورد نیز صاحب حق مخيّر میان قصاص و دیه و عفو بوده، بلکه قرآن کریم عفو را بهتر دانسته است.

امروز دستاوردهای عظیم بشری كه در طول تاریخ برای دست یافتن به آنها هزینه ها پرداخت شده است به راحتی به زباله دان افكنده می شود. تفكیك قوا و بویژه استقلال قوه قضایه و مقننه از آن جمله است كه پایمال كردن آن پیكر عدل رانزار، ستم را فربه و حال مردمان را زار ساخته است.

یاری كردن ستم و همراهی نمودن ستمگران هیچ توجیهی در مذهب عقل و مكتب اسلام ندارد. آنان كه با توجیه حفظ نظام و به تعبیر دیگرحفظ قدرت وحکومت، ستم و ستمگران را یاری می كنند بدانند كه راهی بی سرانجام را برگزیده اند. چه، ستم گری هیچگاه موجب بقای هیچ نظام و حكومتی نمی شود. زیرا لوازم فنا و نابودی در ظلم نهفته است. و اگر لوازم بقا را جستجو می كنید بدانید كه آن در اجرای عدالت و قسط است و اما عدالت آن نیست كه حاكمان آن را عدالت بخوانند. بلكه عدالت آن است كه عقل جمعی مردمان آن را عدالت بدانند.

راه نجات كشور در كوتاه كردن دست چابلوسان ظالم و عدم اعتماد نسبت به آنهااست. راه نجات کشور در مجازات نمودن كسانی است كه فرزندان ما را در خیابانها و بازداشتگاهها به ستم كشتند. راه نجات كشور در احترام به حقوق انسانی ملت و آزادی های قانونی مردم است. راه نجات كشور در حفظ امنیت مردم یعنی حفظ جان و مال و آبروی آنان و سخت گیری نسبت به غارتگران و تجاوزكاران است. راه نجات كشور در سخت گیری به فرزندان بی‌گناه و معصوم ملت و تعیین نوع پوشش دانشجویان و اموری پیش پا افتاده از این دست نیست كه تمسك به این گونه رفتارهای مزّورانه در شرایط كنونی جز فرافكنی و تلاش برای منحرف ساختن واقعیات و فریب دادن ساده لوحان نیست.

خواسته های آزادی خواهان بزرگتر و مهم تر از آن است كه با تزویر و دغل بازی تحریف شود. ما از شما مسند نشینان در هر موضعی از قدرت كه هستید می خواهیم كه برای نجات كشور عاقلانه بیندیشید و عاقلانه رفتار كنید. عاقلانه آن نیست كه فقط به عقل خود و همفكران خود رجوع كنید، عاقلانه آن است كه به عقل همگان رجوع كنید. ما دلسوزانه می گوییم كه اگر در این كار شتاب نكنید دیر خواهد شد.

وضعیت نا به سامان امروز نتیجه اغماض، سكوت و تغافل سالیان گذشته نسبت به ظلم و ستم است. اگر سكوت و تغافل و اغماض ادامه یابد، به زودی چنان دامنه ظلم گسترش خواهد یافت كه خود نیز در چنبره آن گرفتار خواهید آمد. گویاهم اكنون هنگام قیام درمحضر عدل الهی است. ما از شما می خواهیم كه پیش از هر چیزی و بیش از هر چیز حافظ جان انسانها باشید و نگذارید كه دستان ستم، فرزندان این ملت را پرپر كند. بدانید كه هیچ كس نمی تواند با هیچ توجیه و بهانه ای از خود سلب مسئولیت نماید.

اعظم طالقانی و صدیقه وسمقی
۴/خرداد/۸۹