ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 20.05.2010, 20:28
شیرین عبادی جایزه‌اش را به پناهی و نوری‌زاد تقدیم کرد


دویچه وله: روز پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت ماه (۲۰ مه) شهر بن آلمان میزبان شیرین عبادی، حقوقدان، فعال حقوق بشر و برنده جایزه صلح نوبل در سال ۲۰۰۳ بود. خانم عبادی پیش از این به عنوان برنده جایزه "انجمن جهانی جایزه دموکراسی" معرفی شده بود.

این جایزه روز ۳۰ اردیبهشت توسط اریک بترمان رئیس انجمن جهانی جایزه دموکراسی، در شهر بن آلمان به وی اهدا شد. در این مراسم شخصیت‌های سیاسی، فعالان حقوق بشر و روزنامه‌نگارانی از سراسر اروپا حضور داشتند.

سال گذشته این جایزه برای اولین بار به واسلا هاول، از مبارزان دموکراسی خواه جمهوری چک و رئیس جمهور پیشین این کشوراهدا شده بود.

پس از اعطای این جایزه‌، خانم شیرین عبادی در سخنانی یادآور شد، افتخار این جایزه متعلق به کسانی است که در سال‌های گذشته و به‌ویژه یک‌سال اخیر با تمام توان برای پیشبرد دموکراسی در ایران فعالیت نموده‌اند و بهای آن‌را نیز با جان خود پرداخت کرده‌اند.

سپس خانم عبادی جایزه خود را به جعفر پناهی و محمد نوری‌زاد تقدیم کرد و افزود: «من از از این فرصت استفاده کرده و از آقای پناهی خواهش می کنم که به اعتصاب غذای خود پایان دهد تا بتواند با جسمی سالم به مبارزات خود ادامه دهد.»

جعفر پناهی که از تاریخ ۱۱ اسفند ماه سال گذشته در بازداشت به سر می‌برد در اعتراض به عدم دسترسی به وکیل، عدم اجازه ملاقات با خانواده‌اش و آزار و اذیت جسمی و روحی در زندان از روز یکشنبه دست به اعتصاب غذای خشک زده است.

انتقاد از نقش و عملکرد شورای نگهبان

در ادامه این مراسم خانم عبادی گزارشی کوتاه از وضعیت دموکراسی در ایران را ارائه کرد. این حقوقدان ایرانی با اشاره نقش شورای نگهبان دربررسی صلاحیت کاندیداهای نمایندگی مجلس، ریاست جمهوری و سایر مناصب انتخابی گفت: «عملکرد شورای نگهبان به گونه‌ای بوده است که هر کس کوچکترین انتقاد سیاسی به عملکرد حکومت داشته باشد صلاحیتش رد شده و شورای نگهبان در این مورد موظف به پاسخگویی ذکر دلایل عدم صلاحیت نیست.»

عبادی در ادامه با اشاره به روند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دهم در ایران با ذکر این نکته که پیش از پایان شمارش آرا در برخی از حوزه ها نتیجه انتخابات اعلام شد افزود: «میلیون‌ها نفر از مردم با استفاده از حقی که قانون اساسی برای آنها مقرر می دارد برای اعلام اعتراض خود به شکل مسالمت آمیز در خیابان‌ها راهپیمایی کردند. اما جواب آنها گلوله بود و اعدام و زندان و متاسفانه این برخورد غیرقانونی و خشن تاکنون ادامه یافته است.»

این وکیل دادگستری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حق وتو شورای نگهبان در مورد مصوبات مجلس مدعی شد که این شورا بارها بدون دلیل از این حق سوءاستفاده کرده‌است: «در مجلس ششم که اصلاح‌طلبان اکثریت آراء را در مجلس داشتند، قانون الحاق دولت ایران به کنوانسیون بین‌المللی رفع هرگونه تبعیض از زنان به تصویب رسید. اما شورای نگهبان به علت مغایرت با موازین اسلامی آن را وتو کرد و رئیس شورای نگهبان که یکی از روحانیون بنیادگرا است، اعلام داشت: بدترین روز عمر وی زمانی بود که خبردار شد مجلس شورای اسلامی قانون الحاق به کنوانسیون فوق الذکر را تصویب کرده است.»

وی سپس به انتقاد از درخواست ایران برای پیوستن به کمیسیون مقام زن سازمان ملل تصریح کرد: «از همه خنده‌دارتر آن که دولت ایران داوطلب عضویت در کمیسیون مقام زن شد و چون هیچ کشور دیگری از منطقه‌ی آسیا داوطلب عضویت در این کمیسیون نبود، درخواست ایران پذیرفته شد، که در شرایط فعلی بعید نیست روحانی فوق‌الذکر به عنوان نماینده‌ی دولت ایران به کمیسیون مقام زن اعزام گردد.»

نقض آزادی بیان و همکاری شرکت های غربی

شیرین عبادی در بخش دیگری از سخنان خود با ذکر این نکته که اولین پله‌ی دموکراسی، آزادی بیان است افزود: «تا ملتی آزاد نباشد که عقاید خود را بیان کند، چگونه می‌توان تصور دموکراتیک بودن حکومتی را داشت. تعداد کثیری از نشریات در سال‌های اخیر تعطیل شده‌اند و تعدادی از بهترین خبرنگاران و نویسندگان صرفاً به جرم نوشتن در زندان هستند که گرامی می‌دارم نام و یاد کیوان صمیمی، عیسی سحرخیز و عمادالدین باقی و ۳۷ خبرنگار دیگر که هم اکنون در زندان هستند.»

وی با اشاره به گسترش سانسور به سایت‌های اینترنتی و همکاری شرکت‌های کورپوریشن نوکیا، زیمنس، با حکومت ایران برای کنترل بیشتر موبایل‌ها و پیامک‌ها گفت که یک بار دیگر ثابت شد شرکت‌‌های غربی هنگام امضای قراردادهای تجاری به راحتی حقوق بشر و آزادی بیان را نادیده می گیرند.

نقض حقوق بشر در هرکجا باشد محکوم است

برنده جایزه صلح نوبل تصریح کرد: «همانگونه که دولت ایران حق دارد و می‌تواند به نقض حقوق بشر در عراق و فلسطین و لبنان اعتراض کند، سایر حکومت‌ها و مردم دنیا نیز حق دارند نسبت به نقض حقوق بشر در ایران اعتراض کنند و این امر دخالت در امور داخلی یک کشور نیست.»

عبادی افزود: «نمی‌توان زندان گوانتانامو و ابوغریب را فراموش کرد. نمی‌توان چشم بر وضعیت تبعیض‌آمیز زنان در کشورهائی چون عربستان بست. نمی‌توان خاطره‌ی دردناک کشتار مسلمانان چین را از یاد برد. نباید وضعیت اسفناک مردم بی‌پناه غزه را فراموش کنیم. اما در عین حالا باید توجه داشت که نقض حقوق بشر در یک کشور مجوز نقض حقوق بشر در کشور دیگری نیست.»

ما با حمله نظامی و تحریم‌ مخالفیم

عبادی با ذکر اینکه دموکراسی یک شبه حاصل نمی‌شود افزود: «دموکراسی یک پروسه‌ی تاریخی است که باید سیر تکاملی خود را طی کند. خوشبختانه این پروسه در ایران شروع شده و اعتراضات مسالمت‌آمیز مردم که هم چنان ادامه دارد، بالاخره حکومت ایران را وادار خواهد کرد که حرف مردم را بشنود.»

وی سپس با انتقاد از تحریم‌هایی که مردم ایران را تحت فشار قرار دهد حمله نظامی را محکوم کرد و مدعی شد این اتفاق‌ها بهانه‌ای برای سرکوب بیشتر آزادی خواهان خواهد شد.

عبادی ابراز امیدواری کرد که جنبش سبز راه خود را ادامه خواهد داد: «پی‌گیری مسالمت‌آمیز خواست‌های برحق مردم بالاخره راه را برای دموکراسی در ایران هموار ساخته و خون پاک جوانانمان، آزادی را به ارمغان خواهد آورد.»