ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 18.05.2010, 16:42
کلینتون: پیش‌نویس قطعنامه‌ی تحریم‌ها آماده است

دویچه وله: هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد که کار بر روی پیش‌نویس قعطنامه‌ی شورای امنیت برای اعمال تحریم‌های شدیدتر علیه ایران تمام شده و این قطعنامه به شورای امنیت ارائه شده است.

یک روز پس از توافق ایران با مبادله سوخت و پذیرش انتقال ۷۰ درصد از ذخایر اورانیوم کم‌غلظت خود به ترکیه، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا از پایان کار بر روی قطعنامه‌ی تحریم‌‌های جدید خبر داده است.

خانم کلینتون که روز سه‌شنبه ۱۸ مه در برابر نمایندگان سنای آمریکا سخن می‌گفت، این خبر را داد که «خوشحال هستم به اطلاع شما برسانم که امروز ما با همکاری روسیه و چین بر روی یک پیش‌نویس قوی به توافق رسیدم.» خانم کلینتون افزود: «در این رابطه ما با شرکای خود در گروه شش (۵+۱) همکاری تنگاتنگ داشتم.»

به گزارش خبرگزاری آلمان از واشنگتن، پیش‌نویس جدید روز سه‌شنبه ۱۸ مه به شورای امنیت ارائه شده است. گفته می‌شود حمل و نقل دریایی، مؤسسات مالی، بانک‌ها و شرکت‌های بیمه‌ی ایرانی هدف‌های جدید اقدام‌های تنبیهی در قطعنامه جدید هستند.

این قطعنامه به دلیل خودداری ایران از تعلیق فعالیت‌های حساس هسته‌ای، از جمله غنی‌سازی اورانیوم، تنظیم شده است. کشورهای غربی ایران را متهم می‌کنند که زیر پوشش پروژه‌های تولید برق هسته‌ای، برای تولید جنگ‌افزارهای اتمی تلاش می‌کند.

یوکیا آمانو مدیرکل جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آخرین گزارش خود که در اسفند ۸۸ به شورای حکام آژانس ارائه داد، نوشت: «اطلاعات موثق و قابل قبولی وجود دارند که نشان می‌دهند ایران در راه دستیابی به سلاح اتمی می‌کوشد و در حال ساختن کلاهک اتمی است.»

شورای امنیت تاکنون چهار قطعنامه علیه ایران صادر کرده که در سه تای آنها تحریم‌هایی را نیز علیه دولت تهران مقرر کرده است. براساس برآورد صندوق بین‌المللی پول (IMF) تحریم‌های اعمال شده از سوی شورای امنیت علیه ایران، سالانه ۳۵ میلیارد دلار به ایران ضرر وارد کرده است.

امید ایران به توافق مبادله سوخت

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز سه‌شنبه بیانیه‌ی سه کشور ایران، ترکیه و برزیل «گامی بلند» برای حل و فصل مناقشه‌ی هسته‌ای ایران خواند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: «این بیانیه که به امضای وزیران خارجه سه کشور ایران و برزیل رسید، گامی بلند و اقدامی مهم برای حرکتی است که می‌تواند روند تعاملی را در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای جایگزین روندهای تقابلی، تخریبی و غیرسازنده کنند.»

مهمان‌پرست افزود: «ایران در مدت ۷ روز آمادگی کتبی خود را به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام می‌کند تا برای سوخت آمادگی مبادله را دارد پس از اعلام آمادگی به صورت کتبی به آژانس به گروه دیگر اطلاع خواهد داد.»

ساعاتی پس از اظهارات مهمان‌پرست، ۲۳۴ نماینده مجلس ایران با انتشار بیانیه‌ای از توافق مبادله سوخت حمایت کردند. در بیانیه‌ی نمایندگان مجلس شورای اسلامی آمده است: «توافق تهران اگر به‏درستی هدایت شود، می‌تواند مبنایی برای تعامل مثبت قرار بگیرد.»

در بخشی از این بیانیه نمایندگان مجلس توافق تهران را «حداکثر حسن‌نیت» ایران داسته و خطاب به کشورهای غربی گفته‌اند: «اینک آمریکا و چند کشور اروپایی عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد که در مقابل آزمونی دیگر قرار دارند می‌توانند از توافق تهران به‏عنوان یک فرصت جهت اصلاح برخی اقدامات خصمانه قبلی خود و ایجاد مسیر منطقی همکاری بهره بگیرند چرا که جمهوری اسلامی ایران در این توافق حداکثر حسن نیت و انعطاف خویش را نشان داده است.»

پیش از انتشار بیانیه‌ی نمایندگان مجلس، سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و سرپرست مذاکرات هسته‌ای ایران با غرب، برای توضیح در مورد توافق‌نامه مبادله سوخت و پاسخ به سئوالات نمایندگان، در جلسه غیرعلنی مجلس حضور یافته بود.