ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 17.05.2010, 6:30
تركیه، مكان نگهداری سوخت هسته‌ای

سخنگوی وزارات امور خارجه جزییات توافق نشست سران ایران تركیه و برزیل را تشریح كرد.

به گزارش ایلنا، در پایان دیدار سه جانبه سران ایران، تركیه و برزیل مهمانپرست،سخنگوی وزارات امور خارجه با حضور در جمع خبرنگاران در خصوص توافق صورت گرفته روسای سه كشور گفت: در صورتی كه میان مقامات ایرانی و گروه وین كه شامل فرانسه، روسیه و آمریكاست توافقاتی صورت گیرد ظرف یك ماه مبادله سوخت انجام خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: این سوخت در تركیه نگهداری و زیر نظر آژانس بین‌المللی اتمی و ایران خواهد بود و جزئیات آن براساس موافقتنامه ایران با گروه وین مشخص خواهد شد.

وی اظهار داشت: از سوی ایران ۱۲۰۰ كیلوگرم اورانیوم ۳.۵ درصد داده خواهد شد و از سوی مقابل ۱۲۰ كیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصد دریافت خواهیم كرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این پرسش كه آیا غنی‌سازی سوخت در ایران ادامه خواهد داشت گفت: این غنی‌سازی در كشور خودمان ادامه پیدا خواهد كرد.

بیانیه سه كشور درباره مسیری كه منتهی به مبادله سوخت می‌شود با حضور سران كشورهای ایران،تركیه و برزیل به امضای وزرای خارجه این سه كشور رسید.

نظارت آژانس بر تبادل سوخت

همچنین وزیر امور خارجه کشورمان با تشریح توافقات 10 ماده‌ای ایران، ترکیه و برزیل درباره تبادل سوخت، گفت: برهمین اساس، مقرر شد ۱۲۰۰ کیلوگرم سوخت اورانیوم کمتر غنی‌ شده در ترکیه به صورت امانت نگهداری شود که در مالکیت ایران خواهد بود و ایران و آژانس امکان نظارت بر آن را دارند.

به گزارش مهر، منوچهر متکی وزیر امور خارجه کشورمان، بیانیه مشترک ایران، ترکیه و برزیل در اجلاس مورخه ۱۷ می ۲۰۱۰ (۲۷ اردیبهشت ۱۳۸۹ تهران) درباره موارد ۱۰ گانه مورد توافق را تشریح کرد.

بر اساس ماده یک، سه کشور بر تعهد خود برعدم گسترش سلاح هسته‌یی تاکید می‌کنند و حقوق تمام اعضاء از جمله جمهوری اسلامی ایران در تحقیق، پیشرفت و همچنین چرخه سوخت را محترم می‌شمارند.

در ماده دو این توافقنامه آمده است: سه کشور اعتقاد راسخ خود را بر اجرای این مفاد دارند تا در فضایی مثبت، سازنده و غیرتقابلی هم دور جدیدی از همکاری‌ها و تعاملات آغاز شود.

در ماده سه این توافقنامه می خوانیم: تبادل سوخت هسته‌ای را گامی برای شروع همکاری در عرصه‌های مختلف فناوری و صلح‌آمیز هسته‌ ای می دانیم.

براساس ماده چهار این توافقنامه، تبادل سوخت هسته‌ای حرکتی رو به جلو و سازنده و نقطه‌ شروعی برای همکاری با ملتهاست و چنین حرکتی باید به همکاری مثبت و همکاری صلح‌آمیز هسته‌ای منجر شود و از هر گونه تقابل از جمله بیانات و رفتار تهدید آمیز که به حقوق ایران لطمه می‌زند اجتناب و همکاری هسته‌ای جایگزین آن شود.

مهمترین ماده این توافقنامه به ماده پنج اختصاص دارد: ۱۲۰۰ کیلوگرم سوخت اورانیوم کمتر غنی‌ شده در ترکیه به صورت امانت نگهداری شود، که در مالکیت ایران خواهد بود، و ایران و آژانس امکان نظارت بر آن را دارند.

در ماده شش این توافقنامه نیز تصریح شده است: جمهوری اسلامی ایران موافقت خود را در مورد موارد فوق به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ظرف 7 روز اعلام می‌کند و متناسب با درخواست گروه وین (روسیه، فرانسه، آمریکا و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی) جزئیات بیشتری درباره‌ تبادل سوخت از طریق توافقنامه‌ی خطی و ترتیبات مربوط به توافقنامه ایران و وین که متعهد به تحویل ۱۲۰ کیلوگرم سوخت اورانیوم مورد نیاز راکتور تهران می‌باشند ، شرح داده خواهد شد.

ماده هفت این توافقنامه بر این نکته تاکید دارد از زمانی که گروه وین توافق خود را اعلام کند طرفین خود را ملزم به اجرای ماده ۶ می‌دانند و ایران نیز موافقت خود را با انتقال ۱۲۰۰ کیلوگرم اورانیوم کمتر غنی شده (LEU) اعلام می‌کند و گروه وین نیز متعهد می‌شود ۱۲۰ کیلوگرم سوخت مورد نیاز راکتور تهران را به ایران تحویل دهد.

در ماده هشت نیز پیش‌بینی شده است در صورتی که مفاد این توافقنامه مورد توجه قرار نگیرد حسب درخواست ایران، ترکیه سوخت را به ایران برگشت دهد.

براساس ماده نهم این توافقنامه، ترکیه و برزیل از شروع گفت‌وگوهای ایران با ۵+۱ در هر مکان از جمله ترکیه و برزیل حول نگرانی‌های مشترک استقبال می‌کنند.

در ماده دهم و نهایی این توافقنامه نیز ترکیه و برزیل از رویکرد سازنده ایران در پیگیری حقوق و پایبندی به معاهده ان پی تی قدردانی شده است، ضمن اینکه ایران نیز از اقدامات دو کشور در این زمینه تشکر کرده است.

نشست سه جانبه ایران، ترکیه و برزیل با محوریت تبادل سوخت هسته ای امروز صبح در حاشیه اجلاس گروه ۱۵ در تهران و پشت درهای بسته برگزار شده است.

محمود احمدی نژاد سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی و منوچهر متکی وزیر امور خارجه نمایندگان مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران در این نشست بودند.

این در حالی است که نشست سه جانبه وزرای امور خارجه ایران، ترکیه و برزیل دیروز یکشنبه در تهران برگزار شد و آن طور که نخست وزیر ترکیه گفته است نتایج این جلسه مثبت و سازنده بود که منجر به سفر ناگهانی وی به تهران شد.

البته نخست وزیر ترکیه قبل از حرکت به سمت تهران در فرودگاه ازمیر در پاسخ به پرسشهای خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا تبادل سوخت در خاک ترکیه انجام می شود؟ پاسخ داده است: به منظور شروع روند تبادل سوخت به تهران می روم.

وی از دریافت خبری مهم از تهران سخن به میان آورد و افزوده است: " این موضوع در متن توافقنامه درج شده است. برهمین اساس، من به تهران می روم."

اردوغان درباره سفر ناگهانی خود به تهران گفته است: "صبح زود داوود اوغلو وزیر امور خارجه طی تماس تلفنی به من اطلاع داد که مذاکرات به سطح قابل قبولی رسیده است. من قرار بود به آذربایجان بروم ولی تصیم گرفتم حالا که بحث هسته ای به این مرحله رسیده، پس از گرفتن نتایج لازم از ایران به آذربایجان سفرم را ادامه دهم."

اردوغان در عین حال مطرح کرده است: " پیش از این ایران در آستانه تحریمهای جدید از سوی شورای امنیت قرار داشت که با شروع این ملاقاتها این تصمیمها به تعویق افتاده است.

اردوغان با بیان اینکه ترکیه و برزیل سعی دارند موضوع هسته ای ایران از راه دیپلماسی حل شود، اظهارداشته است: این تلاشها هم برای کمک به ایران و هم برای کمک منطقه است.

شنبه هفته جاری رسانه های ترکیه از لغو سفر اردوغان نخست وزیر ترکیه به تهران برای شرکت اجلاس گروه ۱۵ به ایران خبر داده بودند.



متن كامل بیانیه مشترك ایران، تركیه و برزیل درباره تبادل سوخت هسته‌ای

ایلنا: بیانیه مشترك سه كشور ایران، برزیل و تركیه درمورد مسیری كه منتهی به مبادله سوخت می‌شود به امضای وزرای خارجه‌ سه كشور رسید.

به گزارش ایلنا، در اجلاس مورخ ۱۷ ماه می ۲۰۱۰ در تهران، امضاكنندگان روی بیانیه ذیل به توافق رسیدند:

۱- ما بر تعهد به معاهده عدم گسترش سلاح‌های هسته‌ای و مواد مرتبط آن تاكید می‌كنیم و حقوق تمام اعضا، شامل جمهوری اسلامی ایران، در استفاده صلح‌آمیز و بدون تبعیض در تحقیق، توسعه، تولید و استفاده از انرژی هسته‌ای (همچنین چرخه سوخت هسته‌ای شامل فعالیت‌های غنی‌سازی) را یادآوری می‌كنیم.

۲- ما اعتقاد راسخ خود را بیان می‌داریم كه اكنون فرصتی به دست آمده است تا روندی رو به جلو در فضایی مثبت، سازنده و غیر تقابلی شروع تا به دوره‌ای از تعامل و همكاری رهنمون شود.

۳- ما معتقدیم كه تبادل سوخت هسته‌ای بستری برای شروع همكاری در عرصه‌های مختلف، خصوصا همكاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای شامل ساخت نیروگاه هسته‌ای و رآكتورهای تحقیقاتی است.

۴- براساس این نكات، تبادل سوخت هسته‌ای حركتی سازنده، روبه جلو و نقطه شروعی برای همكاری میان ملت‌ها است. چنین حركتی باید به تعامل مثبت و همكاری در زمینه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای هدایت شود و از هرگونه تقابلی اعم از اقدامات، رفتار و یا بیانیه‌های تهدیدآمیزی كه به حقوق و تعهدات هسته‌ای ایران تحت NPT لطمه می‌زند اجتناب شود و همكاری هسته‌ای جایگزین آنها شود.

۵- براساس موارد فوق، در راستای تسهیل همكاری هسته‌ای ذكر شده در بالا، جمهوری اسلامی ایران بر امانت‌گذاری ۱۲۰۰ كیلوگرم اورانیوم كم غنی شده (LEU) در تركیه موافقت می‌كند. این مواد LEU در مالكیت ایران در تركیه قرار خواهد داشت. ایران و آژانس امكان نظاره‌گری بر نگهداری ایمن از این مواد LEU را در تركیه دارند.

۶- ایران موافقت خود را با موارد فوق به آژانس ظرف هفت روز پس از این بیانیه اعلام می‌كند. متناسب با دریافت پاسخ مثبت گروه وین (آمریكا، روسیه، فرانسه و آژانس) جزئیات بیشتر تبادل سوخت از طریق توافقنامه كتبی و ترتیبات مربوط بین ایران و گروه وین كه به طور مشخص خود را متعهد به تحویل ۱۲۰ كیلوگرم سوخت لازم برای رآكتور تحقیقاتی تهران نموده‌اند، به تفصیل بیان می‌شود.

۷- از زمانی كه گروه وین تعهد خود را به شرایط و مفاد این بیانیه اعلام نماید، طرفین خود را به اجرای تعهدات موافقتنامه مندرج در بند ۶ ملزم می‌نمایند. جمهوری اسلامی ایران پس از توافق‌نامه بند ۶، برای به امانت گذاشتن مواد با غنای كم (۱۲۰۰ كیلوگرم)، آمادگی خود را در طول یك ماه بیان خواهد نمود. گروه وین نیز مطابق همین توافقنامه در طول یك سال ۱۲۰ كیلوگرم مواد مورد نیاز رآكتور تحقیقاتی تهران را به ایران تحویل می‌دهد.

۸- در صورتی كه مفاد این بیانیه مورد توجه و احترام قرار نگیرد، تركیه حسب درخواست ایران، LEU ایران را بدون هیچگونه شرطی و به سرعت به ایران برگشت می‌دهد.

۹- تركیه و برزیل از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای تداوم گفت‌وگوها با كشورهای ۱+۵- كما فی السابق- در هر مكان از جمله در تركیه و برزیل حول نگرانی‌های مشترك بر مبنای تعهدات دسته جمعی بر اساس مشتركات دو بسته پیشنهادی، استقبال می‌كنند.

۱۰- تركیه و برزیل از رویكرد سازنده جمهوری اسلامی ایران در پیگیری ایفای حقوق هسته‌ای كشورهای عضو NPT و پای‌بندی‌اش به این معاهده قدردانی نمودند. متقابلا ایران نیز از تلاش‌های سازنده كشورهای دوست تركیه و برزیل در ایجاد فضای همكاری و حمایت از حقوق هسته‌ای ایران تشكر نمود.