ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 13.05.2010, 8:53
اعتصاب عمومی در كردستان

سامان رسول‌پور، خبرنگار کرد در وبلاگ خود نوشته است: «در اعتراض به اعدام پنج فعال سیاسی، از نخستین ساعات صبح امروز، بازار شهرهای مهاباد، اشنویه، سنندج، بوکان، سقز، مریوان و کامیاران به حالت تعطیل درآمده است. ادارات نیمه تعطیل‌اند و در برخی از شهرها همچون کامیاران، دانش آموزان امروز به مدرسه نرفته‌اند. نیروهای امنیتی در مراکز اصلی شهرها مستقر شده‌اند و خیابان‌ها خلوت‌اند و اکثریت شهروندان از خانه‌هایشان خارج نشده‌اند.»

گزارش دیگری حاکی است: «در دانشگاه ارومیه درگیری سختی میان دانشجویان معترض و مبارز کرد با ماموران صورت گرفته است و دانشجویان از رفتن به کلاسها خودداری کرده‌اند و نیروهای انتظامی به خوابگاه دانشجویان یورش برده است.»

گزارشی از سنندج:
«میدان آزادی کلا تعطیل است. خیابان فردوسی وبازراچه ها وپاساژها همه تعطیل است .خیابان ششم بهمن و شریف اباد تعطیل است . خیابان انقلاب و خیابان شاهپور (خمینی) تعطیل است خیابان وکیل خیابان آبیدر تعطیل است ، شهرک صنعتی وفلزکاران یک نفرهم مغازه بازنکرده است. پاساژهای عمومی و تجاری همه تعطیل‌اند. بازار و گذر قدیمی اصف و براتیان وهمه مغازهای تابعه تعطیل هستند. تنها ادارات دولتی باز کرده‌اند نیروهای امنیتی وانتظامی با ماشین‌هایشان آمد ورفت میکنند و کنار بانک ها و ادارات دولتی گروه گروه ایستاده‌اند.»

«خبرها از سنندج حاکی از تعطیلی کامل بازار است و دانشجویان و محصلین نیز سر کلاسهای خود حاضر نشده‌اند. خیابانهای سنندج مملو از مردم و نیروهای گارد است و شهر عملا تعطیل است.»

کامیاران:
«شهر تعطیل است بغیراز ادارات دولتی که حراست ها ونیروهای انتظامی آمدن سرکار همه جا تعطیل است. نیروهای امنیتی درسطح شهر گشت می زنند. مردم به طرف خانه فرزاد کمانگر راهی هستند تجمع درمقابل خانه فرزاد کمانگر لحظه به لحظه روبه افزایش است.»

«در شهر كامیارن ماموران رژیم اسلامی با هدف دامن زدن به فضای رعب و وحشت از مردمی كه در برابر منزل فرزاد كمانگر تجمع كرده‌اند فیلمبرداری می‌كنند. این خبر می‌افزاید حكومت نظامی غیر رسمی در شهر حاكم است.»

مریوان:
«شهر مریوان امروز تعطیل است بغیر از مدارس وادارات دولتی که با کارمندان ونیروهای حراستی اداره می شوند همه مغازها تعطیل است.»

طبق گزارش های ارسالی از بانه، بوکان ، سقز و دیواندره، مهاباد اکثر مغازه ها و بازاریان تعطیل کرده اند و فضای شهرها کاملا اعتصاب عمومی است.

براساس گزارشها دربرخی شهرها نیروهای اماکن انتظامی به صاحبان پاساژها و مغازه‌ها اجبار کرده‌اند که برخی مغازه‌ها را باز کنند که با مقاومت و درگیری مردم مواجه شده اند. در کامیاران وسنندج نیروهای امنیتی در نقاط مهم شهر مستقر شده‌اند. دراکثر شهرهای کردستان نیروهای دولتی حالت حکومت نظامی به خود گرفته اند ومیخواهند تشنج آفرینی کنند.

سكوت و تعطیلی مطلق در دیواندره
ساعت ۱۰:۳۰صبح ۲۳ اردیبهشت بازار شهر دیواندره كاملا تعطیله مثل یك شهر متروكه تنها نیروهای پیاده امنیتی در بازار گشت میزنند تا مانع فیلمبرداری شوند

بوکان:
امروز شهر بوكان تماما در اعتصاب به سر میبره، در اكثریت مناطق بوكان همراه با سراسر كردستان از ماكو تا ایلام تمامی مغازه ها خیابان های اصلی شهر و بازارهای سطح شهر بوكان تعطیل بوده و مردم شهر خونه هاشون رو امروز ترك نكردند.

درگیری شدید مردم با نیروی انتظامی در نوسود
بدنبال ضرب و شتم یك پیرمرد در محله شوشمی شهرستان نوسود درگیری گسترده ای بین مردم و نیروی انتظامی حادث شده كه همچنان پس از ۲ ساعت ادامه دارد. چون ترخیص گمرك مرزی فقط در روزهای ۵شنبه صورت میگیرد. كسبه بازار مرزی تنها برای ۱۰دقیقه اجناس را تحویل گرفته و كركره ها را در حمایت از اعتصاب پایین كشیدند كه با مقاومت و فحاشی پلیس روبه رو شدند اما درپی بی اعتنایی كسبه به هشدار پلیس و پس از ضرب و شتم یك پیرمرد ناتوان توسط پلیس درگیری آغاز و شهر به خشونت كشیده شد. هم اكنون محله شوشمی در دود و صدای تیرهوایی است و سایر نقاط شهر هم صحنه جنگ و گریز مردم و ماموران میباشد.


جلسات اضطراری در استانداری کردستان
براساس گزارش «کمیته اعتراض واعتصاب عمومی درشهرهای کردستان»، سپاه پاسداران از نیروهای خود درهمدان و زنجان خواسته است در شهرهای کردستان مستقر شوند.

براساس این گزارش، جلسات اضطراری در استانداری باحضور فرمانداران ومسولین سپاه پاسداران و اداره اطلاعات چندین بار برگزار شده و فعلا جو ملتهب و کاملا نظامی – امنیتی می‌باشد.


هرانا؛ دستگیری پانزده تن از فعالین دانشجویی مریوان
خبرگزاری هرانا - پس از تجمعات اعتراضی دانشجویان دانشگاه پیام نور مریوان در اعتراض به اعدام های نوزده اردی بهشت، طی روزهای دوشنبه و سه شنبه و دعوت مردم مریوان به شرکت در اعتصاب عمومی، حداقل 15 تن از فعالین دانشجویی این شهر بازداشت و به مکان های نامعلومی منتقل شده اند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، آرام ویسی، فواد مرادی، توفیق پرتوی، دانا لنجاوایی و سامان زندی 5 تن از دانشجویان بازداشت شده ی مریوانی هستند.

هم چنین اداره ی اطلاعات مریوان طی چند روز اخیر با اکثر فعالین شهر به صورت تلفنی تماس برقرار نموده و آنها را تهدید کرده است که در صورت تلاش برای برپایی اعتصاب و همراهی با آن عواقب بسیاری بدی در انتظارشان خواهد بود.

شایان ذکر است در حال حاضر جو امنیتی بر فضای شهر مریوان حاکم است و شهر توسط یگانهای ضد شورش به کنترل کامل در آمده است.


خانواده‌ی فرزاد کمانگر حبس خانگی شدند

خبرگزاری هرانا - نیروهای اطلاعاتی و امنیتی در پی بازگشت خانواده ی فرزاد کمانگر به شهرستان کامیاران با تهدید و ارعاب ایشان را در حبس خانگی قرار داده اند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، با کارشکنی قوه قضائیه و عدم تحویل اجساد 5 زندانی سیاسی اعدام شده در 19 اردی بهشت ماه خانواده فرزاد کمانگر که شب گذشته به شهرستان کامیاران بازگشته اند از سوی نیروهای اطلاعاتی و امنیتی مورد تهدید و ارعاب قرار گرفته و اکنون در حبس خانگی بسر می برند.

ماموران امنیتی تلفن منزل خانواده ی کمانگر را مسدود کرده و ایشان را تهدید کرده اند که در صورت وجود هرگونه ارتباط تلفنی (تلفن همراه) بازداشت خواهند شد.

گفتنی است، روز گذشته و در پی مراجعت خانواده ی کمانگر به زندان اوین، ماموران برای بازداشت تمام خانواده تلاش کرده که با کمک مردم موفق به دستگیری ایشان نشدند.


گزارش ویدیویی از شهر مهاباد




تصاویری از شهر مهاباد در روز پنجشنبه ۲۳ اردیبهشت










تصاویری از شهر سنندج در روز پنجشنبه ۲۳ اردیبهشت