ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 02.05.2010, 11:31
یورش نیروهای امنیتی به شعاردهندگان علیه دیکتاتوری

۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۹

رای ما کجاست: با وجود فضای شدید امنیتی ، صدها نفر از کارگران با همراهی سبزها، مقابل وزارت کار و امور اجتماعی در روز جهانی کارگر حضور پیدا کردند که به دلیل حاکمیت جو پلیسی مجبور به پیاده روی در خیابان‌های اطراف شدند.

همزمان با فراخوان کارگرانِ حامیِ جنبش سبز برای تجمع مقابل ساختمان وزارت کار در تهران، ساعت چهار بعد ازظهر قرار بود کارگران و نیز مردم معترض به سیاست های دولت کودتا ، مقابل وزارت کار و امور اجتماعی جمع شوند. اما نیروهای امنیتی برای جلوگیری از برگزاری هرگونه برنامه و تجمع مقابل وزارت کار و نیز خیابان آزادی و خیابان های اطراف،حضوری پررنگ برای سرکوب داشتند و از جمع شدن کارگران و جنبش سبز ها جلوگیری کردند.

با این حال در گوشه و کنار ، شعارهایی علیه دولت کودتا و ظلمی که در این یک ساله بر مردم رفته شنیده شد. از جمله شعار مرگ بر دیکتاتور در خیابان آذربایجان، ضلع جنوبی خیابان آزادی برای دقایقی طنین انداز شد. ماموران خیلی فوری از تجمع این جمعیت با خبر شدند و به آن یورش بردند. آنها با باتوم به جان جمعیت افتادند و با ضرب و شتم دو پسر جوان که از شعار دهندگان بودند؛ آن دو نفر را دستگیر کرده و به ون های سبز رنگ نیروی انتظامی منتقل کردند.

کمی بالاتر، نزدیک در ورودی وزارت کار در ایستگاه اتوبوس، زنان معترض شامل چند زن میانسال به همراه دختران جوان حضور داشتند. آنها به ظاهر منتظر اتوبوس بودند اما با شنیدن مکالماتشان مشخص بود که آنها هم برای شرکت درمراسم روز کارگر آمده اند. اما چندی نگذشت که پلیس این جمعیت را پراکنده کرد و چند زن را نیز دستگیر کرد. یک زن که خود را زنی کارگر معرفی کرده بود با مقنعه ای سبز رنگ و گلی در دست در ایستگاه اتوبوس منتظر نشسته بود و نیروهای امنیتی خطاب به او گفتند که او را چند ساعت زیر نظر گرفته اند .دو مامور زن، کیف این کارگر زن را تفتیش و سپس او را دستگیر کردند.

همچنین چند زن میانسال که نسبت به دستگیری این زن اعتراض کردند بازداشت شدند و خیلی فوری ون حامل این زنان بازداشت شده از محل دور شد.

حضور نیروهای امنیتی هر چند زیاد بود اما حضور کارگران و جنبش سبزی ها نیز بسیار مشهود بود. آنها به صورت روان در خیابان آزادی و محدوده آن پیاده می رفتند و می آمدند. جمعی از دختران دانشجو که صبح در دانشگاه تهران در تجمع اعتراضی علیه احمدی نژاد حضور داشتند؛ با وجود خستگی در برنامه بعد ازظهر هم شرکت کردند. یکی از آنها می گوید:" قرار نیست در این مراسم اتفاق خاصی بیفتد همین که دولت کودتا حضور ما را در خیابان ها می بیند، کفایت می کند. ما نیروهای امنیتی را با این حضور عاصی کرده‌ایم. این قدرت ما را نشان می دهد."

مردی که خودش را یک کارگر معرفی می کند معتقد است "خواسته های جنبش سبز به طبقه ی کارگر هم رسیده و مشکلات اقتصادی ای که دولت برای آنها ایجاد کرده؛ هیچ بعید نیست اعتصاب ها و تظاهرات گسترده تر شود. او هر چند معتقد است که این اعتراض ها جواب فوری نمی گیرد اما تاکید می کند که نباید ناامید شد."

هرچند امسال در روز جهانی کارگر در تهران ، پلاکاردها بالا برده نشد و شعارهای کارگری سر داده نشد اما مردم حاضر در منطقه امیدوارانه خیابان ها را طی کردند و به قصد نشان دادن حضور اعتراضی خود، نیروهای امنیتی و نیز لباس شخصی ها را به اجبار، به خیابان ها کشاندند.

http://rayemakojast.com/spip.php?article601