ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 01.05.2010, 19:08
بدون اتحاد همه ایرانیان پیروزی نهایی غیرممکن است



ادوارنیوز: اعضای کمیته های سیاسی، زنان و حقوق بشر سازمان دانش آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت) با مهدی کروبی دیدار کردند.

در این دیدار مهدی کروبی ایام فاطمیه را تسلیت گفت و همچنین با تبریک روز معلم و کارگر توجه به مفاهیم روزهای خاص و نیازهای جامعه را علت نام گذاری ایام دانست و اظهار امیدواری کرد که مسئولان به اهمیت ویژه هرکدام از این روزها توجه داشته باشند. وی گفت: "امیدواریم که این ایام با مسما باشد و اگر می گوییم روز کارگر در این روز حقوق و شان کارگران را نیز بیشتر رعایت کنیم و یا در خصوص معلمان با احترام به آنها نگاه کنیم و به نقش مهم آنها در تربیت نسل های آینده توجه داشته باشیم".

مهدی کروبی در تحلیل شرایط کنونی جنبش اعتراضی مردم گفت: "ممکن است احتیاط های روزمره زندگی مثل بیکار شدن یا ایجاد دردسرهای دیگر فروکشی ظاهری ایجاد کند اما باید توجه کنیم که این جریان رویش دارد. هر روز وسعت و عمق آن بیشتر می شود و مردم بیشتری به این موضوع حساس می شوند".

وی افزود: "حرکت به رغم همه تبلیغات زنده است، آقایان دائما می گویند جنبش سبز مرده است و می خواهند اینگونه القا کنند که دیگر همه اعتراضات و مسایل مردم تمام شده است، اما اینگونه نیست و این موضوع را می توان از تبلیغات طرف مقابل فهمید چرا که جریانی که مرده باشد دیگر هیچ نیازی به این همه صحبت و بحث ندارد. در بحث های عامیانه هم می گویند پشت سر مرده چیزی نگویید اما اینکه اینهمه مخالفان جنبش از آن صحبت، تحلیل و ابراز نگرانی می کنند و به هر شکل مختلف و در هر مکانی مردم را مورد تهدید و آزار قرار می دهند، این دلیل مهم زنده بودن جنبش مردم است".

رییس مجلس اصلاحات در ادامه افزود: "دولتمردان در نهایت باید به خواسته های جنبش که همان اجرای کامل قانون اساسی و برگزاری انتخابات آزاد است تن دهند و هر چه این امر را به تاخیر و تعویق بیاندازد هزینه بیشتری به مردم و نظام وارد خواهد کرد".

مهدی کروبی در بخش دیگری از سخنان خود با یادآوری دوره های سخت و دشوار فعالیت سیاسی در دهه چهل و در طول نهضت امام خمینی و همچنین در سالهای پس از فوت بنیانگذار جمهوری اسلامی و بیان خاطراتی از این مقاطع تاریخی شرایط امروز را علیرغم فشارهای بی سابقه و هزینه های پرداخت شده بسیار امیدوار کننده توصیف کرد و گفت: "باید توجه داشته باشیم که امروز این جنبش و حرکت غریب نیست، زمانی ما در تنگنا بودیم و مردم هم به دلیل تبلیغات طرف مقابل متوجه هجمه هایی که به ما می شد نبودند اما امروز با توجه به گسترش تکنولوژی و آگاهی های سیاسی مردم علیرغم همه تهدیدات می بینیم که جنبش در غربت نیست و مردم خودشان به طور روزانه پیگیر خواسته هایشان هستند".

کروبی با تاکید بر اینکه می دانند، ما نه براندازیم و نه وابسته به بیگانه افزود: "اتفاقا حرف ما این است که این چیزی که الان برخی ها درصددند به عنوان حکومت پیاده شود، فاصله زیادی تا حکومت جمهوری اسلامی که قبل از انقلاب به مردم وعده داده بودیم و این ملت بزرگ برای رسیدن به آن آرمانها مصائب فراوانی را متحمل شد، دارد".

وی ادامه داد: "من و آقای موسوی به عنوان افرادی که در درون همین حاکمیت بوده‌ایم و خود را نه مالک بلکه سرباز انقلاب و جمهوری اسلامی می دانیم امروز حرفمان این است که از شعارها و وعده هایی که اول انقلاب به مردم داده ایم فاصله بسیاری گرفته ایم و اگر حاکمیت در مسیر کنونی پیش برود دیگر چیزی به جز یک نام از فکر و نظریه جمهوری اسلامی باقی نمی ماند".

کروبی ایستادگی چهره های شاخص و کلیت جنبش سبز بر سر بازگشت به اهداف و آرمانهای اولیه انقلاب را مساله ای بسیار مهم توصیف کرد که موجب استیصال و سردرگمی طرف مقابل شده است که همواره سعی می کند برخی ارزشها را به نفع خود مصادره کند.

رییس مجالس سوم و ششم جمهوری اسلامی در ادامه مشکل بزرگ حاکمیت را درگیر شدن با نیروهای خودش توصیف کرد و گفت: "در زمان نهضت و مبارزات قبل از انقلاب طبقه اجتماعی و نوع زندگی و فرهنگ مبارزان و مخالفان رژیم با سردمداران و کارگزاران حکومت کاملا متفاوت بود، اما امروز می بینیم که حکومت با نیروهای خودش درگیر شده است. از سالها قبل ما همواره این آسیب را گوشزد می کردیم که مبادا جمهوری اسلامی روزی با نیروهای خودش هم درگیر شود".

کروبی افزود: " الان برخی مواقع می بینیم که دو نماینده سابق مجلس جمهوری اسلامی یکی در مقام متهم و زندانی است و دیگری در مقام بازجو دیگری را مواخذه می کند. بسیاری از افرادی که الان در زندان هستند مانند همین عبدالله مومنی و یا عرب سرخی از خانواده های شهید هستند. این مساله در هر دو طرف وجود دارد. ما دو گروه، هر دو شهید داده ایم. پیش از انقلاب ما هر دو با هم زندان رفته ایم و با هم برای پیروزی انقلاب کار کرده ایم و حالا همدیگر را نمی پذیریم و یک گروه زندانی گروه دیگر می شود و این قابل قبول نیست. همانطور که اگر برعکس این وضعیت هم اتفاق می افتاد قابل پذیرش نبود که ما وقتی در حکومت هستیم طرف مقابل را زندانی و محاکمه کنیم".

کروبی در بخشی از سخنان خود به لزوم آسیب شناسی مبارزات در جنبش های آزادی خواهانه پیشین به ویژه جنبش اصلاحات تاکید کرد و گفت: "شاید این بار نیز در صورت عدم بازبینی، تحلیل و آسیب شناسی گذشته درصورت پیروزی نیز نتیجه نهایی چیزی جز شکست نباشد".

ایشان در ادامه با توجه به نزدیکی خرداد ماه گفت: " خردادماه همیشه ماه حساس و مهمی بوده است. در ابتدای این ماه سالگرد دوم خرداد و همچنین سوم خرداد را داریم و در ادامه هم ساگرد وفات امام و قیام 15 خرداد تا اینکه برسیم به سالگرد انتخابات سال گذشته در 22 خرداد. ما در روزهای ابتدایی این ماه درخواست خود برای برگزاری راهپیمایی آرام و مسالمت آمیز را به وزارت کشور ارائه خواهیم کرد و در روز بیست و دو خرداد این راهپیمایی با خواسته برگزاری انتخابات آزاد برگزار خواهد شد".

مهدی کروبی افزود: "به نظر من خواسته انتخابات آزاد باید مهمترین خواسته همه ما باشد و تا این مساله محقق نشود هیچ کدام از مطالبات اساسی ما به نتیجه نمی رسد از این جهت در مواضعی که از این پس به ویژه در ماه خرداد خواهیم داشت باید بر اهمیت انتخابات آزاد تاکید کنیم و این نقطه ضعف جناح حاضر در دولت است چرا که شما می بینید با آن ردصلاحیت دو تا سه هزار نفری در مجلس هشتم باز هم این مجلس با دولت فعلی هماهنگ نیست و در برخی مسایل در تعارض با یکدیگر قرار دارند".

کروبی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش پررنگ زنان در جنبش سبز، زنان را جز پیشروان این حرکت دانست و توجه به خواسته های آنان در جنبش را ضروری دانست.

وی همچنین برخورد با زنان را بسيار سخت و نامناسب توصيف نموده و گفت: "بازداشت های گسترده زنان و همچنین کتک زدن زنان در زندان ها و شکستن بسیاری دیگر از حرمت ها واقعا تاسف بار است". وی افزود: " علت برخورد سنگين افراطيون با زنان را می توان بدليل پیشرو بودن آنان در احقاق حقوق قانونی و به حق جامعه ارزيابی نمود".

دبیرکل حزب اعتماد ملی همچنین اظهار امیدواری کرد که طرح ها و لوایح مربوط به زنان که این روزها در حال تکوین و بررسی است از دستور کار مجلس خارج و به مسائل زنان به صورت جدی و همه جانبه توجه شود.

کروبی با ابراز نگرانی از وضعیت زندانیان سیاسی به ویژه در بند 350 اوین "نامه زندانیان به مراجع را اقدامی مهم و مثبت ارزیابی کرد و با تاکید بر سابقه مرجعیت شیعه در مقابله با ظلم خواستار واکنش مراجع به این موضوع و پیگیری این نامه شد و البته تصریح کرد که مراجع نیز اقداماتی در این خصوص انجام داده اند.

مهدی کروبی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر روند رو به زوال اداره کشور جمع حاکم بر سکان اجرایی کشور را جمعی قانون گریز دانست و گفت: "این جمع هیچ تعهدی به اجرای قانون ندارد و تمام نهادهای نظارتی را بی اثر کرده است و حتی مجلس علی رغم تلاشش جایگاه خاصی ندارد و نمایندگان مردم هم آزادی اظهار نظر ندارند و برای برگزاری یک جلسه یا ملاقات باید اجازه بگیرند."

در انتهای جلسه کروبی با اظهار امیدواری نسبت به ادامه این جنبش و رهبری مردم بر آن گفت: "بدون اتحاد همه ایرانیان پیروزی نهایی غیرممکن است".

گفتنی است در جریان این دیدار مهدی کروبی ازطریق تماس تلفنی با عبدالله مومنی سخنگوی دربند سازمان دانش آموختگان ایران که بر اثر مقاومت در برابر خواسته های غیرقانونی چندی پیش مجددا برای تحمل مدت حبس خودبه زندان بازگردانده شد، گفتگو کرد و در جریان آخرین وضعیت وی در اندرزگاه ۸ زندان اوین قرار گرفت.

کروبی همچنین لحظاتی نیز با فیض الله عرب سرخی دیگر زندانی سیاسی محبوس در این بند گفتگو کرد.