ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 19.04.2010, 21:03
مرحله جدید مبارزه مدنی: تحریم تلویزیون استبداد


رای ما کجاست / ۳۰ فروردین ۱۳۸۹

تلویزیون استبداد در تمام سال‌های گذشته نقش ابزاری خود برای استبداد و دیکتاتوری را به خوبی انجام داد. اوج فعالیت آن در ۱۰ ماهه گذشته نشان داده شده است. رفتاری که جنبش سبز باید در برابر آن یک اقدام عملی انجام دهد.

رشد روز افزون رسانه‌های الکترونیک و ماهواره و استفاده بیش از گذشته مردم از آنها، به گونه‌ای که دست اندرکاران استبداد نیز به آن اذعان کرده‌اند، نشان می‌دهد که شرایط برای تحریم تلویزیون استبداد آماده است. مردم در ۱۰ ماه گذشته به صورت خود جوش اقدام به تحریم این ابزار سرکوب کرده‌اند. اما اینک زمان آن رسیده تا این اقدام هم گسترش یابد و هم هماهنگ و هدفمند، عملیاتی شود.

از نظر تئوری وقتی می‌توان یک کالا را مصرف نکرد که یک کالای جانشین برای آن اندیشیده شود. امروز دیگر برای طبقه متوسط ایران به عنوان حاملان تئوری و پیام جنبش سبز ایران، شرایط برای جایگزینی رسانه‌های دیگر به جای این تلویزیون فراهم شده است.

روش انجام این تحریم به صورت‌های متفاوتی نشان داده می‌شود. از تحریم استفاده از تلویزیون تا تحریم مصرف کالاهایی که تبلیغ می‌کند و تا تحریم و محدود کردن ارتباط با کارکنان این ابزار سرکوب، گسترده و متفاوت است.

پس از ۲۲ بهمن نیاز به بروز دوباره در میان جنبش سبز بوجود آمده که با تحریم هدفمند تلویزیون می‌توان این نقیصه را جبران کرد. مردم نیاز دارند که دوباره یک دیگر را یکجا و همدل ببینند. تحریم تلویزیون استبداد راهی است آگاهانه و با عقلانیت که در عین حال کمترین هزینه‌ای را برای آنها در پی ندارد.

برای شروع، مردم و حاملان جنبش سبز می‌توانند برنامه‌های خبری آن را تحریم کنند و در زمان پخش این برنامه‌های پر از دروغ و تهدید، در کوچه‌ها و خیابان‌ها و با اعضای خانواده و یا دوستان صحبت کنند و راه بروند. با محک زدن این اقدام در هر کوچه و محله می‌توان وارد فاز بعدی اقدام علیه تلویزیون استبداد شد.

پنج شنبه‌های هر هفته با تمام اعضای خانواده و دوستان راهی میادین مرکزی و اصلی شهر شوید. اما هدفمند و آگاهانه. این اقدام که کمترین هزینه را برای مردم در پی دارد، موجب استهلاک روحی و روانی و فیزیکی عوامل استبداد خواهد شد. آنها باید هر لحظه فکر کنند که مردم به خیابان خواهند ریخت. با آماده نگه داشتن دائمی، آنها به شدت مستاصل خواهند شد. باید فکر کنند هر لحظه و در هر نقطه از شهرها امکان چالش جدی با مردم را خواهند داشت. با این اقدام نیروهای آنها پراکنده خواهد شد و قدرت مانور و سرکوبی شان به شدت کاهش می‌یابد.

مردم نیز با بودن در کنار یکدیگر با راحتی بیشتری هم از یکدیگر در برابر رفتارهای غیرقانونی و غیر انسانی ماموران استبداد مقاومت می‌کنند و هم خود را آماده نگه می‌دارند برای نقطه صفر و عملیات نهایی.

مرحله بعدی تحریم تلویزیون استبداد، ممنوعیت ارتباط با کارکنانی است که عامل سرکوب هستند. آنها باید بفهمند که رفتارشان هزینه بر است و باید پاسحگوی اقدامات خود و همراهی‌های شان با استبداد باشند. قطع رابطه دوستی و خانوادگی با آنها، ممنوعیت خرید و فروش و حتی راه ندادن آنها به تاکسی‌ها و بسیاری راه‌های دیگر، همه اقداماتی در این جهت هستند. آنها باید از اینکه با استبداد کار می‌کنند احساس شرم کنند.

تمام این‌ها و بسیاری اقدامات دیگر، می‌تواند با توجه به نزدیکی به خرداد ماه، تمرینی باشد برای با هم بودن و تخمینی از توان عملیاتی جنبش سبز. ما باید اقداماتی آگاهانه و عقلانی با حداقل هزینه و حداکثر کارایی را در پی بگیریم. امسال سال صبر و استقامت است. ما بیشماریم.