ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 19.04.2010, 19:06
اعتراض به پاکسازی دانشگاه‌ها از اساتید مستقل


۳۰ فروردین ماه ۱۳۸۸ – کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران امروز اعلام کرد که دولت ایران اساتید برجسته دانشگاه ها را بخاطر اندیشه های سیاسی آنها اخراج می کند.

پس از اخراج دکتر مرتضی مردیها از دانشگاه علامه طباطبایی در تاریخ ۱۶ فروردین ماه ۱۳۸۸، دو استاد دیگرنیز از دانشگاه علم و صنعت اخراج شدند. این اخراج ها بخشی از روند جاری اخراج پرسنل علمی دانشگاهی است که دارای اندیشه های متفاوت از دولت هستند و یا از دانشجویان در جریان اعتراضات دانشجویی حمایت کرده اند.

سید علی اصغر بهشتی و محمد شهری؛ دوتن از اساتید دانشگاه علم وصنعت هستند که بدنبال سخنان ویر علوم، تحقیقات و فن آوری که خواستار سازگاری ایدئولوژیک اساتید شده بود، نامه اخراج دریافت کردند.

ارون رودز؛ سخنگوی کمپین بین المللی حقوق بشر در این مورد گفت: "پاکسازی دانشگاه ها از اساتیدی با نگرش های مستقل، توهین به حقوق بشر آنها و آزادی علمی است." ارون تاکید کرد که "این سیاست ها منجر به سیاسی و بی ارزش شدن دانشگاه ها می شود. دانشگاه هایی که مایه غرور ملی و مورد تحسین متفکرین جهانی است."

این اخراج ها در نوع خود از اولین اخراج ها پس از سخنان کامران دانشجو؛ وزیر علوم، تحقیقات و فن آوری است که در تاریخ ۱۳ اسفند ماه ۱۳۸۸ ایراد شد، و در آن، وزیر علوم اعلام کرده بود که پرسنل علمی که با "نظام همسو" نیستند و " التزام عملی به ولایت فقیه" ندارند، اخراج خواهند شد. دانشجو در اظهارات خود گفته بود:"ما به دانشگاهیانی که تمایلات و فعالیت هایشان با نظام جمهوری اسلامی همسو نیست نیازی نداریم." این اظهارات از جمله صریح ترین گفته هایی است که دانشگاهیان را از مشاغلشان بخاطر عقاید سیاسی آنها محروم می کند. وزیر علوم هیچ توضیحی در مورد اینکه منظور از "همسو با نظام" چیست، نداده است.

به نوشته وب سایت کلمه، سید علی اصغر بهشتی شیرازی؛ استاد برجسته ارتباطات و باسابقه در دانشگاه علم و صنعت، و پرفسور محمد شهری، استاد سابق مهندسی الکترونیک، که هر دودر استخدام مرکز تحقیقات مهندسی الکترونیک بودند، در روز ۲۴ فروردین ماه نامه اخراج دریافت کردند.

این دو استاد دانشگاه علم و صنعت قبلا در اعتراض به صدور احکام سنگین و بی سابقه برای دانشجویان توسط کمیته انضباطی دانشگاه نامه ای نوشته بودند و ضمن حمایت از دانشجویان، به ورود نیروهای لباس شخصی به دانشگاه در تاریخ ۷ دیماه ۱۳۸۸ و ضرب و شتم دانشجویان معترض شده بودند.

مدتی قبل نیز پرفسور تورج محمدی؛ رئیس دپارتمان مهندسی شیمی پس از اینکه مدتها بخاطر مخالفت با سیاست های دانشگاه نسبت به دانشجویان از سوی دانشگاه علم و صنعت تحت فشار قرار گرفته بود، استعفا داد.

قبل از آن هم، پس از انتخاب احمدی نژاد به ریاست جمهوری، در اجرای سیاست های اعمال فشار و کنترل سیاسی دانشگاهیان، برنامه بازنشستگی اجباری دانشگاهیان به اجرا درآمد که در جریان آن بیش از ۵۰ استاد برجسته بالاجبار بازنشسته یا اخراج شدند، ازجمله امیر ناصر کاتوزیان، کریم مجتهدی، علی شیخ الاسلام، حسن بشیریه، محمد عرفانی، ابولقاسم گرجی، محمد آشوری، جمشید ممتاز، محمد رضا شفیعی کدکنی، رضا داوری. همچنین تعداد دیگری در اجرای همین سیاست از امور اجرایی دانشگاه اخراج شدند.

مرتضی مردیها؛ استاد فلسفه در دانشگاه علامه طباطبایی در تاریخ ۱۶ فروردین ماه ۱۳۸۹، در نتیجه سیاست قهرآمیزجدید مسئولین دانشگاه نامه اخراج دریافت کرد. مرتضی مردیها و صبا واصفی، محقق و استاد دانشگاه شهید بهشتی، از تاریخ ۳۰ دیماه ۱۳۸۸ از تدریس محروم شدند. مردیها از متخصصین برجسته فلسفه سیاسی در ایران است. واحد فلسفه دانشکده ادبیات در اثر فشارهای مستمر رئیس دانشگاه تصمیم به اخراج مردیها گرفت.

مردیها یکی از اعضای بلند پایه دانشگاه علامه طباطبایی بود و محروم کردن وی از تدریس، فاقد هر گونه توجیه قانونی است. صبا واصفی؛ محقق، فعال حقوق بشر و از پرسنل علمی دانشگاه شهید بهشتی نیز از تدریس محروم و اخراج شد. واصفی سومین زن از فعالان جنبش زنان است که درچند ماه گذشته از کار برکنار شده است. تاکنون ۲۳ نفر از پرسنل برجسته علمی دپارتمان اقتصادی دانشگاه علامه طباطبایی به دستور واحد اداری دانشگاه وادار به بازنشستگی شده‌اند.

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران خواستار بررسی فوری اخراج های سیاسی از دانشگاه های ایران و بازگشت آنها به دانشگاه است. این کمپین همچنین خواستار همبستگی بین المللی اساتید و پرسنل دانشگاه ها در سراسر جهان با اساتید و متفکرین ایرانی است که بخاطر دیدگاه های مسالمت آمیز و بیان آن بی رحمانه از دانشجویان، دانشگاه و موسسات علمی جدا شده‌اند.