ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 10.04.2010, 14:39
وکیل سه آمریکایی: موکلانم جاسوس نیستند



۲۰ فروردین ۱۳۸۹- مسعودشفیعی وکیل سه امریکایی دستگیر شده درایران به کمپین گفت که برخلاف اظهارات وزیر اطلاعات در پرونده موکلانش هیچ اتهامی جز ورود غیرمجاز به خاک ایران وجود ندارد.

درحالی که وزیر اطلاعات روز پنج شنبه پیش اعلام کرد که شواهد قاطعی وجود دارد که نشان می دهد سه کوهنورد دستگیر شده آمریکایی با سرویس های اطلاعاتی آمریکا همکاری می کردند و اینکه این شواهد به زودی در اختیار رسانه ها قرار خواهد گرفت، وکیل آنها به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که آنچیزی که در پرونده موکلانش وجود دارد تنها عبور غیرقانونی از مرز است و اتهام هایی مانند جاسوسی هیچ مبنایی ندارد.

مسعودشفیعی با رد اتهاماتی مانند جاسوسی علیه موکلانش به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت:" ‌من با قاضی پرونده صحبت کردم واتهامی که در پرونده هست مشخصا بحث عبور غیر مجاز است. برای عبور غیرمجاز ما قانون جدیدی نداریم و بر روال قانونی قدیمی رفتار می شود و آن هم جریمه نقدی دارد." شفیعی همچنان گفت که خیلی به ندرت پیش می آید که یک نفر به خاطر ورودغیرقانونی حد حبس بگیرد. او افزود: " مگر آن که این موضوع در حاشیه ی یک اتهام دیگر قرار بگیرد که حد حبس بگیردو اصولا این مساله با جریمه های نقدی پاسخ داده می شوند. اما بحث اساسی این است که در مورد این موضوع دارند از اتهام جاسوسی استفاده ناصحیح می کنند. وگرنه عبور غیرمجاز می تواند جریمه نقدی داشته باشد."

وکیل سه کوهنورد آمریکایی با اشاره به اظهارات پیشینی محموداحمدی نژاد مبنی بر تبادل سه زندانی با سه زندانی ایران در آمریکا گفت: "اتهامی که مشخصا مطرح کرده اند اتهام عبور غیرمجاز و ورود غیرمجاز به ایران از مرز است. اما برخی مقامات اجرایی به این افراد عنوان جاسوس را می دهند و حتا یک بار آقای احمدی نژاد عنوان مبادله را مطرح کرد. در پاسخ به این اتهام گفتم که وقتی بحث مبادله می شود معنی آن این است که طرفین معادله باید هم سنگ باشند. یعنی اعلام می شود که نفراتی که دست ما هستند جاسوس هستند یعنی این که ما می خواهیم این مبادله را در مقابله سه جاسوس انجام دهیم. این معنای خوشی ندارد و تلقی آن درک گروگانگیری را القا می کند."

شفیعی گفت:"قبول این پرونده برای من افتخار دارد چرا که سه شهروند کاملا معمولی آمریکایی از سه ایالت مختلف می آیند و وکیل ایرانی استخدام می کنند و این معنایش برای است که آنها قوه قضاییه را قبول دارند. اما متاسفانه قوه قضاییه تره هم خرد نمی کند." شفیعی افزود با پیگیری ها و پافشاری ها پس از ۸ ماه سه موکلش توانستند که با خانواده های خود صحبت کنند. اما همچنان مقامات قضایی از دیدار وی با آنها خودداری می کنند.

شفیعی همچنان با مقایسه وضعیت سه امریکایی دستگیر شده و ایرانی دستگیر شده اخیر در ایتالیا گفت: "در حقیقت سوالی که از من می کنند و برای خودم هم به عنوان یک مساله باقی است این است که چرا خبرنگار ایرانی که در ایتالیا دستگیر شده حالا به هر اتهامی دو سه روز بیشتر طول نکشید که هم وکیل او را ملاقات کرد و هم خانواده را دیدند و هم دسترسی کنسولی پیدا کرد. این سوال را وقتی خانواده ها از من می کنند پاسخی برای ان ندارم." شفیعی با انتقاد از ناپاسخگویی دستگاه قضایی در قبال این پرونده گفت: " یا آن که وقتی سفارت حافظ منافع که خودشان هم برای گرفتن دسترسی کنسولی عاجز مانده اند و تمام امیدشان به من است وقتی می بینند که من هم کاری نمی توانم بکنم این برای من شکننده است. وقتی می بینند که آن طرف داستان من به عنوان یک وکیل برجسته و مستقل مطرح می شوم می بینم که نه علایمی از برجستگی است و نه علایمی از استقلال چرا که متاسفانه به هیچ کدام پاسخگو نیستند."

شان باویر، ساراشورد و جان فاتال ۳۱ ژانویه زمانی که درحالی کوهنوردی در کردستان عراق بودند از مرز ایران گذشتند. از زمان دستگیری این سه تن، خانواده آنها نتوانسته اند حتی یک تماس تلفنی با آنها داشته باشند. وکیل آنها مسعود شفیعی که از دادستان تهران اجازه کتبی برای ملاقات موکلانش گرفته نیز طی هفته های گذشته با درهای بسته اتاق مسوولان پرونده آنها مواجه شده و هیچ توفیقی در این زمینه نداشته است.

برای دیدن سایتی که برای آزادی این سه تن توسط خانواده های آنان ایجاد شده اینجا کلیک کنید.

http://persian.iranhumanrights.org/1389/01/shafie_americans