ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 07.04.2010, 19:44
قطع صدور بنزین کنسرن روسی به ایران

دویچه وله: کنسرن نفتی "لوک اویل" روسیه به شرکت‌هائی پیوست که از صدور بنزین به ایران خودداری می‌ورزند. لوک اویل پیش از این با تحمل ۶۳ میلیون دلار زیان، همکاری خود را با میدان نفتی اناران قطع کرده بود.

خبرگزاری رویترز، به نقل از منابع نزدیک به کنسرن لوک اویل روسیه، گزارش داد که این کنسرن تصمیم گرفته صدور بنزین به ایران را قطع کند. لوک اویل، به عنوان دومین کنسرن نفتی روسیه، تاکنون هر دو ماه یک‌بار ۲۵۰ هزار تا ۵۰۰ هزار بشکه (۴۰ تا ۸۰ میلیون لیتر) بنزین به ایران می‌فروخت.

تصمیمی زیر فشار آمریکا

لوک اویل روسیه، صاحب ۲ هزار پمپ بنزین در ایالات متحده آمریکا است و کنسرن آمریکائی "کونوکو فیلیپس" از سهامداران عمده آن است. به‌این دلیل، ادامه همکاری با جمهوری اسلامی ایران، می‌توانست منافع این کنسرن را در آمریکا به خطر بیاندازد.

لوک اویل، پیش از این، با تحمل حدود ۶۳ میلیون دلار زیان، همکاری خود را با پروژه بهره برداری از میدان نفتی اناران (استان ایلام) قطع کرد. ۲۵ درصد قرارداد بهره‌برداری از اناران با ذخیره یک میلیارد بشکه نفت، در اختیار این کنسرن بود. ۷۵ درصد قرارداد را نیز کنسرن نروژی "استات اویل" در اختیار دارد که همکاری خود را هنوز با ایران قطع نکرده است.

پیش از لوک اویل، شل فرانسه و دو شرکت نفتی بزرگ و مستقل "گلنکور" و "ویت‌اویل" صدور بنزین به جمهوری اسلامی ایران را قطع کردند. دولت آمریکا اعلام کرده است شرکت‌هائی را که به ایران بنزین می‌فروشند تحریم خواهد کرد.

بن‌بست پالایشگاه‌ها

جمهوری اسلامی، به علت فرسودگی و پائين‌بودن ظرفیت پالایشگاه‌های داخلی، مجبور است حدود ۴۰ درصد بنزین مورد نیاز خود را وارد کند. خبرگزاری رویترز با استناد به اطلاعات کارشناسان، حجم این واردات را ۱۲۸ هزار بشکه (بیش از ۲۰ میلیون لیتر) در روز برآورد کرده است.

بزرگترین تامین‌کنندگان بنزین ایران، در حال حاضر کنسرن دولتی "پتروناس" مالزی، گروه نفتی "ایندپندنت" کویت و توتال فرانسه هستند که با توجه به منافع خود در ایالات متحده آمریکا، ممکن است به تحریم بنزین ایران بپیوندند.

با توجه به این که خرید نفت خام ایران از سوی چین، هند و ژاپن اخیرا حدود ۴۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته است، جمهوری اسلامی باید در سال جاری خوشیدی روی دست کم ۱۱ میلیارد دلار درآمد نفتی کمتر حساب کند. به این ترتیب، بازسازی پالایشگاه‌های فرسوده نیز ممکن نیست.

طرح‌های مربوط به ایجاد ۶ پالایشگاه‌ جدید هم، که احمدی‌نژاد در نخستین سال‌های ریاست‌جمهوری خود وعده داده بود، مدت‌ها است متوقف شده است.