ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 04.04.2010, 10:16
انتشار اسامی زندانیان گمنام بند ۳۵۰ زندان اوین


نام: علی بی‌کس
تاریخ دستگیری: ۲۴ خرداد ۸۸
حکم دادگاه بدوی: ۷ سال و نیم سال حبس تعزیری

شاید خیلی‌ها تا چند روز فکر می‌کردند مصطفی تاج‌زاده و محسن میردامادی رکوددار روزهای متوالی حبس در ایام بعد از انتخابات باشند. اما انتشار خبری در مورد علی بی‌کس که هم‌زمان با مصطفی تاج‌زاده بازداشت شده و بر خلاف او و خیلی زندانی‌های دیگر حتی برای عید هم به مرخصی نیامده، توجه‌ها را به زندانیان گمنامی که تعدادشان بیشتر از آنی است که خیلی‌ها فکر می‌کنند جلب کرد.

علی بی‌کس یکی از ده‌ها و شاید صدها نفری است که در یکی از این حدود ۲۹۰ روز بعد از انتخابات بازداشت شده‌اند و هنوز در زندانند و شاید در کل این مدت نامشان حتی یک بار در این همه سایت سبز نیامده باشد. که البته تقصیر اصلی بر گردن گردانندگان سایت‌های سبز نیست که کودتاچی‌ها (به رسم همه کودتاها) آن‌قدر بی‌حساب بازداشت کرده‌اند که جمع شدن خانواده‌های درجه یک فقط تعدادی از آنها جلوی در زندان اوین تبدیل به یک تجمع بزرگ می‌شود.

اما به هر حال می‌توان گفت در این زمینه قصوری رخ داده و در میان نام‌های سیاسیون و مطبوعاتی‌ها و فعالان دانشجویی و حقوق بشری که در این ماه‌ها به زندان رفتند و به‌حق خبرهای مربوط به آنان پوشش مناسبی در وب‌سایت‌های سبز پیدا می‌کرد، نام‌های صدها زندانی گمنامی که اتفاقا در مقابل بازجوها بی‌تجربه‌تر و بی‌دفاع‌تر بودند و عموما خانواده‌هایشان زیر فشار بیشتری بودند و در راهروهای دادستانی و دادگاه انقلاب و جلوی زندان اوین سرگردان‌تر بودند، گم شده است. جوانانی که بعضی از آنها تنها و تنها به جرم حضور در راه‌پیمایی عظیم ۲۵ خرداد ۸۸ و در کنار میلیون‌ها سبز دیگر ماه‌هاست که در زندانند و به چند سال حبس محکوم شده‌اند.

فهرستی از زندانیان گمنام بند ۳۵۰ زندان اوین و محکومیت آن‌ها به دست ندای سبز آزادی رسیده است. ما به دلیل حفظ امنیت از افشای منبع خبر معذوریم و ذکر این نکته را هم ضروری می‌دانیم که با توجه به دشواری‌هایی که برای گردآوری و انتقال این قبیل اطلاعات وجود دارد، این احتمال را می‌دهیم که اشتباهات جزئی در این احکام وجود داشته باشد. اما با توجه به اخبار موثق رسیده از داخل زندان اوین و نیز اخبار رسمی که از احکام صادر شده منتشر شده است، صحت کلی این احکام برای ندای سبز آزادی محرز است:

نصیر اسدی (فرزند ناصر) - ۲ سال حبس تعزیری
علی ارشدی (فرزند حسین) - ۲ سال حبس تعزیری
ایمان آذریان (فرزند ابولقاسم) - ۶ سال حبس تعزیری
شهاب اکبرزاده (فرزند جهانبخش) - ۱ سال حبس تعزیری و شلاق
حسن اعتمادی (فرزند محمد) - ۱ سال حبس تعزیری
محمدجواد رشاد (فرزند عباس)- ۲ سال حبس تعزیری
محمدعلی رباطی (فرزند عبدالرحیم) - ۲ سال حبس تعزیری
ساسان ستارزاده (فرزند غلامرضا) - ۱ سال حبس تعزیری
مهرداد سپه‌وند (فرزند جهانبخش) - ۲ سال حبس تعزیری
سهیل محمدی نصیرمحله (فرزند ناصر) - ۴ سال حبس تعزیری
امین کشاورز (فرزند امام‌علی) - ۱ سال حبس تعزیری و ۱ سال حبس تعلیقی
ابوذر مهرانی (فرزند مسیح‌الله) - ۲ سال حبس تعزیری
حسام ترمسی (فرزند حمید) - ۱ سال حبس تعزیری
حمید پیروزفام (فرزند صمد) - ۱ سال حبس تعزیری
علی پرویز (فرزند حسن) - ۳ سال حبس تعزیری
احمد بهرامی (فرزند حمید) - ۶ ماه حبس تعزیری و ۶ سال و نیم حبس تعلیقی
اردشیر فزری (فرزند جواد) - ۲ سال حبس تعزیری
آبتین غفاری (فرزند محمداسماعیل) - ۳ سال حبس تعزیری
سید نوید کامران (فرزند سیدجلال) - ۱ سال حبس تعزیری
علی قاسمی (فرزند قدرت‌الله) - ۱ سال حبس تعزیری
سامان نورانیان (فرزند صمد) - ۳ سال حبس تعزیری
سعید سودملی (فرزند نورالدین) - ۱ سال حبس تعزیری

افراد زیر هم چند نفر از تعداد زیادی از زندانیان بند ۳۵۰ زندان اوین هستند که هنوز به دادگاه نرفته‌اند:

مجید طیاری (فرزند علی)
پویا قربانی (فرزند فرهنگ)
ایوب قنبرپوریان (فرزند شاه‌علی)
ابوالفضل قاسمی (فرزند احمد)

ندای سبز آزادی از روندی که چندی پیش با انتشار فهرست ۱۹۲ نفر از زندانیان بند ۲۴۰ زندان اوین در سایت تحول سبز آغاز شد، استقبال می‌کند و به سهم خود در جمع‌آوری نام زندانیان کمنامی که در این ماه‌ها نامشان کم‌تر جایی مطرح شده است، تلاش خواهد کرد. در این‌جا از همه کسانی که به نوعی به داخل زندان اوین یا دادستانی یا هر نهاد دیگری دسترسی دارند و یا با خانواده‌های زندانیان ارتباط دارند می‌خواهیم هر اطلاعاتی که در مورد این زندانیان گمنام دارند منتشر کنند تا این اطلاعات به تدریج تکمیل شود. اطلاعات حتی یک نفر در هر وب‌سایت یا وبلاگی که منتشر شود، قدمی است برای کم کردن بار ظلمی که بر این زندانیان دربند می‌رود.

آزادی «همه» زندانیان سیاسی یک خواست ملی است. کودتاچیان فکر نکنند که با به مرخصی فرستادن تعدادی از عزیزترین و شناخته شده‌ترین زندانیان جنبش سبز می‌توانند مسئله زندانیان سیاسی را حل کنند. ما سبزها تا آزادی آخرین نفر از همراهانمان از زندان در هر فرصتی فریاد خواهیم زد: «زندانی سیاسی آزاد باید گردد».

منبع: ندای سبز آزادی