ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 21.03.2010, 5:22
تحویل سال خانواده‌های زندانیان سیاسی مقابل اوین

یکشنبه، ۱ فروردین ۱۳۸۹

با وجود ممانعت نیروی انتظامی از برگزاری جشن سال نو مقابل اوین، جمعی از خانواده های زندانیان سیاسی و نیز دوستداران آنها در یکی از خیابانی های اطراف زندان اوین سال تحویل را جشن گرفتند و با آرزوی آزادی زندانیان سیاسی، فریاد الله اکبر سر دادند.

به گزارش خبرنگار کلمه امشب ساعتی قبل از تحویل سال نو بسیاری از خانواده های زندانیان سیاسی ازجمله خانواده های عرب سرخی، نورانی نژاد، محمد نوری زاد، بهاره هدایت و حتی خانواده های آزاد شدگان اخیر همچون خانواده دکتر میردامای و … که جمعی چند صد نفره بودند سفره های هفت سین خود را به پشت دیوارهای اوین بردند تا در کنار عزیزان در بند خود سال نو را تحویل کنند. اما حضور سبز این خانواده ها تحت تاثیر حضور گسترده گارد ویژه، نیروهای انتظامی،لباس شخصی قرار گرفت.

این نیروها که از ساعت ها قبل اطراف اوین را به محاصره در آورده بودند اجاز تجمع و حضور خانواده ها را نداده و با تهدید و ارعاب سعی در پراکنده کردن خانواده ها داشتند.

در این میان لباس شخصی ها و گارد ویژه با حمله به ماشین ها و تهدید پلاک برخی خودروها را کنده و سرنشینان را تهدید کردند.

موتور سواران لباس شخصی نیز اقدام به تعقیب خودروهایی که به منظور تجمع برای برگزاری سال نو در پشت زندان اوین امده بودند،می نمودند.در این میان با ضربات باتوم شیشه برخی از ماشین ها شکسته شد.

سفره های هفت سین در دست خانواده ها باقی مانده و ماموران اجازه دلخوشی حضور در کنار عزیزانشان در پشت دیوارهای اوین را هم به این خانواده ها ندادند.

نیروهای پلیس از ایستادن حتی یک نفر در اطراف زندان جلوگیری می کردند و بسیاری از خانواده ها مجبور به ترک آن جا شدند و با برخی از این خانواده ها نیز بسیار خشن برخورد کردند . با این حال جمع دیگری از این خانواده ها در یکی از خیابان ها اطراف اوین و در گوشه ای بساط هفت سین را مقابل عکس های عزیزان دربندشان چیدند و برای آزادی آنها دعا خواندند.

عکس برخی از زندانیان سیاسی جنبش سبز در کنار هفت سین بود. حسین نورانی نژاد و مسعود لواسانی از روزنامه نگاران دربند، مریم ضیا از فعالان حقوق کودک ،میترا عالی از دانشجویان دربند و جمع دیگری از این زندانیان در کنار هفت سین حضور داشتند.

همچنین تصویر برخی از شهدای جنبش سبز نیز سفره ی نوروزی این خانواده ها را مزین کرده بود و به یاد شهدا گل لاله ای کوچک نیز گذاشته شده بود . حاضران نیز با در دست داشتن شمع های روشن و نشان دادن علامت پیرزوی یاد و خاطره ی دربندشدگان را گرامی داشتند.

ساعت ۹ شب هنگام سال تحویل ۱۳۸۹ خانواده ها و حامیان این زندانیان جنبش سبز فریاد الله اکبر سر دادند و یک صدا سرود “ای ایران” و” یار دبستانی” را خواندند اما چند دقیقه بعد نیروی انتظامی و نیز یگان ویژه از بالای خیابان سرازیر شده و مراسم آنها را به هم زدند. آنها با موتور وباتوم به دست به میان این افراد آمده و با خشونت این جمع را پراکنده کردند.

همچین پویا خبرگزارش داده از ظهر امروز جمعی از سینماگران از جمله بهمن فرمان آرا، تهمینه میلانی، مجتبی میرطهماسب، شادمهر راستین و…همراه خانواده های خود در برابر زندان اوین اجتماع کرده و خواستار آزادی جعفر پناهی شدند.تلاش سینماگران جهت گفتگو با مسئولین زندان اوین بی نتیجه ماند.

از ساعت پانزده نیروهای انتظامی و پلیس ضدشورش در جلوی زندان اوین مستقر شدند و مانع از برپایی سفره های هفت سین خانواده های زندانیان سیاسی گردیدند.

سربازانی که بر حسب وظیفه با فرماندهانشان به آنجا امده بودند، خود نمی دانستند برای چه آنجایند و وقتی که از مافوقشان می پرسیدند، می شنیدند که گویا خانواده‌ی زندانیان سیاسی قرار است سفره هفت سین شان را جلوی زندان پهن کنند و آنها دستور دارند که جلوگیری کنند. پلیس خانواده های زندانیان را متفرق کرده است. هم اکنون خانواده های زندانیان در چند متری زندان اوین به صورت پراکنده مشاهده می شوند.

اسامی برخی از زندانیان سیاسی دربند که سال نو خود را در زندان تحویل خواهند کرد به شرح زیر است:

احمد زیدآبادی، مسعود باستانی، فیض ‌الله عرب‌سرخی،علیرضا بهشتی شیرازی،علی عرب ‌مازار،عیسی سحرخیز،داود سلیمانی،حسین نورانی نژاد،مهدی محمودیان،مجید دری،ضیاء نبوی عاطفه نبوی،شیوا نظرآهاری،بهاره هدایت،محمدصادق جوادی حصار،علی ملیحی،میلاد اسدی،کوهیار گودرزی،هنگامه شهیدی،امید منتظری،قربان بهزادیان نژاد،احسان محرابی، بدرالسادات مفیدی، محمد نوری‌زاد، اردشیر امیر ارجمند، میترا عالی،امیر اصلانی، مجید توکلی ، ساسان آقایی، محمد داوری