ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 11.03.2010, 20:53
دکتر احمد زیدآبادی را نیز آزاد کنید



ادوارنیوز: سازمان دانش آموختگان ایران اسلامی (ادوار تحکیم وحدت) با انتشار نامه‌ای سرگشاده خطاب به آیت الله صادق لاریجانی رییس قوه قضاییه، با انتقاد از محدودیت های جدید علیه دکتر احمد زیدآبادی خواستار فراهم شدن شرایط آزادی و مرخصی دبیرکل این سازمان در آستانه سال جدید شد.

متن این نامه به شرح زیر است:

به نام خدا
آیت الله صادق لاریجانی
ریاست محترم قوه قضاییه

با سلام؛

همچنانکه مستحضرید تعدادی از اعضای سازمان دانش آموختگان ایران اسلامی (ادوار تحکیم) درپی اعلام نتایج دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خردادماه بازداشت شده اند که عدد آنها در سراسر کشور طی چند ماه اخیر بالغ بر بیست تن است. همچنین به آگاهی می رساند که این سازمان همواره در طی ماه های گذشته با تاکید بر اصل امر به معروف و نهی از منکر و اصول متعدد قانون اساسی و موازین حقوق بشر و در مقام دفاع از حقوق شهروندان به عنوان سیاست اصولی خود شیوه بازداشت فعالان سیاسی، نحوه برخورد با مردم معترض و دادگاه های برگزار شده پس از انتخابات را مخالف صریح قانون و اخلاق دانسته و نسبت به عواقب سوء رویه های خلاف قانون و نقض حقوق شهروندان هشدار داده است.

اما آنچه علت اساسی نگارش این نامه خطاب به جنابعالی است وضعیت دکتر احمد زیدآبادی، دبیرکل زندانی این سازمان است. آقای زیدآبادی به عنوان دبیرکل یک حزب سیاسی قانونی علیرغم محدودیت های غیرقانونی و ناروایی که طی سالها از سوی حاکمیت نسبت به این سازمان و شخص ایشان اعمال شده بود با در نظر گرفتن منافع ملی و اولویت قرار دادن مصالح عمومی با مشارکت در روند انتخابات دهم ریاست جمهوری به همراه سایر اعضای سازمان ادوار تحکیم کوشش کرد تا از طریق شیوه های مسالمت آمیز و قانونی و با توسل به حق قانونی مشارکت در اداره سیاسی کشور شرایط زندگی سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ایرانیان را به سهم خویش بهبود بخشد. با این حال متاسفانه پاسخی که وی و این مجموعه از سوی حاکمیت دریافت کرد چیزی جز زندان و محرومیت نبود.

احمد زیدآبادی در حالی که کمتر از ده ساعت از اعلام رسمی نتایج اولیه انتخابات گذشته و هنوز هیچ اعتراضی خیابانی و مردمی به آن نتایج انجام نشده بود در مقابل منزل اش توام با اعمال خشونت بازداشت شد و تا مدتها خانواده وی هیچ اطلاعی از وضعیت وی نداشتند. در بیان شرایط دشوار احمد زیدآبادی و خانواده ایشان همین بس که آنها تنها زمانی موفق به دیدار همسر و پدر خود شدند که دادگاه متهمان پس از انتخابات برگزار و تصاویری از وی در رسانه ها منتشر شد. از سوی دیگر حکم صادره از سوی دادگاه بدوی و تایید شده در دادگاه تجدید نظر به ویژه در خصوص محرومیت دائمی از هرگونه فعالیت سیاسی و تحلیل (شفاهی) بی سابقه و به اعتقاد بسیاری از حقوقدانان ناعادلانه و در تناقض آشکار با قوانین موضوعه کشور قرار دارد.

ریاست دستگاه قضاء؛
اما اکنون که مدتی پس از در اختیار گرفتن سکان قوه قضاییه توسط جنابعالی و به ویژه با تعویض مقامات دادستانی تهران رسیدگی به پرونده زندانیان سیاسی شرایط مناسب تری پیدا کرده است و در آستانه سال نو و عید نوروز روند آزادی فعالان سیاسی زندانی سرعت پیدا کرده و البته این تمهید با استقبال اطراف و گروه های مختلف معتقد به قانون و حقوق شهروندان نیز مواجه شده است، متاسفانه هیچ گشایشی در پرونده آقای زیدآبادی مشاهده نمی شود و در حالی که بخش عمده ای از فعالان سیاسی که در خردادماه بازداشت شده اند از زندان آزاد گردیده اند همچنان با مرخصی احمد زیدآبادی برخلاف آئين‎نامه اجرايي سازمان زندان‌ها و اقدامات تاميني و تربيتي كشور موافقت نمی شود و ایشان از این حق قانونی نیز محروم شده است در شرایطی که وثیقه ملکی نیز به درخواست دادگاه بدوی ماه ها پیش توقیف اما هیچگونه ترتیب اثری در این خصوص داده نشده است.

این در حالی است که در تبعیض آشکار دیگری مدتی است که آقای زیدآبادی برخلاف مفاد فصل چهارم آئين‎نامه اجرايي سازمان زندان‌ها و اقدامات تاميني و تربيتي كشور از زندان اوین تهران به زندان رجایی شهر کرج منتقل شده و بدون بهره مندی از حقوق ناشی از اصل طبقه بندی زندانیان و لزوم تمایز میان مجرمان سیاسی و عادی در این زندان نگهداری می شود که علاوه بر ایجاد مشقت برای وی همسر و فرزندان آقای زیدآبادی نیز برای ملاقات هفتگی با ایشان دچار مصائب فراوان هستند که به نوبه خود نوعی مجازات بی گناهان است.

در پایان، اکنون که اندکی تا حلول سال نو و فصل بهار باقی مانده، امید است شرایط بهره مندی از مرخصی و آزادی در حق احمد زیدآبادی هر چه سریعتر فراهم شده و چنانچه برخی سلایق شخصی مانع از بهره مندی ایشان از حق قانونی است، ترتیبی داده شود تا با توقف چنین اعمال خلاف قانونی، از تبعیض مضاعف جلوگیری شده و امکان آزادی آقای احمد زیدآبادی در کنار سایر زندانیان سیاسی و حضور آنها در جمع خانواده شان در آستانه سال نو فراهم شود.

والسلام علی من اتبع الهدی

سازمان دانش آموختگان ایران اسلامی (ادوار تحکیم وحدت)
بیستم اسفندماه ۱۳۸۸