ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 01.03.2010, 14:14
روزنامه اعتماد توقیف شد

ایران امروز: به گزارش وبسایت‌های خبری نزدیک به اصلاح‌طلبان، محمدعلی رامین معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد در تماس با الیاس حضرتی مدیرمسئول روزنامه اعتم خبر از توقیف روزنامه اعتماد داد.

به گفته محمدعلی رامین روزنامه اعتماد توقیف موقت شده است و می‌بایست دادگاه مطبوعات درباره تخلفات این روزنامه تصمیم‌گیری نهایی را انجام دهد.

گفتنی است علاوه بر روزنامه اعتماد، صبح امروز نیز هفته‌نامه ایراندخت توقیف شد تا عیدی وزارت ارشاد دولت دهم به روزنامه‌نگاران تکمیل شود.

هفته گذشته روزنامه كيهان ادعا كرده است كه روزنامه اعتماد نسخه مكتوب تلويزيون BBC در ايران است.

هم زمان رجا نيور از سايت‌هاي نزديك به محمود احمدي‌نژاد امروز اتهاماتي را متوجه روزنامه نگاران شاغل در اين روزنامه كرده است.

برخی گزارش ها حاکی از آن است که هیات نظارت بر مطبوعات به استناد - از جمله - ‌ماده شش قانون مطبوعات «تخلف از حدود مطبوعات»، روزنامه «اعتماد» را به دلیل تکرار و اصرار بر تخلفات قانونی توقیف و پرونده آن را به قوه قضاییه ارسال کرد.

در ماده 6 قانون مطبوعات‌ آمده است:

نشریات جز درمورد اخلال به مبانی و احكام اسلام و حقوق عمومی و خصوصی كه دراین فصل مشخص می شوند آزادند:

1. نشر مطالب الحادی و مخالف موازین اسلامی و ترویج مطالبی كه به اساس جمهوری اسلامی لطمه وارد كند.

2. اشاعه فحشا ومنكرات و انتشار عكس ها و تصاویر و مطالب خلاف عفت عمومی.

3. تبلیغ و ترویج اسراف و تبذیر.

4. ایجاد اختلاف مابین اقشار جامعه، به ویژه ازطریق طرح مسائل نژادی و قومی.

5. تحریص و تشویق افراد و گروهها به ارتكاب اعمالی علیه امنیت، حیثیت و منافع جمهوری اسلامی ایران در داخل یا خارج .

6. فاش نمودن وانتشار اسناد و دستورها و مسایل محرمانه، اسرار نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، نقشه و استحكامات نظامی، انتشار مذاكرات غیرعلنی مجلس شورای اسلامی ومحاكم غیرعلنی دادگستری و تحقیقات مراجع قضایی بدون مجوز قانونی.

7. اهانت به دین مبین اسلام و مقدسات آن و همچنین اهانت به مقام معظم رهبری و مراجع مسلم تقلید.

8. افترابه مقامات، نهادها، ارگانها و هریك از افراد كشور و توهین به اشخاص حقیقی و حقوقی كه حرمت شرعی دارند، اگر چه از طریق انتشار عكس یا كاریكاتور باشد.

9. سرقتهای ادبی و همچنین نقل مطالب از مطبوعات و احزاب و گروههای منحرف و مخالف اسلام( داخلی و خارجی) بنحوی كه تبلیغ از آنها باشد.(حدود موارد فوق را آیین نامه مشخص می كند)

تبصره ـ سرقت ادبی عبارت است از نسبت دادن عمدی تمام یا بخش قابل توجهی از آثار و نوشته های دیگران به خود یا غیر، ولو بصورت ترجمه.

10. استفاده ابزاری از افراد (اعم از زن و مرد) درتصاویر ومحتوا، تحقیر و توهین به جنس زن، تبلیغ تشریفات وتجملات نامشروع و غیرقانونی، طرح مطالب موجب تضاد میان زن و مرد از طریق دفاع غیر شرعی از حقوق آنان.

تبصره ـ متخلف از موارد مندرج دراین ماده مستوجب مجازاتهای مقرر درماده 698 قانون مجازات اسلامی خواهد بود و درصورت اصرار مستوجب تشدید مجازات و لغو پروانه می باشد.
11. پخش شایعات و مطالب خلاف واقع ویا تحریف مطالب دیگران.

12. انتشار مطلب علیه اصول قانون اساسی.

تحریریه روزنامه اعتماد ساعتی پس از دریافت خبر توقیف