ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 22.02.2010, 16:41
وزیر بهداشت احمدی‌نژاد هم سرقت علمی کرده است

تقلب علمی مرضیه‌ وحید دستجردی، وزیر بهداشت دولت احمدی‌نژاد نیز فاش شد. از او مقاله‌ای در سال ۲۰۰۸ به چاپ رسیده که تا بیش از ۷۰ درصد از روی مقاله‌ی متخصصان چینی، منتشر شده در سال ۲۰۰۳، کپی‌برداری شده است.

رفته رفته به خیل متقلبان علمی دایره وزرا و مقام‌های دولت محمود احمدی‌نژاد افزوده می‌شود. این بار تقلب را مرضیه‌ وحید دستجردی، نخستین وزیر زن در تاریخ جمهوری اسلامی، انجام داده است.

مرضیه‌ وحید دستجردی، وزیر بهداشت و درمان دولت دوم محمود احمدی‌نژاد، نماینده‌ی ادوار ۴ و ۵ مجلس بود و سابق بر این مدیریت روابط دانشگاهی و امور بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران را بر عهده داشت.

وی ۱۵ سال است که در هیأت علمی گروه زنان و زایمان دانشگاه تهران در بیمارستان آرش عضویت دارد.

وزیر بهداشت و درمان ایران تنها ۵ مقاله به چاپ رسانده که ۴ مقاله از این مجموع به زبان فارسی نوشته شده است. تنها مقاله‌ خانم وحید دستجردی که به زبان انگلیسی به چاپ رسیده همین مقاله است که از روی متخصصان چینی کپی‌برداری شده است.

دستجردی از روی مقاله‌ چینی‌ها تقلب کرده است

وحید دستجردی یکی از نویسندگان مقاله‌ای است که با عنوان «اثر سن بر روی نشانگرهای ذخیره‌ای تخمدانی بر روی خانم‌های تهرانی با باروری طبیعی» در سال ۲۰۰۸ در Int J Endocrinol Metab 2008:2 114-119 به چاپ رسیده است. مرکز نشر این ژورنال در ایران قرار دارد.

عنوان انگلیسی مقاله‌ کپی‌برداری شده The Effect of Age on Ovarian Reserve Markers in Tehranian Women with Normal Fertility است.

متن مقاله‌ی کپی برداری شده

نویسندگان دیگر این مقاله معینی. آ، شفی‌ زاده. ان، مجیدی. ش و اسلامی. ب هستند که به انگلیسی با نام‌های Moini Aa,b, Shafizadeh Na, Vahid Dastjerdi Ma, Majidi SHa, Eslami Ba مشخص شده‌اند.

مقاله با مقدمه‌ای آغاز می‌شود که حتی در اولین جمله نیز با مقاله‌ی اصلی ذر‌ه‌ای تفاوت ندارد. مقاله با درج اندک تفاوتی نسبت به مقاله‌ی اصلی ادامه می‌یابد و می‌رسد به آزمایش‌هایی که بر روی گروهی از زنان در کلینیک زنان بیمارستان آرش انجام شده است.

در مقاله‌ی اصلی متخصصان چینی می‌بینیم که این آزمایش بر روی گروهی از زنان در بخش زنان و زایمان بیمارستان وابسته به دانشگاه هنگ‌ کنگ انجام شده است. حتی ویژگی‌‌های افراد شرکت‌کننده در این تحقیقات و نتایج نیز شباهت غیر قابل انکاری با یکدیگر دارد.

مقاله‌ اصلی در سال ۲۰۰۳ در ژورنال علمی Human Reproduction به چاپ رسیده است. نویسندگان این مقاله افراد زیر هستند:
Ernest Hung Yu Ng1,3, William Shu Biu Yeung1, Daniel Yee Tak Fong2 and Pak Chung Ho1

متن مقاله اصلی

مرضیه‌‌ وحید دستجردی که با پیوستن ایران به کنوانسیون امحای کلیه‌ اشکال تبعیض علیه زنان مخالفت کرده است، با تقلب علمی خود تبعیض جنسیتی در میان متقلبان علمی دولت محمود احمدی‌نژاد را از بین برده، چرا که تا کنون تنها مردان این دولت یکه‌تاز سرقت علمی بودند.

پیش از این هفته‌نامه‌ی علمی نیچر پرده از سرقت علمی،‌ کامران دانشجو، وزیر علوم، حمید بهبهانی، وزیر راه و ترابری، حسن زیاری، معاون وزیر راه، محمدعلی کی‌نژاد، یکی از ۳۷ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و علیرضا علی‌احمدی، وزیر آموزش و پرورش دولت قبلی احمدی‌نژاد برداشته بود.

در روزهای اخیر خبر «ابطال آزمون دستیاری پزشکی در ایران به دلیل تقلب»، وزارت بهداشت را بار دیگر بر سر زبان‌ها انداخت. دستور این ابطال را مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت صادر کرده است. همچنین همه‌ی مسئولان مرکز سنجش آموزش پزشکی تا اطلاع ثانوی از مقام خود بر کنار شدند.

حال باید پرسید خود وزیر بهداشت را چه کسی (تا اطلاع ثانوی) از این مقام بر کنار خواهد کرد.

شاهین رسولی