ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 17.02.2010, 9:22
نگرانی عمیق نسبت به وضعیت حقوق بشر در ایران


اطلاعیه مطبوعاتی
بررسی ادواری شورای حقوق بشر در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران
انزوای بیشتر حکومت جمهوری اسلامی

۱۵ فوریه ۲۰۱۰

ژنو، پاریس – امروز شورای حقوق بشر سازمان ملل بررسی ادواری خود را در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران به انجام رساند. نمایندگان دولتمردان جمهوری اسلامی به سؤالات و انتقادهایی در مورد نقض حقوق بشر در ایران، به ویژه بحرانی که پس از انتخابات اخیر در کشور به وجود آمده، پاسخ دادند. ولی آنان در مورد پایان نقض حقوق بشر در ایران یا همکاری با دستگاه های حقوق بشری سازمان ملل در این زمینه، پاسخ مناسبی ارائه نکردند.

عبدالکریم لاهیجی، نایب رییس فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر (FIDH) و رییس جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران (LDDHI) در این رابطه اظهار داشت: "دولتمردان جمهوری اسلامی نقض حقوق بشر در ایران را تکذیب و این طور وانمود کردند که قربانی بازی سیاسی کشورهای غربی شده‌اند. این نمک پاشیدن به زخم قربانیان واقعی تخلفات حقوق بشری در ایران است که به شکلی روزمره در نقاط مختلف کشور، به ویژه پس از انتخابات مناقشه آمیز اخیر، شاهد آن هستیم."

همان طور که کشورهای عضو شورای حقوق بشر در جریان گفتگوی طرفین نیز اظهار داشتند، اعتراضات مسالمت آمیز به شدت مورد سرکوب قرار گرفته و بیش از ۳۰۰۰ زندانی سیاسی اکنون در زندان بسر می برند و شکنجه و اذیت و آزار به اقدامی روزمره در زندان های ایران تبدیل شده است. به علاوه، چندین زندانی سیاسی به اعدام محکوم شده‌اند و دو نفر از آنان ماه گذشته به اتهام "محاربه" در زندان اعدام شدند.

آقای لاهیجی در ادامه می گوید: "خوشبختانه شورای حقوق بشر پس از بررسی ادواری کاهش حمایت خود از حکومت فعلی را اعلام کرد و دولت هایی که از وضعیت فعلی ایران تمجید کردند انگشت شمارند. اکثر کشورهایی که در این بررسی شرکت کردند مراتب نگرانی عمیق خود را در رابطه با وضعیت موجود در کشور اعلام داشتند."

دولتمردان جمهوری اسلامی هیچ پاسخ ملموسی در این زمینه ارائه ندادند و حتی از همکاری با جامعه بین المللی به هدف پایان بخشیدن به نقض حقوق بشر در ایران سرباز زدند. نتیجه این اجلاس پیش نویس گزارشی خواهد بود که روز ۱۷ فوریه به اطلاع عموم مردم خواهد رسید. این گزارش همچنین شامل مجموعه ای از خواسته ها و توصیه ها برای دولتمردان جمهوری اسلامی خواهد بود که متعاقباً اعلام خواهند کرد آیا این توصیه ها را می پذیرند یا آنها را رد می کنند.

نایب رییس فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر در پایان افزود: "هنوز این امکان برای دولت جمهوری اسلامی وجود دارد که نسبت به همکاری خود با جامعه بین المللی، به ویژه با دستگاه های حقوق بشری سازمان ملل، اعلام آمادگی کند. ما از دولتمردان جمهوری اسلامی می خواهیم که در این زمینه احساس مسؤولیت کنند: توپ در زمین آنهاست."