ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 16.02.2010, 11:24
عربستان: تهدید ایران راه حلی فوری می‌طلبد

بی بی سی: وزیر خارجه عربستان سعودی روز دوشنبه موثر بودن تحریم های بیشتر شورای امنیت علیه ایران را زیر سوال برد و خواستار راه حلی "فوری" برای مقابله با برنامه های اتمی ایران شد.

شاهزاده سعود الفیصل در کنفرانس خبری مشترک با هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا که وارد ریاض شده است گفت بلندپروازی های اتمی ایران تهدیدی علیه منطقه است که به جای تحریم‌های بیشتر اقدام سریعتری می طلبد.

"تحریم ها راه حلی دراز مدت هستند. اما ما این مسئله را کوتاه مدت می‌انگاریم. ... به جای راه حلی تدریجی به راه حلی فوری نیاز داریم."

وی همچنین گفت تلاش های آمریکا برای مقابله با سلاح های اتمی باید شامل اسرائیل و زرادخانه هسته ای این کشور نیز بشود.

خانم کلینتون برای جلب حمایت کشورهای عربی از تحریم های بیشتر علیه ایران به خلیج فارس رفته است.

او پس از دیدار از قطر اکنون وارد عربستان سعودی شده است.

پیش تر گزارش شده بود که هیلاری کلینتون از عربستان سعودی خواهد خواست به چین قول دهد با افزایش تولید خود هر گونه عدم تعادل در بازار نفت را جبران کند.

چین به دلیل نگرانی های خود از افزایش بهای انرژی تاکنون با اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران مخالفت کرده است.

اما وزیر خارجه عربستان سعودی گفت چین بعنوان یکی از قدرت های بزرگ جهانی از مسئولیت های خود آگاه است و نیازی به پیشنهادات ریاض ندارد.

هیلاری کلینتون در این کنفرانس مطبوعاتی با اظهار اینکه سپاه پاسداران بر "عرصه های مختلف جامعه" ایران مسلط شده گفت امیدوار است که رهبری دینی و سیاسی ایران اقتدار خود را مجددا بازیابد.

او پیش تر در قطر گفت ایران به سمت دیکتاتوری نظامی پیش می رود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا برای حمله به ایران برنامه ریزی می کند گفت: "نه، ما برنامه ریزی می کنیم جامعه جهانی را برای اعمال فشار و تحریم های بیشتر سازمان ملل متحد بر تشکیلات تحت کنترل سپاه پاسداران متحد کنیم."