ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 16.02.2010, 11:16
ایران باید زیر فشارهای بیشتری قرار گیرد


نمایندگان سیاسی جمهوری اسلامی ایران در نشست شورای حقوق بشر نقش قربانی به خود گرفتند

۲۶ بهمن ماه ۱۳۸۸- کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران امروز پس از نشست بررسی عمومی دوره ای شورای حقوق بشر در مورد ایران گفت که انکارگرایی بعنوان اولین واکنش ایران به توصیه های اعضای جامعه بین الملل در طرح نقض جدی حقوق بشر به روشنی نشان می دهد که لازم است که یک نشست ویژه شورای حقوق بشر و همچنین یک گزارشگر ویژه برای بررسی نقض گسترده حقوق بشر درایران اختصاص یابد.

هادی قائمی؛ سخنگوی کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت:" دولت ایران، انقلاب سال ۱۳۵۷ را به یک انقلابی علیه حقوق بشر شهروندان خود و همچنین تلاش برای به عقب برگرداندن دستآوردهای حقوق بشر در صحنه جهانی تبدیل کرده است."

هادی قائمی در مورد نشست دوره ای عمومی حقوق بشر در مورد ایران تاکید کرد:" بررسی دوره ای حقوق بشر در ایران نشان داد که ایران اصول اعلامیه جهانی حقوق بشر و الزامات قانونی خود را در این چارچوب به لجن کشیده و خیلی بیشتر از این بررسی دوره ای باید انجام بشود تا این موضوع فهمیده بشود و توصیه ها و الزامات اعمال بشوند."

در این نشست بررسی دوره ای حقوق بشر ایران، به جمهوری اسلامی ایران توصیه شد که به نقض گسترده حقوق بشر در موارد ذیل پایان داده شود: اعدام نوجوانان و سنگسار، کشتار مردمی که بطور مسالمت آمیز تظاهرات می کنند، شکنجه و تجاوز جنسی در زندان، دادگاه های ناعادلانه، بازداشت های گسترده معترضین سیاسی مسالمت جو و روزنامه نگاران، تبعیض علیه زنان و اقلیت ها، مجرم شناختن همجنس گرایی، و آزار و اذیت سازمان های غیر دولتی منتقد. بسیاری از هئیت های نمایندگی دولت ها از ایران خواستند که با مراجع حقوق بشر سازمان ملل همکاری کند.

هئیت نمایندگی دولت ایران که مسئولیت آن بر عهده محمد لاریجانی؛ دبیر شورای عالی حقوق بشر است، با اشاره به قانون اساسی ایران که ضامن حقوق بشر است علیه توصیه های ابراز شده موضع گیری کرد و در کنار سایر موارد تاکید کرد که "هیچ بهایی" بخاطر بهایی بودن مورد آزار و اذیت قرار نمی گیرد و کسانی که زندانی و محاکمه شده‌اند بخاطر "فعالیت های تروریستی" مجرم هستند. لاریجانی به زبان گزنده "هئیت های نمایندگی کشورهای غربی" نیز اشاره کرد.

هئیت نمایندگی دولت ایران همچنین مدعی شد که "هیچ کس در ایران بعنوان مدافع حقوق بشر بازداشت یا محاکمه نشده است. پرونده های این افراد با اتهامات تروریستی و جاسوسی روبرو است. " کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران بشدت این بیان نادرست را محکوم می کند و تاکید می کند که تعدادی از مدافعان حقوق بشر در حال حاضر فقط بخاطر فعالیت های حقوق بشری خود در زندان هستند: عماد الدین باقی؛ از مدافعان پیشگام حقوق بشرو برنده جایزه مارتین آنالز سال ۲۰۰۹ میلادی در بازداشت بدون ارتباط با دنیای بیرون قرار دارد. محمد صدیق کبودوند در حال گذراندن حکم ده سال و نیم زندان خود تنها بخاطر فعالیت های حقوق بشری است و از جمله شواهد ارائه شده علیه او نوشتن نامه به مراجع حقوق بشر سازمان ملل متحد است. هفت نفر از اعضای کمیته گزارشگران حقوق بشر؛ شیوا نظر آهاری، پریسا کاکایی، سعید کلانکی، سعید جلالی فر، کوهیار گودرزی و سعید حائری، و همچنین رشید اسماعلی از مدافعان حقوق بشر در زندان هستند. کاوه کرمانشاهی یکی دیگر از مدافعان حقوق بشر است که اخیرا بازداشت شده است.

هادی قائمی در مورد رفتار هئیت نمایندگی ایران دراین نشست گفت:" ایران در حالیکه مردم خودش را بشدت قربانی می کند، در این نشست نقش قربانی ای را ایفا کرد که نباید مورد سرزنش قرار بگیرد." هادی قائمی تاکید کرد که " اگر عملکرد غیر مسئولانه امروز ایران شاخص پاسخ به پیشنهادات سازنده جامعه جهانی قرار بگیرد، دیگر نمی توان از فرصت ارائه شده در بررسی دوره ای عمومی حقوق بشر برای بهبود حقوق بشر استفاده کرد."

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران از جمهوری اسلامی ایران می خواهد که توصیه های جامعه جهانی را جدی تلقی کرده و آنها را بپذیرد.

گزارش مستقیم از نشست شورای حقوق بشر در بررسی دوره ای حقوق بشر در ایران را در وبلاگ کمپین، در این پیوند بخوانید:
http://persian.iranhumanrights.org/1388/11/online_geneva/