ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 13.02.2010, 8:47
ایران باید کاوه قاسمی کرمانشاهی را آزاد کند


فراخوان اقدام فوری
ایران باید مدافع حقوق بشر را آزاد کند


مدافع حقوق بشر و روزنامه نگار کاوه قاسمی کرمانشاهی را ماموران لباس شخصی که گمان می رود اعضای سپاه پاسداران باشند در تاریخ ۳ فوریه ۲۰۱۰ (۱۴ بهمن ۱۳۸۸) در غرب ایران دستگیر کردند. او یک زندانی وجدان (عقیدتی) است که فقط به خاطر فعالیت های مسالمت آمیز حقوق بشری اش بازداشت شده است. خانواده او از محل نگهداری او اطلاعی ندارند و او در خطر شکنجه و اذیت و آزارهای دیگر است.

کاوه قاسمی کرمانشاهی، ۲۵ ساله، را هفت مامور لباس شخصی در خانه‌اش در شهر کرمانشاه در غرب ایران دستگیر کردند. خانه او مورد بازرسی قرار گرفت و وسایل شخصی او، از جمله کامپیوتر و اسناد مربوط به کارش ضبط شد. ماموران دستگیرکننده حکمی را به او نشان دادند که در آن مشخص نبود کدام مقام آن را صادر کرده است، اما او را به «تبلیغ علیه نظام» متهم کرده بود. خانواده اش از محل نگهداری او اطلاعی ندارند.

کاوه قاسمی کرمانشاهی یکی از اعضای برجسته سازمان حقوق بشر کردستان و عضو گروه مدافع حقوق زنان، کمپین برابری یا کمپین یک میلیون امضا است. او در عین حال روزنامه نگار همکار تارنمای خبری اینترنتی روزآنلاین است و برای تارنماهای سازمان حقوق بشر کردستان و کمپین برابری نیز مطلب می نویسد. او فعالانه علیه مجازات اعدام مبارزه می کند و درباره اعتراض به اعدام احسان فتاحیان (نگاه کنید به: UA: 271/09 Index: MDE 13/119/2009) در روز ۱۱ نوامبر ۲۰۰۹ (۲۰ آبان ۱۳۸۸) گزارش داده است. او تنها روزنامه نگاری بود که در باره انتقال جنازه احسان فتاحیان به کرمانشاه به وسیله مقامات بدون اطلاع خانواده احسان فتاحیان گزارش داد.

لطفا فورا نامه هایی به فارسی، انگلیسی، فرانسوی، عربی یا به زبان خودتان بفرستید و:
* از مقامات بخواهید فورا و بدون قید وشرط کاوه قاسمی کرمانشاهی را آزاد کنند، زیرا او یک زندانی وجدان است که صرفا به خاطر فعالیت های حقوق بشری و به کارگیری مسالمت آمیز حق آزادی بیان و اجتماع در بازداشت به سر می برد؛
* تاکید کنید که محل بازداشت او را فورا فاش کنند و اجازه دسترسی فوری به خانواده، وکیل دلخواه خود و نیزهرگونه مراقبت پزشکی ضروری را برای او تضمین کنند؛
* به مقامات یادآوری کنید که ایران به عنوان کشور عضو میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی، متعهد به حمایت از آزادی بیان و اجتماع است.

لطفا نامه‌ها را پیش از ۱۹ مارس ۲۰۱۰ (۳۰ اسفند ۱۳۸۸) به مقامات زیر بفرستید:
رهبر جمهوری اسلامی ایران
آیت الله سید علی خامنه ای
دفتر مقام رهبری
خیابان جمهوری اسلامی، خیابان شهید کشور دوست، تهران، جمهوری اسلامی ایران
پست الکترونیکی: .(JavaScript must be enabled to view this email address)
از طریق تارنمای: (انگلیسی) http://www.leader.ir/langs/en/index.php?p=letter
(فارسی) http://www.leader.ir/langs/fa/index.php?p=letter
رئیس قوه قضاییه
آیت الله صادق لاریجانی
حوزه ریاست قوه قضاییه
خیابان پاستور، خیابان ولی عصر، پایین تر از سه راه جمهوری، تهران کد پستی 1316814737، جمهوری اسلامی ایران
پست الکترونیکی از طریق تارنمای http://www.dadiran.ir/tabid/81/Default.aspx
خط ستاره دار اول نام خودتان؛ خط ستاره دار دوم نام خانوادگی؛ خط ستاره دار سوم نشانی پست الکترونیکی خودتان
عنوان: عالی‌جناب آقای
رونوشت برای:
دبیر ستاد حقوق بشر ایران
محمد جواد لاریجانی
حوزه ریاست قوه قضاییه
خیابان پاستور، خیابان ولی عصر، پایین تر از سه راه جمهوری، تهران کد پستی 1316814737، جمهوری اسلامی ایران
فکس:4986 3390 21 98+ (لطفا به سعی خود ادامه دهید)
پست الکترونیکی: .(JavaScript must be enabled to view this email address) (در برابر موضوع بنویسید: برای محمد جواد لاریجانی)
عنوان: آقای لاریجانی عزیز


و رونوشت هایی برای نمایندگان دیپلماتیک ایران در کشور خودتان بفرستید. در صورتی که بخواهید پس از تاریخ بالا نامه بفرستید، از دفتر عفو بین الملل بخش خودتان سوال کنید.

اطلاعات بیشتر
سازمان حقوق بشر کردستان در سال 2005 (1384) تاسیس شده و بین 100 تا 200 نفر عضو دارد، گرچه به نظر می رسد عده ای کمی از این تعداد فعال باشند. با وجود این که سازمان حقوق بشر کردستان مدتی طولانی است که درخواست ثبت به عنوان یک سازمان غیردولتی کرده است، مقامات ایرانی هیچگاه اجازه ثبت به آن نداده اند. موسس و رئیس آن، محمد صدیق کبودوند، در تاریخ 1 ژوئیه 2007 (10 تیر 1386) دستگیر و به 11 سال زندان محکوم شد، 10 سال از آن به خاطر «اقدام علیه امنیت ملی از طریق تشکیل سازمان حقوق بشر کردستان» و یک سال به خاطر «تبلیغ علیه نظام». عفو بین الملل او را یک زندانی وجدان می داند.

اهداف سازمان جقوق بشر کردستان شامل حمایت از حقوق اساسی است، به ویژه حقوقی که در بیانیه جهانی حقوق بشر و میثاق های بین المللی ذکر شده اند: آموزش، ترویج و تشویق احترام به حقوق بشر در کردستان؛ و توسعه روابط دوستانه بین خلق های ایران بر اساس اصل برابری در پیشگاه قانون.

کمپین برای برابری، که به نام کمپین یک میلیون امضا نیز شناخته می شود، یک ابتکار پایه ای مردمی برای حقوق زنان است که هدف آن پایان دادن به تبعیض علیه زنان در قانون ایران است. این کمپین در ماه آگوست 2006 (مرداد 1385) با هدف جمع آوری یک میلیون امضا از ایرانیان به قصد درخواست اصلاح قوانین تبعیض آمیز علیه زنان به راه افتاد. بیش از 50 نفر از اعضای کمپین برای برابری به خاطر فعالیت های پیکارگرانه اشان بازداشت شده اند. برای مثال، عالیه اقدام دوست در حال حاضر برای مشارکت مسالمت آمیزش در تظاهراتی در سال 2006 (1385) با خواست حقوق برابر برای زنان حبس سه ساله ای را می گذراند. تغییر برای برابری، تارنمای کمپین، حداقل 21 بار به وسیله مقامات ایران فیلتر شده است.

پس از انتخابات مورد مناقشه ریاست جمهوری در ژوئن 2009 (خرداد 1388)، ده ها نفر به دست نیروهای امنیتی با استفاده از خشونت مفرط کشته شده اند؛ هزاران نفر دستگیر شده اند، اکثر آنها به شیوه خودسرانه، و بسیاری از آنها شکنجه شده یا تحت اذیت و آزارهای دیگر قرار گرفته اند. به گزارش تارنمای خبری فارسی مخالف جرس، بیش از 180روزنامه نگار، فعال حقوق بشری و اعضای احزاب سیاسی مرتبط با نامزد ناموفق انتخابات ریاست جمهوری میرحسین موسوی و رئیس جمهور پیشین خاتمی دستگیر شده اند. عمادالدین باقی، گیرنده جایزه مارتین انالز، که یک جایزه حقوق بشری است، یکی از آنهاست. نگاه کنید به: UA: 05/10 (Index: MDE 13/003/2010). ده ها نفر با محاکمه های ناعادلانه، از جمله برخی در محاکمه های نمایشی گروهی، روبرو بوده اند و بیش از 80 نفر به زندان و حداقل 12 نفر به مرگ محکوم شده اند، گرچه حکم حداقل یک نفر به حکم زندان کاهش یافته است. دو تن از این عده در 28 ژانویه (8 بهمن) اعدام شدند. معاون قوه قضاییه ابراهیم رئیسی در تاریخ 1 فوریه (12 بهمن) گفت که پس از اعدام آن دو مرد در هفته پیش از آن، 9 نفر دیگر نیز «به زودی» اعدام خواهند شد، گرچه در تاریخ 3 فوریه (14 بهمن) دادستان تهران عباس جعفری دولت آبادی توضیح داد که حکم این عده هنوز در مرحله تجدید نظر است. افرادی که محکوم شده اند از محاکمه عادلانه برخوردار نبوده اند، از دسترسی به وکیل در مراحل اولیه بازداشت محروم بوده اند و گویا بعضی یا همه آنها وادار به اعتراف شده اند (نگاه کنید به: http://www.amnesty.org/en/news-and-updates/news/shocking-execution-iran-protesters-condemned-20100128 و http://www.amnesty.org/en/news-and-updates/news/nine-risk-execution-over-iran-protests-20100202)

فراخوان اقدام فوری 32/10 MDE 13/018/2010
تاریخ صدور: 5 فوریه 2010