ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 09.02.2010, 19:28
بازداشت دو روزنامه‌نگار دیگر در ایران

دویچه وله: در نخستین ساعات بامداد امروز (سه‌شنبه ۲۰ بهمن) شش تن از ماموران امنیتی با حضور در منزل پدر همسر وحید پوراستاد، این روزنامه‌نگار را بازداشت کردند. به گزارش‌ وبسایت «تا آزادی روزنامه‌نگاران» ماموران پس از بازداشت وحید پوراستاد، او را به منزلش منتقل کرده و پس از تفتیش منزل وی بخشی از وسایل شخصی او از جمله کامپیوتر، دست نوشته‌ها و مدارک او را با خود برده‌اند.

وحید پوراستاد از روزنامه‌نگاران پرسابقه‌ی ایران است و با بسیاری از روزنامه‌ها از جمله سلام، مناطق آزاد، هم‌میهن، مشارکت، نوروز، یاس‌ نو، وقایع اتفاقیه، اقبال، بهار، اعتماد ملی همکاری داشت. آقای پوراستاد در ماه‌های اخیر با روزنامه فرهیختگان همکاری می‌کرد. محمدرضا نوربخش، سردبیر و مسعود باستانی از روزنامه‌نگاران روزنامه فرهیختگان هستند که مدت‌هاست در بازداشت به سر می‌برند.

علی ملیحی دیگر روزنامه‌نگاری است که صبح روز سه‌شنبه در منزل خود بازداشت شده است. به گزارش فعالان حقوق بشر، ماموران امنیتی ابتدا برادر علی ملیحی را بازداشت و ساعتی بعد او را آزاد کرده‌اند. ماموران پس از بازداشت علی ملیحی، منزل وی را بازرسی می‌کنند و وسائل شخصی‌اش را همراه خود می‌برند. خانواده ملیحی برخورد ماموران امنیتی را نامناسب و خشونت‌آمیز توصیف کرد‌ه‌اند.

علی ملیحی عضو شورای سیاستگذاری سازمان دانش آموختگان ایران است و با روزنامه‌ها و نشریاتی چون اعتماد ملی، شهروند امروز، اعتماد و ایران همکاری داشت. ماموران امنیتی در آبان‌ماه نیز با در دست داشتن حکم جلب این روزنامه‌نگار به منزل وی مراجعه کرده اما موفق به بازداشت وی نشده بودند.

۶۵ روزنامه‌نگار زندانی

در روزهای اخیر ده‌ها روزنامه‌نگار و فعال مدنی توسط نهادهای امنیتی بازداشت شده‌اند. اکبر منتجبی و احمد جلالی فراهانی، مهسا جزینی، زینب کاظم‌خواه، سمیه مومنی و سما بهمنی از بازداشت‌شدگان دو روز اخیر هستند. اتهام‌های هیچیک از این بازداشت‌شدگان اعلام نشده است.

سازمان گزارشگران بدون مرز می‌گوید با دستگیری‌های گسترده‌ی چند روز گذشته، تعداد روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران زندانی از مرز ۶۵ نفر گذشته است. به نظر این سازمان مدافع روزنامه‌نگاران، این تعداد روزنامه‌نگار زندانی در یک کشور در ۲۵ سال گذشته بی‌سابقه است.

به گفته گزارشگران بدون مرز، این دستگیری‌ها فقط منحصر به تهران نیست، در بسیاری از شهرستان‌های ایران نیز روزنامه‌نگاران و فعالان مطبوعاتی احضار و زندانی شده‌اند. گزارشگران بدون مرز همچنین می‌گویند در پی دستگیری‌های روزهای گذشته، از سرنوشت ده‌ها روزنامه‌نگار و وب‌نگار ایرانی ‌اطلاعی در دست نیست و امکان بازداشت آنها امری محتمل است.

گزارشگران بدون مرز با ارسال نامه‌ای به خانم ناوانتم پيلای، کميسر حقوق بشر سازمان ملل مراتب نگرانی عمیق خود را از وضعیت نقض حقوق بشر و آزادی بیان و مطبوعات در ایران، اعلام داشته و از ایشان خواستند به مقامات مسئول جمهوری اسلامی در باره عدم رعایت تعهدات بین‌المللی هشدار دهند.

گزارشگران بدون مرز هم‌چنین با ارسال نامه‌ای دیگر به مسوولان ٢٧ کشور اروپایی، امریکا، کانادا و برخی از کشورهای جهان از آنها خواسته‌اند «دادگاه‌های فرمایشی» در جمهوری اسلامی را محکوم کنند. گزارشگران بدون مرز از این ۲۷ کشور خواسته‌اند به مقام‌های ایران هشدار داده شود که «در برابر اعدام‌ مخالفان و معترضان این کشورها واکنش جدی نشان خواهند داد و به نام دفاع از حقوق بشر سفرای خود را از این کشور فرا خواهند خواند.»

بازداشت فعالان ملی‌مذهبی در اهواز

به موازات بازداشت روزنامه‌نگاران، فعالان سیاسی و مدنی با پیگرد و بازداشت مواجه‌اند. رسانه‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان خبر داده‌اند شب گذشته (دوشنبه ۱۹ بهمن) دو فعال ملی مذهبی در این شهر را بازداشت کردند.

بازداشت‌شدگان سیدرضا طباطبایی و حسام کاویاری نام دارند. گزارش شده ماموران اطلاعاتی به هنگام بازداشت این افراد، کامپیوتر و وسائل شخصی آنها را نیز ضبط کرده و با خود برده‌اند.

مسعود لدنی و همسرش پروین کهزادی نیز روز یکشنبه گذشته بازداشت شده‌اند. ماموران امنیتی پس از جستجو و تفتیش منزل و به همراه بردن کامپیوتر و برخی جزوات این دو فعال ملی‌مذهبی، آنها را دستگیر کرده و با خود بردند.