ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 01.02.2010, 22:03
بی‌خبری از هنرمند عکاس صاحب نام مهرانه آتشی



۱۲ بهمن ماه ۱۳۸۸ - کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران امروز گزارش داد که مهرانه آتشی؛ عکاس شناخته شده بین‌المللی همراه با همسرش؛ مجید غفاری در روز ۲۲ دی ماه ۱۳۸۸ در منزل خود در تهران دستگیر شد و در حالیکه مسئولین در باره اتهامات وارده علیه این زوج بازداشت شده، هیچگونه اطلاعاتی منتشر نمی کنند، چنین بنظر می رسد که آنها در سلول انفرادی ۲۰۹ اوین در بازداشت بسر می برند. آتشی و همسرش به وکیل دسترسی ندارند و تاکنون هیچ ملاقاتی با خانواده خود هم نداشتند و فقط یکبار با یک تلفن بسیار کوتاه، بازداشت خود را اعلام کردند.

ارون روزد؛ سخنگوی کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران در مورد شیوه در بازداشت نگه داشتن این زوج هنری گفت :" متاسفانه دستگیری و در بازداشت نگه داشتن مهرانه آتشی و همسرش نمونه ای از صدها بازداشت از این دست است که می شود آن را شگرد ترور دولتی نامید، چرا که شهروندان ایرانی توسط مقامات ربوده می شوند و بدون هیچ توضیحی یا اطلاعاتی، در بازداشت نگه داشته می شوند."

مهرانه آتشی، ؛ ۳۰ سال دارد و هنرمند عکاس صاحب نامی است که آثار او در نمایشگاه های معتبر در جهان به نمایش در آمده و مورد تحسین قرار گرفته است. مهرانه برای روزنامه ها و مجلات متعدد و برنامه های تلویزیونی کار کرده است، اما در سال های اخیر از کار حرفه ای دست کشیده بود و تمام وقت خود را به عکاسی هنری اختصاص داده بود.

کمپین بین المللی حقوق بشر قبلا در مورد یک حکم عمومی جلب سفید و دائمی ای هشدار داده بود که ماموران امنیتی در شرایط فقدان سندی مبنی بر ارتکاب جرم و بررسی پرونده های خاص توسط مقامات مستقل قضایی، برای بازداشت گسترده شهروندان ایرانی از این حکم جلب استفاده می کنند.

ارون رودز تاکید کرد که " مهرانه آتشی و همه کسانی که خودسرانه دستگیر شده و در بازداشت بسر می برند از حق اولیه آزادی خود محروم شده اند که این حق در ماده ۹ میثاق بین المللی حقوق سیاسی و مدنی تضمین شده است و ایران از امضاء کنندگان این میثاق است."

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در آذرماه ۱۳۸۸ قطعنامه ای صادر کرد که طی آن از گروه کاری بازداشت های خودسرانه سازمان ملل خواسته شده بود که در مورد افراد بازداشت شده در جمهوری اسلامی ایران مداخله کند.

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران خواستار آزادی فوری مهرانه آتشی و همسرش، و همه کسانی است که خودسرانه دستگیر شده اند و در بازداشت بسر می برند.