ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 01.02.2010, 19:55
انجمن پادشاهی ایران؛ از ادعا تا واقعیت

بی بی سی / مریم رستگار

در جلسات دادگاه هایی که برای محاکمه متهمان وقایع بعد از انتخابات ریاست جمهوری ایران برگزار شدند، بارها نام "انجمن پادشاهی ایران" تکرار شده است. اما سابقه تشکیل این انجمن هر قدر باشد، نمی توان نادیده گرفت که فقط چند سال است که نام آن برای افکار عمومی شناخته شده است.

ابتدا فتح الله منوچهری که خودش را فرود فولادوند می نامید، یک شبکه تلویزیونی را به نام انجمن پادشاهی ایران اداره می کرد. شبکه ای که برنامه های آن به گفته داریوش همایون، از آخرین وزیران دولت در نظام سلطنتی ایران، مخالفت های زیادی را به دنبال داشت.

او می گوید: "مجری این شبکه تلویزیونی، مواضع شدید ضدمذهبی و توهین آمیز داشت و به جز توهین به افراد مختلف، به مبانی مذهبی و اعتقادات مردم توهین می کرد."

داریوش همایون اضافه می کند: "ظاهرا این فرد به تصور این که طرفدارانی در داخل کشور دارد، به ترکیه رفت تا احتمالا از مسیر ترکیه وارد ایران شود، ولی گفته می شود که ماموران جمهوری اسلامی او را در ترکیه ربوده‌اند و شنیده شده است که او الان زنده و در زندانی در داخل ایران است."

از زمانی که رییس انجمن پادشاهی ایران در ترکیه ناپدید شد، خبرهای مختلفی در باره سرنوشت او منتشر شده است؛ کیانوش منوچهری، پسر فتح الله منوچهری (فرود فولادوند) اخیرا به بی بی سی فارسی گفت که بعد از ناپدید شدن پدرش، تماس هایی با وی گرفته شده و از او خواسته شده است تا در باره سرنوشت پدرش سکوت اختیار کند.

با ناپدید شدن رییس انجمن پادشاهی ایران، افراد جدیدی پیدا شدند که خود را از اعضا و نماینده این انجمن معرفی کردند، رزیتا منطقی که می گوید به طور مستقیم با فتح الله منوچهری کار می کرد و سخنگوی انجمن پادشاهی ایران است، این موضوع را مطرح می کند که "بعد از ربوده شدن رییس انجمن در ترکیه افراد جدیدی مدعی عضویت و اداره این انجمن شدند که هیچ ارتباطی با انجمن پادشاهی ایران ندارند."

داریوش همایون هم به فعالیت هایی اشاره می کند که بعد از ناپدید شدن رییس انجمن پادشاهی ایران، به نام این انجمن انجام شد. او می گوید:" بعد از این اتفاق، عده‌ای به نام انجمن پادشاهی پیام های الکترونیک می فرستادند و هر اقدام تروریستی را به خودشان منتسب می کردند؛ از جمله بعد از انفجار حسینیه شیراز، اعلام کردند که در این حادثه دست داشته اند و مقامات جمهوری اسلامی هم این موضوع را تایید کردند."

او اضافه می کند: "تاکنون بعد از هر اقدام تروریستی در ایران، افرادی به نام انجمن پادشاهی ایران این اقدام را به خودشان نسبت داده‌اند، ولی ثابت کردن این موضوع، کار ساده‌ای نیست و نمی توان فقط به گفته های مقامات ایران اعتماد کرد، در نتیجه نمی‌دانیم که اعضای این انجمن چه کسانی هستند و واقعا چه کارهایی کرده‌اند."

رزیتا منطقی، سخنگوی انجمن پادشاهی ایران یادآور می شود که این انجمن عضو نمی پذیرد و هوادارانش را هم برای انجام کاری تحریک نمی کند. او می گوید: "این انجمن فقط هوادار دارد و ما عضوگیری نمی کنیم. تنها افرادی که قبلا مخاطب برنامه های تلویزیون ما بودند، با ما در تماس هستند و از آنها هم درخواستی نداریم و نخواسته‌ایم اقدامی بکنند."

او اضافه می کند: "انجمن پادشاهی ایران به دنبال فعالیت فرهنگی و روشنگری از طریق آموزش های فرهنگی است، نه اقدام و عملیات تروریستی." کیانوش منوچهری، پسر فتح الله منوچهری هم این موضوع را تایید می کند.

با این حال، گروه دیگری که بعد از ناپدید شدن فتح الله منوچهری (فرود فولادوند)، خود را از انجمن پادشاهی ایران معرفی کردند، نظر دیگری دارند. جمشید شارمهد، مدیر رادیو تندر یکی از آنها است که اعلام کرده است این گروه، مسولیت انفجار حسینیه شیراز را به عهده می گیرد. او می گوید: "کسانی که آنجا بودند، بسیجی و سپاهی بودند و آنجا مرکز آموزش مبارزه مسلحانه به کسانی بود که در تظاهرات ها حمله می کنند و دست به شکنجه و تجاوز می زنند."

ولی رزیتا منطقی، وابستگی سایت و رادیوی "تندر" و "تکاوران تندر" را به انجمن پادشاهی ایران رد می کند و می گوید: "تمام عملیات تروریستی که از زمان ربوده شدن رییس این انجمن در ترکیه انجام شده است، ربطی به این انجمن ندارد."

او با اشاره به اعدام محمدرضا علی زمانی و آرش رحمانی پور در روز پنجشنبه هشتم بهمن که عضویت در انجمن پادشاهی ایران از جمله اتهام های آنها اعلام شده است، می گوید: "این افراد هیچ وابستگی به انجمن پادشاهی ایران نداشتند و تحت فشار به داشتن رابطه با این انجمن اعتراف کرده اند."

مهرداد خوانساری، تحلیلگر سیاسی مقیم لندن هم با اشاره به فعالیت های شبکه تلویزیونی انجمن پادشاهی ایران، یادآور می شود: "بیشتر محتوای برنامه های این شبکه جنجال آفرین و با توهین به مقدسات مذهبی مردم همراه بود."

او می گوید: "نام این انجمن در کنار برنامه هایی که شبکه تلویزیونی آن پخش می کرد، برای مخالفان نظام جمهوری اسلامی مشکل آفرین بود، چون بیشتر جریان های سیاسی به دنبال اسلام ستیزی و توهین به مقدسات مردم نیستند، بلکه مذهب را اعتقادی شخصی می دانند که باید در حیطه فردی باقی بماند. در نتیجه انجمن پادشاهی ایران با آن که عنوان "پادشاهی" داشت، با هیچ یک از جریان های جدی طرفدار نظام پادشاهی در ارتباط نبود."

مهرداد خوانساری معتقد است که انجمن پادشاهی ایران با در نظر گرفتن فعالیت هایی که تا قبل از ناپدید شدن رییس این انجمن انجام شده بود، امکانات و توانایی اقدام های تروریستی در داخل ایران را ندارد.

با این حال او اضافه می کند:"محتوای توهین آمیز برنامه های شبکه تلویزیونی این انجمن باعث شده بود افراد مذهبی، فعالیت های آن را محکوم کنند، در نتیجه با نسبت دادن فعالیت هایی که علیه جمهوری اسلامی در داخل ایران انجام می شود به این انجمن، به جز این که عده ای محکوم می شوند، طرفداران مسایلی مانند مشروطه پادشاهی هم افرادی ضد دین و مخالف مذهب نشان داده می شوند و به این ترتیب از اعتبار آنها بین مردم کم می شود."