ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 28.01.2010, 15:20
پذيرش حقوق اساسی مردم، راه برون‌رفت از بحران!


اتحاد جمهوریخواهان ایران:
پذيرش حقوق اساسی مردم، راه برون رفت از بحران!


قدرت سبز
شکل‏گيری و تداوم جنبش سبز در طی هفت ماه گذشته و برآمد قدرتمند آن در روزهای قدس، ١٣ آبان، ١٦ آذر و عاشورا توان ایستادگی آن در برابر تهاجم حاکمیت را انکار ناپذیر ساخته است. جامعۀ مدنی و بلوک حاکم در مقابل هم صف‏آرایی کرده اند. حکومت دیگر قادر به حذف و يا ناديده انگاشتن جنبش سبز نيست.
بلوک حاکم تا روز قدس تاکتيک نسبتا يکپارچه‏ای نسبت به جنبش سبز در پيش گرفته بود که هدف آن ادامۀ سیاست سرکوب و بازداشت و زندان، جدا کردن ميرحسين موسوی و مهدی کروبی از جنبش اعتراضی و پراکنده کردن نیروهای جنبش سبز بود. اين نقشه در عمل ناکام مانده است. جنبش سبز با گذشت زمان و علیرغم همۀ فشارها، فراگیر تر شده است، موسوی و کروبی نیز بر مواضع خود استوار ايستاده اند.

تشتت در حکومت
با تداوم حضور مردم در صحنۀ عمومی و ادامۀ اعتراضات، به تدريج شکاف در بلوک حاکم سرباز کرده و دو تاکتيک در مواجهه با جنبش سبز شکل گرفته است. بخشی از حکومت ارعاب و سرکوب خونين جنبش، دستگيری‏ها و اعدام‏های گسترده تر و حتی بازداشت موسوی، کروبی و خاتمی را «راه حل» بحران می پندارند. اما برخی اصول‏گرايان سرکوب بیشتر را عامل انزوای حکومت دانسته، در کارائی آن ترديد دارند. دامنه تظاهرات عاشورا، واکنش معترضان در برابر نیروهای سرکوب و رادیکال شدن شعارها، ابعاد دیگری از مقاومت مردم را به نمایش گذاشت. در پی آن، نیروهای تندرو با هراس افکنی پیرامون مقاومت فعال مردم، تلاش نمودند بخش دیگر اصولگرایان را نیز در تشدید سرکوب با خود همراه سازند. در چنین فضائی بود که بیانیه میرحسین موسوی انتشار یافت.
بيانيۀ ميرحسين موسوی اقدامی به موقع و هوشمندانه است. جو ارعاب را شکسته ؛ گزینه سیاسی برای برون رفت از بحران را پیش کشیده است؛ به اختلافات درون حاکمیت دامن زده است؛ نظر مساعد بخشی از اصول‏گرايان معتدل را جلب نموده و شرایط را برای تندروها دشوارتر کرده است. این بیانیه با واکنش مثبت اکثر نیروهای سیاسی در داخل و خارج از کشور روبرو شده است و گرچه بیانیه اين امکان را برای حکومت فراهم آورده است که با پذيرش بخشی از حقوق اساسی مردم راهی برای برون رفت از بحران برگزيند، اما هنوز چشم انداز روشنی دال بر رويکرد به راه‏حل سياسی در درون جريان حاکم مشاهده نمی‏شود. اجماع هستۀ سخت حاکمیت هنوز بر تسلیم مخالفان و منتقدان است. آیت الله خامنه ای هنوز همۀ نخبگان را به اتحاد زیر رهبری خود دعوت می کند و از آنان می خواهد در محکومیت جنبش سبز با او هم صدا شوند.
چشم‏انداز نزديک هم چنان حاکی از تداوم چالش بين حکومت و مردم است. حکومت هنوز در برابر مردم ایستادگی می کند. نیروهای سرکوب خشونت را تشدید نموده اند، دستگیری ها را گسترش داده اند و صدور احکام سنگین از جمله اعدام هم چنان ادامه دارد، فشار بر مطبوعات و محدود نمودن آزادی ها تشدید شده است.

سیاست ما
سخت سری رهبری جمهوری اسلامی را تنها با تداوم و گسترش مبارزه می توان پاسخ گفت. وظیفۀ خطیر همۀ ما امروز ادامۀ پیکار، در اشکال گوناگون، برای واداشتن حاکمیت به پذیرش خواست هایی است که به روشنی در هفدهمین بیانیۀ میر حسین موسوی آمده است.
از دیدگاه ما، استمرار و گسترش جنبش سبز در گرو پیوند هر چه بیشتر آن با خواست های برابری طلبانۀ جنبش های اجتماعی، به خصوص مبارزات زنان، جوانان، کارگران و اقلیت های قومی و دینی است. پافشاری اکید ما بر اشکال مسالمت آمیز مبارزه و تغییراتِ آرام و گام به گام است. پرهیز از خشونت و مقاومت مدنی در برابر آن، مشخصۀ برجستۀ سیمای جنبش سبز است.
نخستین آماج مبارزۀ ما، آزادی زندانیان سیاسی و بازداشت شدگان، پیگرد آمران و عاملان سرکوب، کشتار، زندان و شکنجۀ معترضان است. یک صدا برای رهایی زندانیان و لغو شکنجه و اعدام به پا خیزیم.
تلاش دیگر ما بازتاب مبارزات مردم و جلب حمایت بین المللی از جنبش سبز با هدف عقب نشاندن هر چه بیشتر حاکمیت جمهوری اسلامی در برابر مردم است.
در عین حال به شکاف‏های درونی حکومت توجه کرده، نوک تیز حمله را متوجه جريان افراطی درون حکومت کنیم و در جهت طرد آن‏ از قدرت بکوشیم؛ تکیۀ حلقه اصلی قدرت، دستگاه رهبری، دولت احمدی نژاد و فرماندهان سپاه، بر نیرو های نظامی و امنیتی را افشا کرده و برای جدا کردن بدنه سپاه از فرماندهان آن، از هیچ ابتکاری فروگذار نکنیم.

ضرورت همکاری‏ها
ـ هماهنگی و همکاری بين معترضان بر آمده از درون جمهوری اسلامی، با دیگر آزادیخواهان ایران برای تداوم و تقويت جنبش سبز اهميت حياتی دارد. همگامی و رسیدن به سیاست مشترک مستلزم گفتگو بین این دو نیرو است. لازمه موفقیت و پیروزی جنبش سبز دیالوگ میان همۀ گرایشات گوناگون درون آن برای پیشبرد اهداف مشترک است.
- شعار ها و مطالبات جنبش سبز نشاندهندۀ وزنۀ سنگین مدافعان حکومت عرفی در این جنبش است. این نیروها به خاطر تبعیضات «قانونی» و فراقانونی حکومت جمهوری اسلامی همواره از حقوق سیاسی و اجتماعی خود محروم مانده اند و برآمد تشکیلاتی و علنی آن ها با محدودیت مواجه بوده است. اتحاد جمهوریخواهان ایران حاصل همکاری و نزدیکی نيروهای عرفی (سکولار) و دمکرات کشور است و در جهت طرح دیدگاه ها، برنامه و مطالبات این نیروها گام بر می دارد. تقویت مواضع جمهوری خواهان طالب جدایی دین از دولت، برگزاری انتخابات آزاد برای گذار به دمکراسی و توسعه اقتصادی، سمت دهندۀ تمامی سیاست های اتحاد ما در قبال مسائل کشور است. ما همگرایی و همبستگی جمهوری خواهان ایران را ضامن تقویت، استواری و کامیابی جنبش سبز مردم ایران می دانیم.

خواست های ما
اتحاد جمهوریخواهان ایران بر خواست های زیر تاکيد می کند:
ـ برکناری دولت احمدی نژاد
ـ آزادی زندانیان سیاسی،
- برگزاری آزادانه اجتماعات و تظاهرات
ـ آزادی مطبوعات، آزادی بیان، رسانه ها و احزاب سیاسی
ـ پيگرد آمران و عاملان قتل ها، شکنجه و تجاوز به حقوق شهروندان
ـ قطع دخالت فرماندهان سپاه در سیاست و اقتصاد
- تغییر قانون انتخابات و برگزاری انتخابات آزاد، سالم و عادلانه

انتخابات آزاد، خواست محوری
از نگاه اتحاد جمهوریخواهان ایران، انتخابات آزاد راه گذار به دمکراسی است و به معنای عدم جانبداری و عدم مداخلۀ حکومت به سود یک گرایش و تضمین آزادی فعالیت و حق مشارکت همۀ گرایش های سیاسی جامعه است. انتخابات آزاد امکان مشارکت گرایش های فکری – سیاسی مختلف را در حیات سیاسی کشور فراهم می سازد. اما نباید از نظر دور داشت که دستیابی به انتخابات آزاد، بدون تامین پیش شرط های آن؛ که آزادی مطبوعات و احزاب و سندیکاها، آزادی زندانیان سیاسی و تغییر قانون انتخابت، به ویژه لغو نظارت استصوابی، ناممکن است. برنامۀ روز نیروهای آزادی خواه کشور، پیکار برای تامین این پیش شرط هاست که در چشم انداز، ضامن دمکراسی پایدار در کشور نیز هست.
جنبش سبز نیز که از درون انتخابات سر برآورده، علیه تقلب در انتخابات به اعتراض برخاسته و با شعار «رای من کو؟» به خیابان ها آمد. جنبش سبز نیز بر تعیین سرنوشت کشور در پای صندوق ها پای فشرده است.
میر حسین موسوی در بیانیه اخیر خود خواستار انتخاباتی گردیده است که «شرکت همه ملت را علیرغم تفاوت در آراء و اندیشه ها تضمین کند.» و محمد خاتمی نیز در سخنرانی خود از «حقوق شهروندی محخالفان نظام» و «حق رای گرفتن دارندگان نظریات متفاوت» دفاع کرده است. مهدی کروبی به صراحت خواستار برگزاری انتخابات آزاد شده است. امروز شعار برگزاری انتخابات آزاد و تاثیر آن در امنیت کشور و رضایت مردم، مورد تائید وسیع ترین طیف نیروهای سیاسی و اجتماعی کشور است.
با دورنمای انتخابات آزاد تمام گرایش های متکثر و گوناگون جنبش سبز می توانند به گرد این خواست محوری که ضامن رعایت حقوق شهروندی همگان است، متحد شوند. انتخابات آزاد در عین حال پیامی به همه جناح های حاکمیت است که دست از خشونت بردارند و بگذارند حقوق یکدیگر را به رسمیت بشناسیم و اختلافات خود را به صندوق های رای واگذار کنیم. به نظر ما تامین پیش شرط های انتخابات آزاد می تواند زمینه را برای برون رفت از بحران سیاسی فراهم آورد و برگزاری آن راه را بر آشتی ملی و همزیستی دمکراتیک مردم ایران بگشاید. اما باید آگاه بود که چنین اتناباتی فقط از راه مذاکره به دست نمی آید، تداوم و گسترش جنبش سبز و حضور و پافشاری مردم بر این خواست تنها پشتوانۀ تحقق آن است.
ما می کوشیم که انتخابات آزاد بر اساس بیست اصل کمیتۀ دفاع از انتخابات آزاد و بیانیۀ اتحادیۀ بین المجالس، مصوب ۲۶ مارس ۱۹۹۴ که جمهوری اسلامی یکی از امضاء کنندگان آن است، به مطالبۀ اصلی جنبش سبز تبدیل شود

هیات سیاسی اجرائی
اتحاد جمهوریخواهان ایران
۸ بهمن ۱۳۸۸
۲۸ ژانویه ۲۰۱۰