ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 28.01.2010, 9:28
کشتار جوانان با اتهام‌های ساختگی

ایران امروز: پايگاه اطلاع‌رسانی دادسرای عمومی و انقلاب تهران، خبر داده حکم اعدام دو نفر به نام‌های محمدرضا علی‌زمانی و آرش رحمانی‌پور که به تاييد دادگاه تجديدنظر تهران رسيده بود سحرگاه امروز (پنج شنبه) اجرا شد.

دادسرای عمومی و انقلاب تهران به دروغ ادعا کرده که این دو در اعتراض‌های پس از انتخابات ۲۲ خرداد بازداشت شده‌اند، در حالی که هر دوی اعدام شدگان در فروردین ۱۳۸۸ یعنی حدود سه ماه پیش از انتخابات بازداشت شده بودند. هم‌زمان با انتشار اطلاعیه دادستانی تهران، تلویزیون انگلیسی‌ زبان پرس تی وی، متعلق به دولت ایران نیز خبر اعدام آرش رحمانی‌پور و محمدرضا علی‌زمانی را پخش کرد و گفت، این دو نفر در ارتباط با بمب گذاری دو سال پیش در شیراز، در دادگاه انقلاب محاکمه و به اعدام محکوم شده بودند.

در کیفرخواست محمدرضا علی‌زمانی، که توسط قاضی مرتضوی تنظیم شده بود، عمدا به زمان بازداشت او اشاره نمی‌شود اما در باره اتهام‌های او آمده است:

«... متهم با خروج غیرقانونی از کشور به عراق عزیمت می‌نماید و در منطقه «عنکاوه» شهر «اربیل» عراق به مقر نیروهای آمریکایی مستقر در منطقه مراجعه و با برگزاری جلسه با یکی از نیروهای آمریکایی به نام «فرانک» اطلاعاتی در قالب عکس و گزارش در خصوص اوضاع سیاسی و اجتماعی ایران به نیروهای مزبور ارائه و مبالغی دریافت می‌کند.

در ادامه با برقراری ارتباط با «جمشید» در آمریکا و ازعوامل انجمن پادشاهی ایران و اخذ ۲۰۰۰ دلار از وی طرح ساخت بمب‌های شیمیایی را از نامبرده دریافت و به یکی از مرتبطین خود در ایران ارسال می‌نماید و در چندین مصاحبه رادیویی با «جمشید» که از «رادیو تندر» پخش شده است اقدام به توهین به ائمه معصومین (س) و مقدسات می‌نماید. »

در این کیفرخواست هیچ‌جا به حوادث بعد از انتخابات و حضور علی‌زمانی در آن اشاره نمی‌شود. محمدرضا علی زمانی در جلسه دوم دادگاه‌های فله‌ای برای سیدگی به اتهام های بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات، به اتهام هایی چون "محاربه از طریق عضویت و فعالیت در انجمن پادشاهی ایران، توهین به مقدسات، و تبانی و اجتماع با هدف اقدام علیه امنیت داخلی کشور" متهم شد.

سناریوی قاضی مرتضوی

در دادگاه‌های فله‌ای صد نفره که در تابستان گذشته برای محاکمه‌ی متهمان حوادث پس از انتخابات برگزار شد، در کنار چهره‌های سیاسی و مقام‌های دولتی سابق، جوان‌هایی نیز بودند که کیفرخواست دادستانی، آنها را مرتبط با سلطنت‌طلبان و مجاهدین خلق معرفی می‌کرد.

رسانه‌ها از چهار نفر با نام‌های "حامد روحی‌نژاد"، "محمدرضا علی‌‌زمانی"، "آرش رحمانی‌پور" و "ناصر عبدالحسینی" نام بردند که سه نفر نخست به ارتباط با «انجمن پادشاهی ایران» و نفر چهارم به ارتباط با سازمان مجاهدین خلق متهم شده‌اند.

هدف حکومت و قاضی مرتضوی از قرار دادن این عده در کنار روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی در دادگاه‌های نمایشی آن بود که نشان دهد اعتراض‌ها از خارج، توسط سلطنت‌طلبان و عوامل آمریکا هدایت می‌شود.

محمدرضا علی‌زمانی از جمله کسانی بود که در دومین دادگاه بازداشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات حاضر بود. وی متهم به عضویت در «انجمن پادشاهی ایران» است و در کیفرخواست دادستانی از عوامل "اغتشاشات" پس از انتخابات معرفی شده بود. اما یکی از افرادی که مدتی با او در زندان بوده، پس از آزادی در یادداشتی در سایت "نوروز"، جزئیات دقیق‌تر، اما کاملا دگرگونه‌ای درباره وی نوشت.

بنابر گزارش نوروز، محمدرضا علی‌زمانی نه پس از انتخابات ۲۲ خرداد، بلکه در فروردین ۱۳۸۸ به همراه چندین جوان دیگر بازداشت شده است. او در زندان خبری از حوادث پس از انتخابات نداشته و درباره اتهام‌های خود نیز گفته است که هیچ اقدامی انجام نداده و «تنها چیزی هم که [مقام‌های امنیتی] از او دارند حرفها و داستان‌پردازی‌هایی بود که در جمع دوستانش باهم کرده بودند».

در یکی از روزها به وی خبر می‌دهند که دادگاهش قرار است آخر هفته برگزار شود. «کارشناس [بازجوی] پرونده به او قول داده که اگر در این دادگاه همکاری کند در صدور حکم کمکش می‌کنند».

علی‌زمانی پس از مدتی دودلی، به امید ایجاد روزنه‌ای در پرونده‌اش تصمیم می‌گیرد «همکاری کند»، بی‌آنکه بداند موضوع چیست و «برایش چه خوابی دیده‌اند».

آغاز تمرین‌ها

از فردای اعلام آمادگی علی‌زمانی برای «همکاری»، تمرین‌های فشرده‌ی وی آغاز می‌شود. از صبح تا ظهر و از ظهر تا شب. «هر روز با حضور در اتاقی که در اختیار او و افرادی که قرار بود در دادگاه صحبت کنند، تمرین می‌کرد که چه حرفهایی را در دادگاه بزند.»

آخرین تمرین او در «مجتمع امام خمینی» برگزار می‌شود؛ همان جایی که قرار بود دومین جلسه محاکمه‌ی فعالان سیاسی برگزار شود. براساس گزارش منتشرشده در وبسایت نوروز، «بسیاری از مقام‌های قضایی و امنیتی از قبیل دادستان وقت کل کشور، قاضی سعید مرتضوی، یکی از معاونین وزارت اطلاعات و .. حاضر بودند تا آخرین تمرین آنها را ببینند.»

روز موعود

علی‌زمانی روز شنبه ۱۷ مرداد با حضور در پشت تریبون دادگاه در مجتمع امام خمینی، آنچه را که مدت‌ها برای آن تمرین کرده بود، بازگو کرد. او گفت: «برنامه‌های مختلفی برای نفوذ در ستادهای انتخاباتی کاندیدای مختلف به منظور جهت‌دهی این ستادها از جمله برنامه‌هایی بود که قرار شد ما برای انجمن پادشاهی ایران و سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا انجام بدهیم.» (خبرگزاری فارس / ۱۷ مرداد ۱۳۸۸)

علی‌زمانی همچنین گفت: «از جمله اقدامات دیگری که برای مدیریت آن بنده به ایران سفر کرده بودم، تشویش اذهان عمومی و کاهش حضور مردم پای صندوق‌های رای بود که در این بین می‌توانم به مهمترین اقدامات اشاره کنم که ایجاد شک و شبهه برای ابطال انتخابات و رای‌گیری مجدد است.» (خبرگزاری فارس / ۱۷ مرداد ۱۳۸۸)

با توجه به اینکه علی‌زمانی و دوستانش سه ماه پیش از انتخابات ۲۲ خرداد بازداشت شده بوده‌اند و در زندان به‌سر می‌برده‌اند، اکنون پرسش افکار عمومی از مقام‌های امنیتی و قضایی ایران این است که او و دوستانش چگونه می‌توانسته‌اند در احزاب و ستادهای کاندیداها نفوذ کرده و «شک و شبهه برای ابطال انتخابات و رای‌گیری مجدد» ایجاد کنند؟

علی زمانی چند روزی پس از حضور در دادگاه و همکاری با مقام‌های قضایی و امنیتی، از صدور حکم اعدام برای خود با خبر شد.

زمان بازداشت و اتهام‌های آرش رحمانی‌پور

خانم نسرین ستوده، وکیل آرش رحمانی‌پور به «روزآنلاین» گفته است، «آرش در فروردین ماه امسال (۱۳۸۸) دستگیر شد و ربطی به انتخابات نداشت، اما اینکه چه منافعی برای کسانی دارد که موضوع پرونده آرش را به موضوع انتخابات گره زده اند برای من نامعلوم است. موکلم در همان دادگاهی که بابت انتخابات در تلویزیون نمایش داده شد همراه با دیگر معترضان انتخابات به دادگاه آورده شد. هیچ کدام از اقرارهای ایشان هم در مورد انتخابات نیست. اینکه چگونه آقایان سعی کردند به انتخابات وصل کنند جای ابهام وسوال است که من هنوز برای آن جوابی پیدا نکرده‌ام.»

خانم ستوده می‌افزاید: «دراین پرونده اشکالات بسیارفراوانی وجود دارد. یکی آن است که آنچه به موکل من در زمینه ارتکاب جرم نسبت داده می شود بسیاری‌اش مربوط به زمانی است که آقای رحمانی پور ۱۶-۱۷ سال بیشتر نداشته است. غیر از این موضوع تحت فشارهایی کم سابقه اقرارهایی از آقای رحمانی پور گرفته شده از جمله اینکه برای فشار به او خواهر باردارش را نیز بازداشت کرده‌اند. در ملاقاتی که با موکلم در زندان داشتم ایشان برای من با ناراحتی خیلی زیادی تعریف کرد که در دوجلسه بازجویی خواهرش را جلوی او گذاشته و گفته اند اگر می خواهد خواهرش آزاد شود باید اقرارهایی راکه آنها تنظیم کرده اند امضا کند.»

بیگناهی متهمین پرونده انجمن پادشاهی

دیگر افراد متهم به عضویت در «انجمن پادشاهی ایران» نیز سرنوشت تقریبا مشابهی داشته‌اند. به عنوان مثال، حامد روحی‌نژاد نیز پیش از انتخابات ۲۲ خرداد و در ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۸ بازداشت شده است. گفته می‌شود، شمار افرادی که در ارتباط با انجمن پادشاهی بازداشت شده‌اند، ۱۱ نفر هستند. فعالان حقوق بشر می‌گویند، هیچیک از آنها اساسا عضویتی در این انجمن نداشته‌اند و زیر شکنجه‌های جسمی و روحی و نیز با وعده‌ی آزادی، وادار به اعتراف علیه خود شده‌اند.

فعالان حقوق بشر می‌گویند اعدام این دو جوان در آستانه‌ی ۲۲ بهمن با هدف ایجاد رعب و وحشت در میان مردم صورت گرفته است.