ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 26.01.2010, 22:24
در گنگره حزب مردم سالاری چه گذشت

سحام نیوز: روز دوشنبه کنگره حزب مردم سالاری با حضور چهره های مختلف سیاسی برگزار شد. مهدی کروبی نیز به دعوت دبیر کل این حزب یعنی کواکبیان در مراسم حضور یافته بود. شاید خواندن مشروح این گزارش که ترکیبی از گزارشات چند منبع خبریست، خالی از لطف نبوده و بتواند پاسخ گوی بسیاری از شبهات بوجود آمده طی این دو روز در جامعه باشد. شاید با خواندن این چند سطر بدانیم که چرا سخنان مهدی کروبی در واکنش به اظهارات ابوترابی پنهان ماند و سخنی از آن به میان نیامد؟! چگونه و چرا مهدی کروبی بدون هماهنگی و از روی ناراحتی به پشت تریبون میرود تا پاسخ ابوترابی را بدهد؟ تا آنجا که خودش به ما گفت”هنگامی که صحبت های ابوترابی را شنیدم طاقت نیاوردم و ازصندلیم برخاستم و به پشت تریبون رفتم”! آیا بهتر نیست خبرهای منتشر شده در این دو روز را با دقت تمام خوانده و حتی به قبل از این مدت و حتی دورتر یعنی قبل از انتخابات رجوع کنیم تا ببینیم که این اظهارات چه معنی و مفهومی دارد و تنها به تیتر یک خبرگزاری وابسته به دولت بسنده نکنیم؟ شاید اگر از یک نفر به عنوان قربانی تقلب در انتخابات های ایران بخواهیم نام ببریم، کسی را مظلومتر از مهدی کروبی نیابیم. دفترش را بستند، روزنامه اش را بستند، حزبش را بستند، رسانه اش را بستند و به جان وی بارها و بارها تعدی کردند! خودی و غیر خودی در حقش ناحقی نمودند و … .لیکن اگر کمی انصاف داشته باشید معنی و مفهوم ظلم و مظلوم را بهتر درک خواهید کرد.

با تمام این احوال نه کهریزک را تکذیب کرد و نه تقلب در انتخابات را! شاید کسانی که به دنبال شناختن روحیات و نظریات مهدی کروبی هستند و بخواهند بدانند که سابقه ی وی در مبارزه با احقاق حق مردم و همچنین انتخابات مهندسی شده چگونه است،خواندن و دیدن مشروح کنفرانس خبری وی در دفتر خبرگزاری ایسنا با رسانه های داخلی و خارجی در روز بعد از اعلام آراء دوره نهم ریاست جمهوری خالی از لطف نباشد. به هر تقدیر هدف از نگارش این چند سطر و ذکر مشروح کنگره حزب مردم سالاری که در ادامه آمده است، صرفاً درخواست از افکار عمومی برای تجزیه و تحلیل وقایع و گفته هاست و نه چیزی بیشتر!

هشتمین کنگره حزب مردمسالاری با پیام آیت‌الله بیات زنجانی آغاز به کار کرد.

به گزارش ایلنا، در کنگره حزب مردمسالاری که در سالن اجتماعات مسجد امیرالمومنین در حال برگزاری است برخی شخصیت‌های سیاسی از جمله مهدی کروبی، مجید انصاری محمد سلامتی و…. حضور دارند.

گفتنی است در زمان حضور مهدی کروبی، احمد توکلی سالن کنگره را ترک کرد. هرچند در جمع خبرنگاران اعلام کرد خروجش ربطی به حضور مهدی کروبی نداشته است.

در بخشی از پیام آیت‌الله بیات زنجانی آمده است:

روزها و شب‌های ماه صفر هنوز حامل داغ شهادت امام آزادۀ شیعیان، حسین ابن علی علیه السلام است. امام آزاده‌ای که قیام نکرد، جز برای امر به معروف و نهی از منکر و قیام نکرد جز برای زدودن انحرافات و پلیدیهای راه یافته در جامعۀ مسلمین و امت اسلامی. پرسش از اینکه چرا جامعۀ اسلامی فقط چند دهه پس از ظهور اسلام و انقلاب نبوی، درگیر چنان انحرافات و پلیدیهایی می‌شود که رهایی از آنها و بیداری جامعه ،بجز با قیام حسینی و ریخته شدن خون خلف صالح نبی اکرم صلوات‌الله علیه میسر نمی‌شود، پرسشی جدّی و در خور تأمل و تدبّر است.

بر اثر تدبّر در باب این پرسش است که درس‌های عمیقی می‌توان گرفت، از جمله اینکه جامعۀ مسلمانی که در زمان حضور خود معصوم، به بیراهه می‌رود، به طریق اولی ممکن است در عصر غیبت راه را گم کند و به بیراهه رود.

در بخش دیگری از این پیام آمده است:تحزّب، به عنوان محملی نو و امروزی، یکی از ابزارهایی است که اولاً در رساندن جامعه به بلوغ فکری گفته شده ،نقشی در خور و قابل اعتنا دارد و ثانیاً، راهکارهای اصلاح صاحبان قدرت و زعمای سیاسی جامعۀ مسلمین را به خوبی در خود جای داده است. در یک جامعۀ اسلامی، امر به معروف و نهی از منکر صاحبان قدرت، یک «اصل» اساسی است که مورد تأکید دین است و هنگام «تفریغ» این اصل می‌توان در «منطقۀ فِراغ» گام برداشت و ابزارهایی مانند تحزّب را به کار گرفت و به فرمایشی از معصوم مبنی بر اینکه «انّما علینا ان نُلقِیَ الیکُمُ الأصول و علیکُم اَن تُفرّعُوا» جامۀ عمل پوشاند و حاکمان جامعه را امر به معروف و نهی از منکر کرد.

لذاست که اگر اینگونه به تحزّب نگریسته شود، بهانه‌هایی مانند غربی بودن راهکار تحزّب و لیبرالی بودن آنها، مسموع نیست و فقط مفرّی است برای حاکمانی که می‌خواهند از پاسخگویی به جامعۀ مخاطب خود طفره روند و بلکه برعکس، تحزّب وسیله‌ای می‌شود برای احقاق حقوق اجتماعی آحاد جامعه، برای ساماندهی امر به معروف و نهی از منکر حاکمان، برای حاکمیت و غلبۀ رأی مردم بر خواسته‌های خودکامگان و برای دستیابی به زندگی عادلانه.

در ادامه پیام آیت‌الله بیات زنجانی آمده است: اینجانب تنها راه حل اصلاح وضع کنونی کشور را نهی از منکر صاحبان قدرت در این جامعه می‌دانم که هم آنها و هم جامعۀ ما سخت به نهی از منکر صاحبان قدرت و سپس امر به معروف آنها نیازمند است. قاطبۀ دینداران حقیقی حاضر در جامعۀ ایران، آنقدر رشید و آگاه شده‌اند که مرز میان خواسته‌های فرهنگی و مطالبات عقیدتی و سیاسی خود را به خوبی بشناسد و این دو را با هم اشتباه نگیرند. آزادی‌های مشروع سیاسی همان قدر اهمیت دارند که آزادی‌های مشروع فرهنگی مهم هستند و هیچ‌یک جای دیگری را نمی‌گیرد.

سخنرانی مصطفی کواکبیان دبیر کل حزب مردم سالاری

دبیرکل حزب مردمسالاری گفت:پایبند بودن به اصول قانون اساسی تنها راهکار خروج از وضعیت فعلی است.

مصطفی کواکبیان در هشتمین کنگره حزب مردم‌سالاری که با شعار «اجرای بی‌کم‌ و کاست قانون اساسی» در سالن اجتماعات مسجد امیرالمومنین برگزار شد، به حضور ۴۰ میلیونی مردم در پای صندوق‌های انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: در حال حاضر در شرایطی هستیم که حضور چشمگیر ۴۰ میلیونی مردم در پای صندوق‌های رای می‌توانست پشتوانه‌ای قوی برای نظام باشد اما به دلیل وقایعی که در بعد از انتخابات رخ داد، دچار خدشه شده و اعتماد عمومی نیز آسیب دید و معتقدیم این اعتماد باید بازسازی شود.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری با تاکید بر اینکه فعالیت‌های سیاسی اصلاح‌طلبان مجددا باید به صورت قوی آغاز شود اظهار داشت: بر این باور هستیم که نباید در شرایط فعلی مایوس شد. هر چند که برخی به دنبال حذف اصلاح‌طلبان باشند ولی ما به آنها می‌گوئیم اصلاح‌طلبان و اصلاح‌طلبی حذف‌شدنی نیست و نباید تلاش بیهوده‌ کنند.

نماینده مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: معتقدم برای بازسازی اعتماد عمومی تنها راهکار بازگشت به قانون اساسی و اجرای اصول آن است که هم اصول مربوط به حاکمیت ملت، اصول مربوط به حقوق ملت و اصول مربوط به ولایت‌فقیه را شامل می‌شود.

نماینده مردم سمنان با اشاره به اصول حقوق ملت در قانون اساسی گفت: ما باید به همه ۲۴ اصلی که در فصل سوم قانون اساسی به حقوق ملت مربوط می‌شود را توجه کنیم و به همه صاحبان قدرت توصیه می‌کنم که پایبند بودن به اصول قانون اساسی تنها راهکار خروج از وضعیت فعلی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع توقیف مطبوعات در بعد از انتخابات اشاره کرد و گفت: اصولا در دولت نهم و دهم از برخورد قوه قضائیه با مطبوعات نگرانی نداریم اما مشکل اصلی ما رفتار دولت با مطبوعات است.

مدیرمسئول روزنامه مردم‌سالاری با بیان اینکه در بعد از انتخابات ریاست جمهوری دوره دهم حداقل ۱۱ روزنامه و مجله توقیف و یا لغو مجوز شده‌ است، به سیاست اخیر معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد اشاره کرد و گفت: در حال حاضر این معاونت همواره به مطبوعات تذکر داده و بعد از اینکه روزنامه‌ای تذکراتش زیاد شد آنها را به هیات نظارت برده و خواستار توقیف آن روزنامه می‌شود و به این امر توجه نمی‌کند که حداقل در هر کدام از این روزنامه‌ها ۸۰ نفر مشغول به کار هستند.

کواکبیان افزود: آخرین تذکری که به روزنامه مردم‌سالاری داده شد، مربوط به درج سخنان خاتمی بود آنها سخنان میانجی‌گرایانه شخصی که هشت سال رئیس‌جمهور کشور بوده و هیچ منافاتی با اصول قانون اساسی و قوانین موضوعه ندارد را تخلف دانسته و به ما تذکر دادند.

نماینده مردم سمنان تاکید کرد: نمایندگان مجلس باید در این زمینه تلاش بیشتری کنند و اجازه ندهند حقوق مردم، نویسندگان و اصل اطلاع‌رسانی آزاد مخدوش شود.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری به سخنان وزیر کشور مبنی بر لزوم اصلاح قانون احزاب اشاره کرد و گفت: معتقدیم اگر قرار باشد چنین کاری صورت گیرد باید از همه احزاب و خانه احزاب نظرخواهی شود اما مهم‌تر از آن این است که قانون انتخابات را اصلاح کنیم و بعد از اینکه لایحه اصلاح قانون انتخابات را بررسی و تصویب کردیم بعد از آن مسئله احزاب را مطرح کنیم.

وی تاکید کرد: هیچ‌گاه با تغییر قانون احزاب نمی‌توان مشکل احزاب و تقویت آنها را حل کرد.

کواکبیان با اشاره به اینکه در قرآن کریم در امر به معروف و نهی از منکر تاکید فراوان شده و آن را برای جامعه اسلامی لازم دانست و گفت: امر به معروف و نهی از منکر باید از طریق تشکل‌ها و احزاب قانونی پیگیری شود.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری تصریح کرد: احزاب باید هسته و نقطه اصلی مردم‌سالاری تلقی شود نه اینکه تحت فشار قرار گرفته و دفتر آنها پلمپ شود. در همین انتخابات اخیر وزیر کشور در گزارش خود از همه ارگان‌ها و سازمان‌ها تشکر کرد اما هیچ اشاره‌ای به تلاش و نقش احزاب در آوردن مردم به پای صندوق‌های رای اشاره‌ای نکرد.

کواکبیان بر اساس اصل ۲۷ قانون اساسی اجتماعات و میتینگ‌های سیاسی را از حقوق ملت دانست و گفت: بسیاری از احزاب در بعد از ۲۲ خرداد درخواست مجوز کرده‌اند حتی خود بنده از وزیر کشور پرسیدم که چرا به آنها مجوز نمی‌دهید که وی در پاسخ به من اعلام کرد که احتمال دارد در این تجمعات شلوغ شود.

وی ادامه داد: نیروی انتظامی پس برای چه از بیت‌المال حقوق می‌گیرد آیا نقش نیروی انتظامی جز تامین امنیت است؟ امنیت اجتماعات بر عهده وزارت کشور است و اینکه به صرف شلوغ شدن مجوز داده نمی‌شود، عاقلانه به نظر نمی‌رسد چرا که هنر این است که اگر مسئله‌ای رخ داد بتوان آن را کنترل کرد.

کواکبیان به برگزاری دادگاه فعالان سیاسی اشاره کرد و گفت: واقعیت امر این است که دادگاه جمعی برای فعالان سیاسی بسیار کار غیرقانونی بود بر اساس آئین‌ دادرسی کیفری و در طول تاریخ قضا سراغ نداریم که کیفرخواست به صورت عمومی صادر شود همچنین این افراد به اتهامات سیاسی بازداشت شده‌‌اند پس لازم بود بر طبق اصل ۱۶۸ قانون اساسی آنها در دادگاهی با حضور هیات منصفه محاکمه شوند که متاسفانه این اصل نیز رعایت نشد.

وی ماجرای بازداشتگاه کهریزک، کوی دانشگاه، مجتمع سبحان و خودکشی پزشک کهریزک را برخلاف اصول قانون اساسی دانست.

عضو کمیسیون امنیت داخلی و سیاست خارجی مجلس به بیان وضعیت کنونی کشور و سیاست خارجی پرداخت و گفت: به خاطر اشتباهی که در اجلاس وین داشتیم هم‌چنان مشکلات و تبعات آن را تحمل می‌کنیم. راهکار سیاست خارجی ما باید کلی باشد و تنها راه برون‌رفت از این وضعیت حل چالش‌ها و مشکلات درونی است به شرط اینکه مشکل باور شود.

کواکبیان افزود: بسیاری از اصولگرایان قبول کرده‌اند که مشکلاتی وجود دارد اما افراطیون آنها همچنان معتقدند مسئله‌ای رخ نداده و تنها عده‌ای معدود و مخصوص مشکل دارند.

وی به سخنان اخیر روح‌الله حسینیان در برنامه رو به فردا اشاره کرد و گفت‌: در همین مناظره‌ها یکی از آقایان گفت که رهبری با معترضان بسیار راه آمد و اگر در دست امثال من بود می‌دانستیم چه کار کنیم این امر نشان می‌دهد که آنها چقدر جلوتر از رهبری حرکت کرده و توجهی به سخن ایشان مبنی بر جذب حداکثری و دفع حداقلی ندارد.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری به مخالفت مقام معظم رهبری به معاونت اولی مشایی اشاره کرد و گفت: بعد از اینکه رهبری نظر خود را اعلام کردند ماجرا هیچ فرقی نکرد و درجه و رتبه آن شخص بیشتر هم شد و کار به جایی رسید که او به مدیریت نوح نبی نیز توهین کرد و کار تا جایی پیش رفت که صدای خود اصولگرایان نیز درآمد.

کواکبیان در پایان تاکید کرد: اگر آقایان می‌گویند که طرح میانجی‌گری توطئه دشمنان است پس مراجع اولین توطئه‌گران هستند چرا که این پیشنهاد در ابتدای از سوی این بزرگان و اشخاصی چون آیت‌الله جوادی آملی مطرح شد.

سخنان مجید انصاری

مجید انصاری گفت: شعار مهرورزی، شعار دولت نهم بود ولی متاسفانه طی چند دهه‌ گذشته در قبل و بعد از انقلاب، کینه و نفرتی که امروز براساس سیاست‌ها و تبلیغات نادرست در جامعه به وجود آمده بی‌سابقه است. امروز به راحتی آب خوردن در برخی سایت‌ها، صداوسیما و حتی در تریبون نماز جمعه آبروی افراد برده می‌شود و همه ما می‌بینیم مومنانی در تریبون‌های رسمی به عنوان برانداز، خائن و عنصر بیگانه خطاب می‌شوند.

امام همواره برای برداشتن لکنت زبان از مردم تلاش کرد

به گزارش ایسنا این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام که صبح دوشنبه در هشتمین کنگره‌ سراسری حزب مردم‌سالاری سخن می‌گفت، افزود:« وقتی امام خمینی به حکومت رسیدند همواره در کنار مردم، برای دفاع از حقوق آن‌ها، بیان حق و برداشتن لکنت از زبان مردم تلاش کردند.»

وی با اشاره به این‌که «نظام ما برخلاف بسیاری از نظام‌های دیگر ایدئولوژیک است و بنیان‌گذار آن هم یک مرجع تقلید بزرگ، فیلسوف کم‌نظیر، اسلام‌شناس و مفسر قرآن است»، تصریح کرد:«امام از ابتدا بر اسلام تکیه داشتند و برهمین اساس انقلاب کردند. این نظام یک مجموعه‌ به هم پیوسته است و نمی‌توان قسمتی از آن را پررنگ و قسمتی را کمرنگ کرد.»

دبیر اجرایی مجمع روحانیون مبارز در ادامه با اشاره به این‌که پیامبر اسلام هدف اصلی بعثت خود را تکمیل مکارم اخلاقی عنوان کردند، گفت: «امروز در حوزه‌های ما ده‌ها قاعده‌ فقهی تاسیس شده است، ولی هنوز در کنار آن‌ها قاعده‌ای به نام عدل و عدالت تاسیس نشده است، هم‌چنین هنوز قاعده‌ای به نام کرامت انسانی در سلسله احکام ما تاسیس نشده است؛ درحالی که حکم شرعی اگر درجهت نفی کرامت انسانی باشد، غیرشرعی است، ولو این‌که از متن ظاهری یک روایت یا آیه استخراج شود.»

شهید بهشتی “کرامت انسانی” را اصل حاکم بر نظام اسلامی می دانست

انصاری در ادامه با اشاره به گنجاندن اصل کرامت انسانی در قانون اساسی کشورمان یادآور شد:« وقتی خبرگان قانون اساسی در تدوین این قانون، پنج اصل توحید، نبوت، معاد، عدل و امامت و رهبری را گنجاندند، اصل ششمی را به عنوان اصل حاکم بر این نظام مستقر کردند و آن کرامت انسانی است که برای این امر باید از آن بزرگوارانی که در تدوین این قانون نقش داشتند و در راس آن‌ها از شهید مظلوم بهشتی تقدیر کرد و برای آزادی فرزند در بند ایشان دعا کنیم. پرسشی که امروز پیش ماست این است که آیا حرکت کلی نظام جمهوری اسلامی به سمت تامین کرامت انسانی بوده است یا خیر؟»

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه گفت:«امام، نظام را در فرد یا در شوکت نیروهای نظامی و انتظامی یا قدرت قوه‌ قضاییه و دادگاه‌ها نمی‌بیند. روح نظام اسلامی، محتوای اسلامی بودن آن است و البته شکل و ظرف هم مهم است، ولی ظرف فقط برای نگهداری و عرضه‌ محتواست، ولی اگر محتوا نادرست یا خالی باشد، مثل یک گردوی پوچ می‌شود یا به تعبیر امام علی (ع) مثل یک پوستین وارونه که هیچ ارزشی ندارد.»

انصاری با بیان این‌که «قانون اساسی هم عصاره‌ محتوای نظام ماست و هم شرط ضمن عقد بیعت مردم با امام در سال ۵۷ بود»، افزود:«امام بیعت صدر اسلام را یک انتخاب آگاهانه می‌دانستند و انتخابات را نیز جلوه‌ای از بیعت مردم در صدر اسلام عنوان می‌کردند.»

امام در مصاحبه با لوموند گفت: اگر مردم نخواهند حجت تمام است و ما برمی‌گردیم

وی یادآور شد: « اگر در ابتدای انقلاب رفراندوم نمی‌شد، باز هم مردم نظام و قانون اساسی را می‌پذیرفتند، ولی امام توجه داشت مردم صاحب حق هستند و نمی‌تواند چیزی را یکطرفه مطرح و بر مردم تحمیل کند؛ چنان‌چه در همان زمان در مصاحبه با لوموند فرمودند اگر مردم نخواهند، حجت بر من تمام است و ما برمی‌گردیم.»

عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز تصریح کرد:« قانون اساسی یک مجموعه به هم پیوسته است. یعنی نمی‌شود اصولی از آن را پذیرفت و اصولی دیگر را نپذیرفت.»

انصاری ادامه داد:« مهم‌ترین رکن در این قانون اساسی، جمهوریت و اسلامیت در کنار هم است و در واقع جمهوریت در دل اسلامیت است و به معنای دیگر نظامی که مبتنی بر خواست مردم نیست، اسلامی هم نیست؛ چرا که اسلام نخواسته است چیزی را بر مردم تحمیل کند.»

امروز باید پرسید نظام ما چقدر به شاخص های خود نزدیک شده است؟

وی در ادامه با طرح این پرسش که «امروز با ورود به دهه‌ چهارم انقلاب چقدر نظام ما به شاخص‌های اساسی خود نزدیک و چقدر از آنها دور شده است؟» اظهار کرد:« باید ببینیم که وضعیت نظام ما در شاخص‌های ارزشی مانند صداقت، امانت، آزادی و آزادگی، اخلاق، معنویت، عدالت، محبت، امنیت، برخورداری و غنا، رفع فقر و رفع ترس و خوف نسبت به دهه‌ی اول، دوم و سوم جلوتر رفته یا پس‌رفت کرده است. این بحث به معنی محکوم کردن این حزب یا آن حزب نیست بلکه امروز بحث کشور فراتر از اصلاح‌طلب و اصولگراست. اصولگرایان و اصلاح‌طلبان واقعی باید برای حفظ محتوای واقعی نظام به صحنه بیایند. متاسفم که این مطلب را عرض کنم که امروز این شاخص‌ها چندان دلگرم کننده نیست.»

شاخص صداقت، امانت و بی‌طرفی در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد

این عضومجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:« امروز بر عرصه‌ مطبوعات، رسانه‌ها و گفت‌وگو در کشور ما به‌خصوص در آن بخش که رسانه‌ها بیشتر به حاکمیت برمی‌گردند، شاخص صداقت، امانت و بی‌طرفی در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد.»

به راحتی آب خوردن مومنانی در تریبون‌های رسمی برانداز، خائن و عنصر بیگانه خطاب می‌شوند

وی اضافه کرد:« شعار مهرورزی، شعار دولت نهم بود ولی متاسفانه طی چند دهه‌ گذشته در قبل و بعد از انقلاب، کینه و نفرتی که امروز براساس سیاست‌ها و تبلیغات نادرست در جامعه به وجود آمده بی‌سابقه است. امروز به راحتی آب خوردن در برخی سایت‌ها، صداوسیما و حتی در تریبون نماز جمعه آبروی افراد برده می‌شود و همه ما می‌بینیم مومنانی در تریبون‌های رسمی به عنوان برانداز، خائن و عنصر بیگانه خطاب می‌شوند.»

انصاری با اشاره به این جمله‌ امام خمینی که «نگذارید انقلاب پس از من به دست نااهلان بیفتد» اظهار کرد: « ببینید محرمان و معتمدان امام چه کسانی بودند؟ من نمی‌خواهم بگویم که امروز انقلاب به دست نااهلان افتاده،ولی ببینید که امروز آن اهل‌های دوران امام کجا هستند؟ آیا خانواده‌ شهید مطهری در این کشور محترم است؟ آیا دودمان شهید بهشتی در این کشور محترم است؟ آیا خانواده‌های شهید همت و شهید باکری محترم هستند؟ آیا آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که شناسنامه انقلاب اسلامی و یار همیشگی امام بوده‌اند محترم است؟ آیا این سقوط اخلاقی نیست که عده‌ای طلبه در قم سازمان داده شوند که اگر مرجع تقلیدی خلاف شاخص‌های مورد تایید آنها حرفی زد یا فتوایی داد به بیت او حمله کنند؟ حال می‌خواهد آن فرد حضرت آقای جوادی آملی باشد یا آقای صانعی یا منتظری و دیگران. آیا این سقوط اخلاقی نیست که روزنامه‌ای به خود حق می‌دهد به محض آن‌که آیت‌الله اردبیلی فتوایی صادر کرد، هرچه می‌خواهد در این رابطه بگوید و بنویسد؟»

آیا ادبیات گوساله و بزغاله حتی نسبت به دشمنان هم ادبیات قرآنی است؟

دبیر اجرایی مجمع روحانیون مبارز در ادامه با اشاره به حوادث پس از روز عاشورا اظهار کرد:« من شخصا آن حرکات را ندیدم ولی فرض می‌گیریم که آن حرکت انجام شد که البته باید محکوم شود. ولی آیا این درست است که شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی تریبون در اختیار افراد تند قرار دهد و پلاکاردهایی از پول بیت‌المال علیه شخصیت‌های نظام و با آن شعارها و ناسزاها در دست گرفته شود؟ آیا ادبیات گوساله و بزغاله حتی نسبت به دشمنان هم ادبیات قرآنی است؟»

انصاری ادامه داد:« خدا شاهد است که دل ما خون است که در برخی راهپیمایی‌ها شعارهای ساختارشکنانه داده شده است، ولی باید بدانیم که وقتی گروهی سامان پیدا می‌کنند که شبانه در شهر راه بیفتند و بر در و دیوار شعارهایی علیه شخصیت‌های بزرگ نظام بنویسند، طبیعی است که عده‌ای هم تحریک و ناراحت می‌شوند و آن نام‌ها را پاک کنند و چیز دیگری جای آن بنویسند.»

براندازی یعنی این که ما کرامت، فضایل اخلاقی و حقوق مردم را نادیده بگیریم

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه گفت:« چرا برخی که بیش از دیگران باید حرمت نگه دارند بیشتر تیشه به ریشه می‌زنند؟ و اصرار دارند که مدام یک گروه را بمباران کنند و وقتی هم که آخ گفتند، بگویند برانداز هستند؟ من این‌جا عرض می‌کنم که براندازی عبارت از این است که ما کرامت، فضایل اخلاقی و حقوق مردم را نادیده بگیریم.»

دبیر اجرایی مجمع روحانیون مبارز با تاکید بر لزوم اجرای تمام و کمال قانون اساسی در کشور تصریح کرد:« امروز راهی جز اجرای تمام‌عیار قانون اساسی نداریم.»

انصاری هم‌چنین براهمیت نقش مجلس شورای اسلامی تاکید کرد و گفت:« درمیان قوای سه‌گانه کشور، مسوولیت مجلس در پاسداشت نظام و حقوق مردم بی‌بدیل است و من به عنوان یک شهروند از مجلس گلایه دارم. متاسفانه در پاره‌ای از موارد مماشات بیش از حد است. تمام شاخص‌های رشد و توسعه برخلاف چشم‌انداز است و برنامه‌ چهارم توسعه رو به سقوط است. حق مردم این نبود که پس از تدوین برنامه چهارم و آن درآمد بادآورده نفتی، این‌طور با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم کنند.»

وی با انتقاد از واردات بی‌رویه‌ کالاهای مختلف به کشور اظهار کرد:« این افتخاری برای کشور نیست که دروازه‌های آن به روی کالاهای بیگانه باز شده است و حتی سنگ قبر هم از چین وارد می‌شود. امروز در سبد آجیل شب عید مردم ایران پسته‌ آمریکایی و خارجی هم وارد شده است.»

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: « آیا این کرامت انسانی است که سرمایه‌های اجتماعی به تاراج برود و نتیجه‌ تربیت مدیران در این نظام، دور ریخته شود؟ به کار نگرفتن اصلاح‌طلبان و به کار نگرفتن افرادی نظیر ناطق نوری و ولایتی، پیشکش؛ در خود همین مدیران دولت نهم هم این مشکل بارز است. در کجای دنیا طی چهار سال و نیم، چهار وزیر کشور، سه وزیر اقتصاد، چند رییس کل بانک مرکزی عوض می‌شود؟ آقای محسنی اژه‌ای که اصلاح‌طلب نبود. آقای صفارهرندی که از کیهان بود و آقای لنکرانی هم که از اصلاح‌طلبان نبوده است!»

انصاری افزود:« به نظر من آقای پورمحمدی قوی‌ترین وزیر دولت نهم بود. ولی ایشان هم برکنار شدند.آیا این همین روحیه شور، تعامل و مردم‌سالاری است؟»

نمایندگان از حق کسانی که انتخابات را گرم کردند و مزد خود را در سلول‌ها ‌گرفتند دفاع کنند

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در ادامه خطاب به نمایندگان مجلس گفت:« من از نمایندگان مجلس خواهش می‌کنم که از حقوق مردم دفاع کنید. خواهش می‌کنم که از حق کسانی که تنور انتخابات را گرم کردند و امروز مزد خود را در سلول‌ها می‌گیرند دفاع کنید. خدا می‌داند که اگر مشکلی برای توقف کار یک روزنامه وجود داشته باشد، آن مربوط به ستون آن روزنامه‌ای است که هر روز حرف‌هایی را می‌نویسد که حتی لات‌های مشروب‌خور زمان شاه هم نمی‌گفتند. چرا باید روزنامه‌هایی این‌چنین در حاشیه‌ی امن باشند ولی برخی روزنامه‌ها مثل مردم‌سالاری و آفتاب یزد یا برخی دیگر از روزنامه‌ها مدام در معرض تذکر و تعطیلی قرار بگیرند؟»

آیا ما باید در راهپیمایی که در آن به ما فحش می‌دهند شرکت می‌کردیم؟

دبیر اجرایی مجمع روحانیون مبارز در ادامه سخنان خود از عدم صدور مجوز برای برپایی راهپیمایی در اعتراض به هتک حرمت به عکس امام خمینی از سوی وزارت کشور به شدت انتقاد کرد و گفت:« مجمع روحانیون مبارز طی سه نامه از وزارت کشور درخواست مجوز کرد و هر بار بهانه‌هایی آوردند و در نهایت هم گفتند چرا خود را خسته می‌کنید؟ شما هم بیایید در راهپیمایی که شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی دعوت کرده است شرکت کنید، یعنی همان راهپیمایی که برگزار شد و در آن به ما فحش و ناسزا دادند. آیا ما باید در راهپیمایی که در آن به ما فحش می‌دهند شرکت می‌کردیم؟»

مسوولان حداقل حرمت ۲۲ بهمن را حفظ کنند و آن را مصادره به مطلوب نکنند

انصاری با بیان این‌که از مسوولان برگزاری مراسم ۲۲ بهمن می‌خواهیم که حداقل حرمت ۲۲ بهمن را حفظ کنید و آن را مصادره به مطلوب نکنید، گفت:« من در همین جا اعلام می‌کنم که شعارهای اصلاح‌طلبان در ۲۲ بهمن شعارهای ۳۰ ساله‌ انقلاب نظیر استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی است؛ همان‌طور که در روز قدس هم چنین بود. چرا بیانیه‌ مجمع روحانیون مبارز که پس از روز قدس صادر شد را منعکس نکردند و صدا و سیما حتی اشاره‌ای هم به آن نکرد؟»

وی هم‌چنین از جلوگیری از برگزاری مراسم مختلف عزاداری از سوی آقای محتشمی‌پور و برخی مراسم دیگر انتقاد کرد و گفت:« هر سال آقای خاتمی در خانه‌ هنرمندان به مناسبت روز عاشورا سخنرانی می‌کردند و امسال قرار شد به خاطر برخی محدودیت‌ها در جوار بیت امام و در حسینیه جماران برگزار کنند و من خودم در آن‌جا حضور داشتم و شهادت می‌دهم که مردم عزاداری سیدالشهدا می‌کردند ولی با چه مجوزی نیرو آوردند و با میل‌گرد و چوب و چماق به جان مردم افتادند و مردم را کتک زدند؟ شیشه‌های حسینیه جماران را شکستند و به بیت امام اهانت کردند؟

دبیر اجرایی مجمع روحانیون مبارز اضافه کرد:« مراسم ما را که به هم می‌زنید، بیانیه‌های ما را در صدا و سیما منعکس نمی‌کنید، روزنامه‌ها هم که تکلیفشان مشخص است و سایت مجمع روحانیون را هم که فیلتر کرده‌اید. پس می‌گویید چطور با مردم حرف بزنیم؟ ما معتقدیم که VOA و BBC خیرخواه ما نیستند و طبیعی است که به دنبال منافع خود باشند و هر کشوری به دنبال منافع خود است، ولی باید دید که چه کسی ۶ میلیون شنونده و بیننده را برای این شبکه‌ها درست کرده است؟ و این آماری است که خود آقایان اعلام کردند. چرا باید کار به جایی برسد که نوبت‌دهی دیش ماهواره در قم ۱۲ روزه بشود؟ و کار به جایی برسد که سخن مردم ایران در رسانه‌های بیگانه شنیده شود؟ آیا مجلس نباید راجع به صداوسیما و یا عدم کفایت برخی افراد که دارایی‌های مردم را به تاراج بردند و به حراج گذاشته‌اند تحقیق و تفحص کند؟»

سخنان ابوترابی و واکنش مهدی کروبی

نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی گفت:« بسیاری از کسانی که می‌گویند به راه امام و انقلاب اعتقاد داریم از جریان‌های مختلف هستند، ولی همیشه بین حرف و عمل فاصله است.»

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی‌ فرد که پیش از ظهر دوشنبه در هشتمین کنگره‌ حزب مردم‌سالاری سخنرانی کرد.مهمترین سخنان وی در این کنگره بدین شرح است:

* باید تلاش کنیم و دست یکدیگر را بگیریم و تذکر بدهیم تا درمقام عمل، به سخن و اعتقاد خود وفادار باشیم و راه امام را پاس بداریم.

* در بسیاری از موقعیت‌ها عملا در برابر مواضع شفاف امام موضع گرفته‌ایم. مگر در دولت اصلاحات مواقعی نبود که با مبانی روشن امام برخورد می‌شد؟ باید این نقاط را بشناسیم و در جهت اصلاح آن‌ها گام برداریم.

* تحقق قانون اساسی یک هدف و آرمان بلند است. باید ده‌ها سال تلاش کنیم تا به اهداف کلان قانون اساسی نزدیک شویم. جمهوری اسلامی به تعبیر روشن مقام معظم رهبری یک حقیقت است. آیا جمهوریت آن در مراجعه به آرای مردم و اسلامیت آن در محوریت ولایت فقیه معنا پیدا نمی‌کند؟ در جریان‌های پس از انتخابات عده‌ای هم جمهوریت و هم اسلامیت نظام را پایمال کردند. جمهوریت نظام خدشه‌دار شد؛ چرا که به رای مردم احترام نگذاشتند؛ زیرا اگر اعتراضی بود باید از مجاری قانونی پی‌گیری می‌شد.

* پس از دستور مقام معظم رهبری، پی‌گیری‌های مختلفی انجام شد که خود من در آن‌ها حضور داشتم، ولی متاسفانه دوستان نمایندگان خود را معرفی نکردند. من خدمت آقای هاشمی رفسنجانی رفتم و ایشان با آقای خاتمی و موسوی تماس گرفتند و بعد به من گفتند آقای خاتمی استقبال کرده‌اند ولی آقای موسوی گفته‌اند باید مشورت کنم و در نهایت هم نشد که هیات مورد قبول شورای نگهبان و معترضان بررسی خود را انجام دهد. آیا این بی‌احترامی به آرا نیست؟ اگر می‌خواهیم قانون اساسی را پاسداری کنیم اینها نقاط محوری است که باید توجه کنیم.

* آقای انصاری! آیا از بیانیه‌ اول مجمع روحانیون مبارز دفاع می‌کنید؟ آیا مواضع آن بیانیه در مقابل مواضع رهبری نبود؟ آیا مسیری که رهبری مشخص کرده‌اند مسیر حفظ قانون اساسی و حراست از آن نبود؟ قطع (یقین) دارم که این راه ما را به اهداف نزدیک‌تر می‌کند و امروز هم خواهش می‌کنم در چارچوب قانون اساسی، احترام به امام و در همین راه حرکت کنیم.

* چه مانعی دارد همه‌ ما شفاف و روشن بیان کنیم که قانون اساسی را در چهره‌ رهبری انقلاب و مواضعی که اتخاذ کرده‌اند می‌بینیم و در این راه پیش می‌رویم؟ قطعا این مساله دشمنان و کسانی را که هیچ تعلقی به نظام ندارند مایوس می‌کند.»

* افراد منتقد جدی را دیده‌ام که به طور جدی نسبت به حفظ نظام دغدغه دارند. ما سرمایه‌ عظیمی به نام استقلال داریم که در سایه‌ این نظام محقق شده است. ما سرمایه‌ گرانبهایی همچون رهبری داریم و نیز سرمایه‌ای مثل مردم که در سایه‌ این نظام محقق است. امیدوارم با فصل‌الخطاب قرار دادن سخن مقام معظم رهبری و حرکت در این چارچوب مشکلات کشور را حل کنیم.

کروبی: می‌خواستند ماست مالی کنند

به گفته یکی از شاهدان در کنگره حزب مردم سالاری شرکت کرده بود، بعد از سخنان تند و شدیدالحن مجید انصاری که اعلام می کند: هویت نظام جمهوری اسلامی از میان رفته و شاخص ها نشان دهنده منسوخ شدن است. ابوترابی نایب رپیس مجلس پشت تریبون قرار می گیرد و می گوید که: شماها آدم های خوبی هستید و به نظام و امام اعتقاد دارید اما برگردید به دامان رهبری و نظام. او از کروبی انتقاد می کند که چرا حکمیت کمیته شورای نگهبان را نپذیرفته است.

به گزارش نوروز بعد ازسخنان او مهدی کروبی بدون وقت قبلی پشت تریبون قرار می گیرد و می گوید: آقای ابوترابی آدم خوبی است و نیت خیر دارد اما حکمیت را نپذیرفتم چون می خواستند ماست مالی کنند.

کروبی در ادامه به تقلب در انتخابات اشاره می کند و می گوید که موارد زیادی وجود دارد که آدم هایی شهادت داده اند در صندوقی ناظر بوده اند و ما در آن مثلاً ۹۰ تا ۱۰۰ تا رأی داشتیم اما بعداً اعلام کردند صفر یا ۱ .

وی همچنین به دیدارش با خانواده شهید بهشتی اشاره کرد و گفت: این بنده های خدا به آیت ا… مظاهری هم مراجعه کرده اند اما گفته من هم می ترسم من را بگیرند.

کروبی همچنین به ابوترابی می گوید: برادر من اصلاً مسئله انتخابات نیست. مسئله این است که در این کشور در کهریزک ۴ نفر جوان کشته شدند. در زمان شاه ما زندان بودیم و مبارزه می کردیم اگر چریک را که براندازی‌اش قطعی بود می گرفتند و شکنجه هم که می کردند بعد می بردند بهداری درمانش می کردند، اما الان آنقدر شکنجه می کنند که طرف زیر شکنجه می میرد. اینها مسئله اصلی است.

کروبی همچنین در ادامه این برنامه به موارد دیگری از وقایع بعد از انتخابات اشاره کرد و گفت برادر من شما آدم‌های خوبی هستید شما چشمتان را باز کنید و ببینید چه اتفاقی دارد می‌افتد و با مردم چه می کنند؟

کروبی همچنین ادامه داد: ما از مردم نخواسته‌ایم بیایند خیابان و اعتراض کنند این تصمیم خودشان هست و باید این واقعیت را درک کرد که این تصمیم تصمیم مردم هست نه من مهدی کروبی.

سایت جرس هم گزارش داده است: مجتبی واحدی، مشاور مهدی کروبی درباره سخنان دبیرکل اعتماد ملی توضیحاتی ارائه داد.

وی گفت: من با آقای کروبی صحبت کردم و ایشان گفتند که آقای ابوترابی فرد حرف هایی زدند که با واقعیت منطبق نبود و من بدون دعوت پشت تریبون رفتم و توضیح دادم که آقای ابوترابی فرد در جریان مسائل نیست و همه کارهایی که بعد از انتخابات انجام گرفته ، برای ماست مالی کردن قضیه تقلب در انتخابات بوده است.

به گفته واحدی، دبیرکل اعتماد ملی ، سپس نمونه هایی از تقلب و دخل و تصرف در انتخابات را بیان کرده و به نقل قولی از آیت الله العظمی منتظری پرداخته که به نقل از یکی از افراد امین خود گفته بود در یک صندوق که رای کروبی ۹۲ بود تنها یک رای اعلام کردند.

براساس گفته واحدی، مهدی کروبی توضیح داده است: پس از اتمام کنگره در حال خروج بودم که تعدادی از خبرنگاران ، سوالاتی از من پرسیدند و من در پاسخ به انها گفتم که پس از تنفیذ، دولت فعلی دولت مستقر کشور است و وظیفه دارد کارهای مردم را انجام دهد و پاسخگو باشد.

کروبی در توضیح این سخنان خود گفت: در همان مصاحبه بر این نکته تاکید کردم که تقلب های گسترده درانتخابات صورت گرفته و من برهمه مواضع انتخاباتی خود و اعتراضات خود ایستادگی کرده و می کنم و بیدی هم نیستم که با تهدیدها و فحاشی ها و هتاکی ها عقب نشینی کنم اما مردم مسائل روزمره ای دارند که دولت مستقر باید آنها را حل کند و دولت فعلی پس از تنفیذ، دولت مستقر کشور است و باید پاسخگوی مشکلات مردم باشد.

دبیرکل حزب اعتماد ملی، تصریح کرد: همین امروز در مصاحبه با یک روزنامه انگلیسی، گفتم مطمئن باشید دولت احمدی نژاد چهار سال نخواهد ماند.

به گفته مجتبی واحدی، سخن آخر کروبی این بود: حرف من همان حرف ملت است که رای ما کجاست؟