ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 22.01.2010, 11:56
بی‌خبری از سمیه رشیدی؛ همانند صدها بازداشتی دیگر

اول بهمن ماه ۲۳۸۸- کمپین بین المللی حقوق بش در ایران امروزگزارش کرد که مقامات قضایی و مسئولین زندان از ارائه هر گونه اطلاعاتی در باره اتهامات سمیه رشیدی؛ ۲۴ ساله و فعال حقوق زن که در ۲۸ آذر ماه ۱۳۸۸ بازداشت شده است، خودداری کردند.

در طول دو ماه گذشته بیش از هزاران نفر از مردم با استفاده از حکم جلب سفید بی نام و نشانی بازداشت شدند که درواقع مجوزی است به ماموران اطلاعاتی و امنیتی برای بازداشت هر کسی که می خواهند. صدها نفر از این بازداشت شدگان همانند سمیه رشیدی پس از بازداشت در زندان اوین ناپدید شده اند و هیچ اطلاعی در باره آنها به اعضای خانواده یا وکلای آنها داده نشده است.

از طریق دو تماس تلفنی کوتاه سمیه رشیدی، معلوم شد که وی در سلول انفرادی زندان اوین در بازداشت است. کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران از مقامات قضایی می خواهد که اتهاماتی که علیه سمیه رشیدی وارد شده و شواهد مبنای این اتهامات را اعلام رسمی کرده و وی را فورا آزاد کنند. در ضمن کمپین خواستار انجام یک تحقیق مستقل در مورد پرونده سمیه رشیدی است.

قبل از اینکه سمیه بازداشت شود، ماموران در ساعت ۶ صبح روز ۲۳ آذرماه به خانه او یورش برده و همه ساختمان را تفتیش کرده و همه وسایل شخصی او و هم خانه ای هایش راضبط کردند، از جمله کامپیوترها و دستنوشته ها، و یک احضاریه برای حضور در شعبه 12 دادگاه انقلاب در روز ۲۸ آذرماه به دست سمیه دادند. سمیه به محض ورود به دادگاه مورد بازجویی قرارگرفت و تفهیم اتهام شده، و بازداشت و زندانی شد. قرار بازداشت سمیه در چند روز گذشته تمدید شد و بدین ترتیب سمیه همچنان در سلول انفرادی باقی ماند.

سمیه رشیدی که در یک خانواده مذهبی و سنتی بزرگ شده است، در دانشگاه و محل کارش در یک تشکل غیر دولتی به فعالیت مسالمت آمیز حقوق زنان روی آورد و به همین دلیل مورد آزار و اذیت مقامات قرار گرفته است.

سمیه رشیدی عضو کمپین یک میلیون امضا برای برابری است و در کمیته آموزش کمپین فعال است. بیشتر فعالیت های سمیه بر موضوع خشونت علیه زنان متمرکز است. سمیه دست به تاسیس یک سازمان دانشجویی به نام انجمن زبان زنان ایرانی زد که به آموزش در حوزه خشونت علیه زنان می پرداخت. این سازمان دانشجویی بعدها لغو امتیاز شد.

محرومیت از حق تحصیل دانشجویان ستاره دار

سمیه رشیدی بخاطر فعالیت های اجتماعی خود از کارش در موسسه تحقیقاتی اخراج شد، و همچنین بعنوان دانشجوی ستاره دار، با اینکه رتبه بالای علمی داشت از ادامه تحصیل باز ماند. سمیه رشیدی فارغ التحصیل رشته جامعه شناسی است که سال گذشته در امتحان ورودی کارشناسی ارشد برای رشته مطالعات زنان و مطالعات فرهنگی امتیاز بالایی کسب کرد، اما در مقابل اسم او ستاره ای گذاشتند که از ادامه تحصیل بازش داشت.

هر چند در جریان مناظره های انتخاباتی، محمود احمدی نژاد مطلقا منکر وجود دانشجویان ستاره دار بود، اما ستاره دار کردن دانشجویان پدیده ای است که از زمان ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد در سال 1384 بوجود آمد. دانشجویان دوره کارشناسی که در فعالیت های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی فعال بودند، بدون توجه به رتبه های علمی باید به تائید گزینش وزارت اطلاعات می رسیدند. هیچکدام از این دانشجویان ستاره دارثبت نام نشدند، هر چند تعدادی از آنها به اداره گزینش رفته و بر اساس تقاضای مسئولین گزینش وزارت اطلاعات، تعهد کتبی هم داده بودند. سمیه رشیدی در امتحانات کارشناسی ارشد، رتبه چهارم در رشته مطالعات زنان و رتبه 29 در مطالعات فرهنگی کسب کرده بود.سمیه پس از ستاره دار شدن همه درهای قانونی را برای بازگشت به تحصیل زد و حتی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی دیدار کرد. سمیه با مسئولین وزارت علوم و فن آوری تحقیقات هم ملاقات کرده بود اما هیچکدام از این ملاقات ها تغییری در وضعیت او ایجاد نکرد.

تعداد دیگری از دانشجویان ستاره دار برای حل مشکل ادامه تحصیل خود اقدام به تاسیس شورای دفاع از حق تحصیل کردند. برخی از افراد این شورا در حال حاضر در زندان هستند و با اتهامات مبهمی روبرو شده اند. برخی دیگر به "ارتباط با گروه های معاند جمهوری اسلامی ایران از جمله سازمان مجاهدین خلق" متهم هستند که همه این متهمین و همچنین دوستان و اعضای خانواده آنها منکر چنین ارتباطی شده اند.

تعدادی از دانشجویان ستاره دار در طول هفته های اخیر به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفتند که همه فعالیت های سیاسی آنها در چارچوب قوانین ایران بوده، اما این فعالیت ها باعث شده که آنها در لیست سیاه قرار بگیرند وآنها را از حق تحصیل محروم کنند.

ضیاء الدین نبوی و مجید دری از دانشجویان ستاره دار زندانی هستند که اخیرا حکم دریافت کرده اند. نبوی به 15 سال زندان و تبعید و ۷۴ ضربه شلاق و مجید دری به ۱۰ سال زندان محکوم شده اند. سایر اعضای شورای دفاع از حق تحصیل که در حال حاضر در زندان هستند عبارتند از سروش ثابت، مهدیه گلرو، شیوا نظرآهاری، پیمان عارف و سعید جلالی زاده.

آزار و اذیت فعالان حقوق زن

تعداد بسیار زیادی از فعالان حقوق زن در بستر ناآرامی های اخیر سیاسی در جمهوری اسلامی ایران، مورد آزارو اذیت و بازداشت قرار گرفتند. در حال حاضر این فعالان حقوق زن در زندان هستند: منصوره شجاعی، مهین فهیمی، شیوا نظر آهاری، پریسا کاکایی، زهره تنکابنی، عالیه اقدام دوست، بهاره هدایت، مهدیه گلرو، شبنم مددزاده، و مریم ضیا. بدرالسادات مفیدی و مهسا حکمت از روزنامه نگاران زن، و آذر منصوری، عاطفه نبوی، شبنم مددزاده، و نیلوفر هاشمی نظر از زنان فعال سیاسی هستند که در زندان بسر می برند.

http://Persian.iranhumanrights.org