ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 21.01.2010, 21:41
لیلی فرهادپور، روزنامه‌نگار، بازداشت شد

رادیو فردا: «ليلى فرهادپور»، نويسنده و روزنامه نگار پس از مراجعه به دادگاه انقلاب در تهران بازداشت شد. يكى از بستگان «ليلى فرهادپور»، در گفتگو با راديو فردا تاييد كرد وى روز چهارشنبه درپى مراجعه به دادگاه انقلاب براى پى گيرى مساله بازداشت پسرش «بهرنگ تنكابنى» بازداشت شده است.

به گفته اين خويشاوند كه مايل نبود نامش فاش شود، خانم فرهاد پور، روز چهارشنبه طبق قرار قبلى به دادگاه انقلاب مراجعه كرد ولى مسئولى كه قرار بوده در مورد مساله « بهرنگ تنكابنى » سردبير بازداشت شده ماهنامه‌ هنرى «فرهنگ و آهنگ» با وى صحبت كند، از ديدن او طفره ميرود.

خانم «فرهادپور» به منزل باز مى گردد ولى ساعتى بعد، همان مسئول به جستجوى وى مى آيد و او را با خود مى برد. از آن هنگام تا كنون خبرى از «ليلى فرهادپور» در دست نيست.

«ليلى فرهادپور» دچار ناراحتى قلبى ست و پيش از اين نيز روز دوشنبه ۲۸ دى ماه، در حالى كه ساعت ها در مقابل زندان اوين چشم به آزادى فرزندش داشت، به دليل عارضه اى قلبى به يكى از بيمارستانهاى تهران منتقل و بسترى شد.



موج تازه بازداشت در شهرستان های ایران

بی بی سی / شهاب نیکزاد، روزنامه نگار

بازداشت و احضار فعالان سیاسی در شهرستان ها شدت گرفته و گزارش ها حاکی است که در استان های کهگیلویه و بویر احمد، گلستان، یزد، قم، استان مرکزی و همچنین شهر کاشان تعدادی از فعالان سیاسی و اعضای ستاد های انتخاباتی نامزدهای معترض انتخابات و نزدیکان به برخی مراجع تقلید بازداشت شده اند.

سایت "امروز" وابسته به سازمان مجاهدین انقلاب خبر بازداشت ضیاء الدین توفیقی مسئول این سازمان در استان کهگیلویه و بویر احمد را تأیید کرده است.

کهگیلویه و بویر احمد

بنابر این گزارش"ضیاء الدین رضا توفیقی" رئیس سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در استان کهگیلویه و بویراحمد، "سید رضا عسگری" دبیر جبهه مشارکت ایران اسلامی ، "علی خواجوی" دبیر انجمن اسلامی معلمان استان به همراه "قاسم یزدانی"، "لطیف رستاد" و "هجیر تشکری" از اعضای شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی عصر چهارشنبه ۳۰ دی ماه بازداشت شدند.

سایت "امروز" گزارش کرده که بازداشت این فعالان سیاسی اصلاح طلب به دنبال اعتراض آن ها به سخنرانی روح الله حسینیان در نماز جمعه یاسوج و پس از احضار و بازجویی مکرر آنها به اداره اطلاعات یاسوج صورت گرفته است.

گلستان

سایت "نوروز" نزدیک به حزب مشارکت نیز پیشتر خبر بازداشت ۸ نفر از فعالان سیاسی استان گلستان را منتشر کرده است.

"حسین رفعتی" فرماندار سابق گرگان، "احسان علایی‌فر" عضو شاخه جوانان حزب مشارکت، "علی‌قلی تبار" مسئول سازمان مجاهدین انقلاب در استان گلستان، "مرتضی ایزدی"، "علی شاهینی"، "حمید بارچیان"، "دادور و محب حسینی" نیز از بازداشت شدگان در شهر گرگان هستند.

سازمان مجاهدین انقلاب هفته سوم دی ماه نیز با انتشار بیانیه ای بازداشت علی قلی تبار مسئول شاخه این سازمان در استان گلستان و جمعی دیگر از فعالان این استان را تائید کرد.

سازمان مجاهدین انقلاب در بیانیه ای که پس از بازداشت مسئول شاخه گلستان خود منتشر کرد از این بازداشت ها به عنوان مرحله تازه ای در"سرکوب معترضان" نامبرده است.

در این بیانیه که در سایت رسمی مجاهدین انقلاب اسلامی منتشر شد، این حزب اصلاح طلب تاکید کرد که"دستگیری امثال آقای قلی تبار که سال ها حضور در جبهه های جنگ را در کارنامه خود دارند" و "به ارادتمندی به امام حسین در میان مردم شهره اند، سند رسوایی تبلیغاتی" است برای کسانی که"جنبش سبز و یاران موسوی را به ضدیت با انقلاب و نظام و ارتباط با بیگانه و هتک حرمت عاشورای حسینی متهم می کنند".

اهواز

"محمدرضا احمدی" از فعالان دانشجویی و عضو سابق انجمن اسلامی دانشگاه چمران نیز از روز ۱۱ دی ماه در اهواز بازداشت شده و تاکنون در بازداشت به سر می برد، اما خبر بازداشت او با تاخیری نزدیک به دو هفته از سوی سایت "ادوار نیوز" وابسته به سازمان دانش آموختگان ایران اسلامی انتشار یافت.

ساوه

سایت "خبرنامه امیر کبیر" نیز از بازداشت بازداشت "سمیه عالمی" و همسرش "پیمان چالاکی" در ساوه خبر داده است.

بنابر این گزارش پیمان چالاکی، دبیر سابق انجمن اسلامی دانشگاه آزاد ساوه و سمیه عالمی نیز دبیر سابق انجمن اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی تهران سیما از سوی ماموران وزارت اطلاعات در منزل شان در شهر ساوه بازداشت و به تهران منتقل شده اند.

یزد

محمد امامی وبلاگ نویس و فعال سیاسی در یزد نیز به گزارش سایت "کلمه" نزدیک به میرحسین موسوی از ۱۱ روز پیش بازداشت شده است.

این سایت خبر داده که"حجت الاسلام بهشتی رئیس دفتر آیت الله صانعی در استان یزد و رئیس شاخه روحانیون حزب اعتماد ملی در این استان نیزاز دو هفته قبل بازداشت شده است."

قم

حجت الاسلام محمد تقی خلجی از روحانیان سرشناس قم که روابط نزدیکی با آیت الله منتظری و آیت الله صانعی و برخی دیگر مراجع داشته از ۲۲ دی ماه در قم بازداشت شده است.

کاشان

سایت فراکسیون خط امام مجلس"پارلمان نیوز" نیز خبر داده که در کاشان بیش از ۲۰ نفر از اعضای فعال ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی طی روزهای اخیر احضار و مورد بازجویی قرار گرفته‌اند.

به گزارش سایت فراکسیون خط امام مجلس شورای اسلامی "این احضارها در برخی موارد با بازداشت‌های چند روزه همراه بوده و پرونده این افراد به دادگاه انقلاب ارسال شده است."

بازداشت اخیر فعالان سیاسی در شهرستان ها که پس از وقایع روز عاشورا شدت گرفته غیر از بازداشت هایی است که نیروی انتظامی در شهرهای مختلف در جریان برگزاری تجمعات اعتراضی صورت داده است.

این حزب سایسی اصلاح طلب از"سرکوب معترضان و کشته شدن مردم بیگناه در خیابان ها"، فجایع کهریزک"، "اعمال شدیدترین و بی سابقه ترین سانسورها و محدودیت ها علیه آزادی های مشروع و قانونی ملت"،"دستگیری و حبس انفرادی و محکومیت طولانی خادمان ملت و چهره های خوشنام کشور" به عنوان مراحل قبلی نامبرده است.

سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی تاکید کرده که سرکوب معترضان"امروز به دستگیری رزمندگان و جانبازان جنگ و حمله به حسینه ها و مساجد و بیوت علما" رسیده و "در صورت تداوم البته به این حد متوقف نخواهدماند و گریبان یاران و متحدان امروزین اقتدارگرایان را نیز خواهد گرفت."