ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 21.01.2010, 7:09
صدور حکم اعدام برای یک زن فعال سیاسی کرد

خطراعدام بیست زندانی سیاسی کرد حاصل دادگاه های ناعادلانه

اول بهمن ماه ۱۳۸۸- کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران در باره افزایش صدور احکام اعدام برای زندانیان سیاسی کرد که حاصل دادگاه های ناعادلانه هستند، نگرانی جدی خود را ابراز کرد.

به گزارش سازمان های حقوق بشر کردستان حداقل ۲۰ زندانی سیاسی به اعدام محکوم شده اند. در هفته های اخیر، دو زندانی سیاسی کرد؛ احسان فتاحیان و فصیح یاسمنی اعدام شدند و ترس واقع بینانه ای از اعدام قریب الوقوع سایر زندانیان سیاسی کرد که در صف مرگ به انتظارایستاده اند، قوت گرفته است.

هادی قائمی؛ سخنگوی کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران در این مورد گفت: "قوه قضائیه برای اجرای موجی از اعدام های سیاسی بویژه اعدام فعالان کرد، گام های سریعی بر می دارد. این احکام اعدام منشاء سیاسی دارند وحاصل دادگاه هایی هستند که با معیارهای پذیرفته شده بین المللی آئین دادرسی همخوانی ندارند."

آخرین حکم اعدام برای یک زندانی سیاسی؛ خانم شیرین علم هولی، زن ۲۸ ساله کرد توسط قاضی صلواتی درشعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران صادر شده است. به گزارش سازمان حقوق بشر کردستان، خانم علم هولی در تاریخ ۲۸ آذرماه ۱۳۸۸ محاکمه شد و حکم وی در تاریخ ۱۳ دیماه ۱۳۸۸ به وکیل وی ابلاغ شد.

شیرین علم هولی متولد روستای دیم شالاق از توابع ماکو در آذربایجان غربی است. نیروهای امنیتی سپاه پاسداران در روز ششم خردادماه ۱۳۸۷ وی را بازداشت کردند. شیرین علم هوی به مدت ۲۱ روز در بازداشگاه مخفی سپاه پاسداران نگهداشته شد و سپس به زندان اوین، بند ۲۰۹ که تحت نظارت وزارت اطلاعات است، منتقل شد. علم هولی پس از ۵ ماه از بند ۲۰۹ به بند عمومی زندان اوین منتقل شد و هم اکنون نیز در این بند زندانی است.

به گفته فریدون شامی؛ وکیل شیرین علم هولی، در یک مصاحبه، هنگامی که شیرین را از بازداشتگاه سپاه پاسداران به اوین منتقل کردند، به دلیل اینکه وضع جسمی شیرین بسیار بد بود، مسئولین بند ۲۰۹ زندان اوین از پذیرش او برای بازداشت سرباز زدند. به همین دلیل قبل از انتقال شیرین به بند ۲۰۹، وی مدت یک هفته در بهداری اوین تحت مداوای پزشکی قرار گرفت. فریدون شامی همچنین مدعی شد که موکل او در زمانی که در مکان نامعلوم در بازداشت سپاه پاسداران بوده، مورد شکنجه های شدید قرار گرفته است.

شیرین علم هولی متهم به محاربه در همکاری با گروه های مسلح اپوزیسیون کردستان است. هر چند دادستانی هیچ سندی مبنی بر فعالیت مسلحانه شیرین ارائه نکرده است. وکیل شیرین به سازمان حقوق بشر کردستان گفت که او انتظار حکم اعدام شیرین را نداشته چون این حکم با شواهد ارائه شده در دادگاه همخوانی ندارد و او به این حکم اعتراض خواهد کرد.

علاوه بر شیرین علم هولی، به گزارش سارمان های حقوق بشر در کردستان، ۱۹ نفر از زندانیان سیاسی دیگر در صف انتظار اعدام هستند که گفته می شود بزودی اعدام خواهند شد.

در روز ۲۱ دیماه ۱۳۸۸، سازمان حقوق بشر کردستان اسامی ۱۷ نفر از زندانیان کرد را منتشر کرد که در خطر اعدام قریب الوقوع هستند: زینب جلالیان، فرزاد کمانگر، حبیب الله‌ لطیفی، شیرکو معارفی، فرهاد وکیلی، علی حیدریان، حسین خضری، رستم ارکیا، مصطفی سلیمی، انور رستمی، رشید آخکندی، محمد امین آگوشی، احمد پولاد خانی، سید سامی حسینی، سید جمال محمدی، حسن ‌تالعی و ایرج محمدی.

همچنین در روز ۳۰ دیماه ۱۳۸۸، کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی اعلام کرد که حکم دو زندانی سیاسی کرد؛ محمد امین عبداللهی ۲۰ ساله و قادر محمد زاده ۳۲ ساله در دادگاه تجدید نظر ارومیه تائید شده است.

هادی قائمی در مورد این احکام اعدام گفت :"متوسل شدن به محاربه برای اعدام زندانیان سیاسی بسیار مایه تاسف است. هیچ مذهبی اجازه چنین کشتارهای شتابزده ای را نمی دهد و حتی مسئله مهمتری که این اعدام های با ماهیت کاملا عریان سیاسی ایجاد می کنند کمک به تحکیم قدرت تندروهای افراطی است که در بیشتر نهادهای کشوری مسئولیت دارند."

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران یادآور می شود که جمهوری اسلامی ایران هزاران زندانی سیاسی را در تابستان ۱۳۶۷ بطور فراقانونی اعدام کرد، که این اقدام جمهوری اسلامی توسط بسیاری از سازمان های حقوق بشر بعنوان "جنایت علیه بشریت" شناخته شده است.

هادی قائمی درمورد گرایش به کشتارهای اخیر گفت:" امروز بسیاری از همان مقاماتی که کشتارهای دسته جمعی سال ۱۳۶۷ را به راه انداختند خواستار اقدامی مشابه در مورد زندانیان سیاسی هستند. افزایش اعدام زندانیان کرد که آسیب پذیرترین زندانیان و بی حامی هستند، یک زنگ خطر است. شورای حقوق بشر سازمان ملل باید برای پاسخگو کردن ایران، قبل از اینکه ما با یک فاجعه حقوق بشری روبرو بشویم، مسئولیت خود را به انجام برساند."


http://Persian.iranhumanrights.org