ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 17.01.2010, 20:19
بازداشت‌های جدید سیاسی در ایران

دویچه وله: موج جدید بازداشت روزنامه‌نگاران و کنشگران سیاسی و مدنی که بعد از حوادث روز عاشورا آغاز شد، ادامه دارد. روز یکشنبه چهار تن دیگر از اعضای نهضت آزادی ایران پس از احضار به وزارت اطلاعات، بازداشت شدند.

در موج جدید بازداشت‌ها چندین نفر از اعضای نهضت آزادی ایران، از جمله دبیرکل آن بازداشت شدند. بنابر گزارش‌های منتشر شده در وب‌سایت‌های خبری اپوزیسیون ایران، روز یکشنبه ۱۷ ژانویه (۲۷ دی‌ماه) چهار نفر دیگر از وابستگان به نهضت آزادی ایران بازداشت شدند. سه نفر از بازداشت‌شدگان فرید طاهری، محمود نعیم‌پور و خسرو قشقایی هستند که هر سه از اعضای شناخته‌شده‌ی نهضت آزادی به شمار می‌روند.

سولماز علیمرادی نیز که از اعضای شاخه جوانان نهضت آزادی است، روز یکشنبه پس از احضار به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات بازداشت شده است.

آقای محمود نعیم‌پور در سال‌های قبل دو بار از سوی نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شده و مدت‌ها در زندان بسر برده است. آقای فرید طاهری همسر خانم سارا توسلی است که دو هفته پیش بازداشت شد.

در چند هفته‌ی گذشته دکتر ابراهیم یزدی (دبیر کل نهضت آزادی)، مهندس محسن محققی (عضو شورای مرکزی) و مهندس امیر خرم (عضو شورای مرکزی و مسئول شاخه جوانان) و مهدی معتمدی مهر(عضو دفتر سیاسی) بازداشت شده‌اند. دختران مهندس محمد توسلی (لیلا و سارا توسلی) نیز در زندان بسر می‌برند.

علاوه بر نهضت آزادی، رهبران و اعضای ارشد و موثر دیگر احزاب سیاسی اصلاح‌طلب در ایران، مانند جبهه مشارکت ایران اسلامی، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، و برخی از اعضای رهبری جبهه ملی ایران نیز بازداشت شده و در زندان به سر می‌برند.

نهضت آزادی ایران در شکل‌گیری انقلاب اسلامی و به قدرت رسیدن آیت‌الله خمینی و دیگر روحانیون نزدیک به وی، نقش مهمی داشت. اما تقریبا یک سال پس از انقلاب، زیر فشار و سرکوب قرار گرفته و حق قانونی آن برای فعالیت سیاسی سلب گردید. با این حال نهضت آزادی ایران نفوذ خود را در میان قشرهای تحصیل‌کرده مذهبی از دست نداد.

شش سال زندان برای صفایی فراهانی

در این میان احکام دادگاه‌های برخی از فعالین سیاسی بازداشت‌شده صادر شده است. روز یکشنبه اعلام شد که محسن صفایی فراهانی، عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت و نماینده‌ی مجلس ششم، به شش سال حبس تعزیری محکوم شده است.

آقای صفایی فراهانی از مشهورترین زندانیان سیاسی در میان بازداشت‌شدگان ماه‌های اخیر در ایران است. خبر محکومیت وی از سوی همه‌ی خبرگزاری‌های بین‌المللی گزارش شده است. خبرگزاری آلمان نوشته است: «محسن صفایی فراهایی، رئیس سابق قدراسیون فوتبال ایران، به شش سال زندان محکوم شده است.»

خبرگزاری فرانسه در گزارش خود درباره حکم زندان آقای فراهانی، وی را «از نزدیکان میرحسین موسوی» معرفی کرده است. خبرگزاری آسوشیتدپرس از وی به عنوان «نماینده اصلا‌ح‌طلب مجلس ششم» یاد کرده است. آقای فراهانی علاوه بر فوتبال و سیاست، در میان مهندسان و مدیران کشور نیز از چهره‌های برجسته است.

صفایی فراهانی جزو ده‌ها نفر از اعضای ارشد جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب و روزنامه‌نگاران و فعالین مدنی است که چندی پیش به طور دسته‌جمعی دادگاهی شدند