ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 09.01.2010, 15:55
نامه‌نویسی به احمدی‌نژاد متوقف شد

«دولت در دورهاي اول و دوم سفرها صندوق هايي را در کنار خيابان ها گذاشته بود که مردم تقاضاها و خواسته‌هايشان را در آن مي انداختند من خودم شاهد بودم فردي کاغذ باطله يي را از روي زمين برداشت و نامه نوشت و درون صندوق انداخت.»

این توصیفی است که یکی از مسئولان بررسی «نامه‌های مردم به رئیس جمهور» در کمیته امداد امام در مصاحبه با روزنامه اعتماد، ۲۵ آذر، بر زبان آورده است.

نامه‌نویسی به رئیس جمهور روشی بود که احمدی‌نژاد به راه انداخت تا پوپولیسمی را که از ابتدا در گفتار و رفتار خود داشت جنبه عینی بیشتری بخشد. این روش سبب شد که احمدی‌نژاد در سفرهای استانی‌اش ۲ میلیون و دویست هزار نامه جمع کند و برای پاسخگویی به آنها هم مبلغی حدود ۲۵۰ میلیار د تومان (دویست و پنجاه میلیون دلار) در اختیار کمیته امداد امام قرار داد.

دیوان محاسبات در گزارش سال ۱۳۸۵ خود نوشته است که وزارت نفت بدون اجازه مجلس مبالغی را در اختیار کمیته امداد امام قرار داده تا از پس طرح‌هایی همچون «نامه به رئیس جمهور» برآید.

در چارچوب این طرح که تضمین رای احمدی‌نژاد در دور دوم انتخابات را دنبال می‌کرد، کار به جایی رسید که هر نامه‌ای که دریافت می‌شد یک چک پنجاه‌هزارتومانی برای ارسال‌کننده نامه فرستاده می‌شد تا دست‌خالی برنگشته باشد و مهر احمدی‌نژاد به دلش بیفتد.

اما افزایش نامه‌ها که همه گونه درخواستی در آنها بود، سر و صدای شماری از چهره‌های جناح حاکم هم در‌آورد. علی لاریجانی، رئیس مجلس از آن به عنوان «گداپروری» یاد کرد. بسیاری دیگر نیز این بر این طرح خرده گرفتند که مردم را برای نامه‌نویسی و تحویل آن وارد فعل و انفعالاتی کرده که تنها به سوداگری سیاسی احمدی‌نژاد مربوط می‌شود و اهانتی است به شان و حرمت شهروندی مردم نیازمند. خود کمیته امداد هم که زیر آوار نامه‌ها در حال مدفون‌شدن بود سروصدایش درآمد که اگر اداره‌ها و نهادها کار خود را درست انجام دهند، این همه شکایت و نامه و تقاضا به سوی رئیس‌جمهور روانه نمی‌شود. این که تب نامه‌نویسی به اقشار متوسط و کارمندان دولت هم سرایت کرده بود و برخی حتی مثلاً خواهان کمک بودند تا پژوی خود را به زانتیا بدل کنند نیز، از پیامدهای طرح «عوام‌پرور» رئیس‌جمهور احمدی‌نژاد بود.

هم این دلایل و هم به خصوص، عدم نگرانی احمدی‌نژاد در پیروزی در انتخابات بعدی، سبب شده که امروز اعلام شود نامه‌نویسی دیگر موقوف.

متن خبری را که به این تصمیم مربوط می‌شود در زیر می‌خوانید
:

نامه گرفتن در سفرهای استانی حذف شد و از این پس جمع آوری نامه های مردمی و پی گیری آنها از دستور كار دولت خارج می شود..

به گزارش جهان طی آخرین تصمیمات صورت گرفته مكانیسم دریافت نامه های مردمی در سفرهای استانی حذف می شود و از این پس اعتباری هم برای پی گیری نامه های مردمی تعلق نمی گیرد.

گفتنی است این تصمیم دولت به دنبال تلاش كمیته امداد برای جلوگیری از گرفتن نامه در دور سوم سفرهای استانی انجام شده است.كمیته امداد كه مسئولیت اصلی پی گیری نامه های مردمی را در دور اول و دوم سفرهای استانی داشته است ،طی نامه ای خطاب به رئیس جمهور گرفتن نامه در دور سوم سفرهای استانی را بدون اثر و منشا سوء استفاده ذكر كرده است.

همچنین در این نامه آمده است كه تعدادی از نامه هایی كه در دو دور اول سفرهای استانی اخذ شده غیر واقعی است كه این قبیل نامه ها در دور سوم حتما افزایش خواهند یافت.

در این نامه آمده است كه بیشتر مفاد این نامه ها مربوط به ضعف عملكرد دستگاههای اجرایی است و باید بر عملكرد این دستگاهها در استانها و مناطق محروم ، نظارت بیشتری صورت گیرد و با توزیع پول نقد مشكلی حل نمی شود.

لازم به ذكر است تنها در دور اول سفرهای استانی دو میلیون و ۲۰۰ هزار نامه به كمیته امداد داده شد و در همان زمان هم دولت حدوداً ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای رسیدگی و پاسخگویی به این نامه ها اختصاص داد.تعداد این نامه ها در دور دوم سفر ها به شكل چشم گیری افزایش یافت.

به نظر برخی نمایندگان مجلس كمیته امداد به تنهایی توان اجرایی و علمی برای بررسی صحت و سقم درخواست های مطرح شده در این نامه ها را ندارد.