ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 08.01.2010, 15:24
سنخ‌شناسی معترضان از نگاه امامان جمعه حکومتی

خود این موضوع که نماز جمعه‌های ٦ ماه گذشته سراسر به حمله به معترضان و هواداران جنبش سبز اختصاص یافته، نشانه‌ی خوبی برای بحرانی است که بسیاری از دست‌اندرکاران حکومت یا درصدد انکار آن هستند یا آن را به عده‌ای قلیل نسبت می‌دهند که گویا به زودی سروصدایشان خوابیده خواهد شد. دستگیری‌های وسیع و بستن
صدای مطبوعات و رسانه‌ها هم ظاهراً در خدمت چنین تحقق چنین تحلیلی است.

با این همه، حملات به جنبش سبز که روز پنجشنبه با هجوم بی‌سابقه به مهدی کروبی در قزوین و فشار بر عناصر میانه‌روتر در درون حکومت ابعاد تازه‌تری یافت، در روز جمعه نیز موضوع خطبه‌های نماز امامان جمعه بسیاری از شهرها بود. آنها دوباره کوشیدند که معترضان را مشتی آدم لاابالی و بی‌حجاب و مست و خارجی و اجیرشده معرفی کنند، حربه‌ای که روز به روز ناکاراتر می‌شود.
اظهارت علم‌الهدی،‌امام جمعه مشهد و حجت‌آلسلام کاظم صدیقی، امام جمعه تهران از جمله این گونه حملات است:

علم‌الهدی: همه‌اش از بی‌حجابی و بدحجابی شروع شد

خطیب جمعه مشهد با تاکید بر اینکه دشمنان اسلام کار خویش را با توسعه فحشا و منکرات آغاز کرده‌اند ، گفت : دشمن می‌داند هیچ اهرمی قوی تر از بی‌حجابی برای کشاندن انسان‌ها به دامن فساد وجود ندارد، چرا که حضور یک زن بی حجاب یا بدحجاب در عرصه جامعه نه تنها موجب تحریک غرایز انسان‌های فاسد و ناپاک می‌شود بلکه حتی جوانان با عفتی را که در خانواده‌های متدین تربیت شده‌اند، به سمت فساد سوق داده و در نهایت وی را به جمع انسان‌های فحشاکار وارد می‌کند.

به گزارش ایسنا حجت الاسلام علم الهدی سپس درخصوص چگونگی وقوع مفاسد روز عاشورای امسال تصریح کرد: این مفاسد و اردو کشی‌های خیابانی علیه نظام این گونه نبوده است که عده‌ای شب بخوابند و صبح پس از برخاستن به ولایت فقیه و ارزش‌های اسلام توهین کنند بلکه این امر در یک پروسه زمانی و طی سال‌ها به وقوع پیوسته است.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: در طی این سال‌ها ما هر چه فریاد زدیم، توسعه بدحجابی، فحشا و لاابالی‌گری‌ها در کشور، روزگار مردم را خاکستر می‌کند و ارزش‌های اسلامی را از بین خواهد برد، عده‌ای در پاسخ گفتند "این دختران و پسران بدپوشش، قلب آرام و پاکی دارند"، آخر کدام قلب پاک؟
وی افزود: پس از آنکه سال گذشته بنده عرض کردم" زن بی حجاب در این کشور پیاده نظام آمریکاست"، سایت‌ها و روزنامه‌ها اهانت کردند و فحش دادند که این آقا، خشن است و به دختران معصومی که قدری از موهایشان پیداست، لقب "پیاده نظام آمریکا" را می‌دهد اما مردم با چشم خود دیدند که حرمت شکنان روز عاشورا چه سر و وضعی داشتند.

وی گفت: لشکری که دشمن در جنگ نرم خویش فراهم کرده و در قالب اردوکشی به خیابان‌ها گسیل داشت، از آسمان نیامدند بلکه در خانه‌های همین مردم تربیت شدند، بدین نحو که در ابتدا بی‌حجاب و فاسد بودند و در مرحله بعد به استخدام آمریکا درآمدند و در نهایت کار را به جایی رساندند که به امام حسین(ع) نیز توهین کردند.
علم‎الهدی ادامه داد: هر اندازه که حجاب از مرز کمال خویش، خارج شود و با اصل خویش زاویه پیدا کند، به همان اندازه نیز باعث فساد می‌شود.
وی تاکید کرد: نظرات بنده به معنای دادن نظر فقهی نیست بلکه آن چه مطرح شد، حسابی ساده و سرانگشتی است.

امام جمعه مشهد درخصوص پوشش چادر به آیه 59 سوره "احزاب" استناد کرد و درخصوص رنگ مشکی چادر نیز به ذکر حدیثی که توسط ام سلمه نقل شده است، پرداخت و افزود: ام سلمه می گوید "زنان انصار پس از نزول این آیه با پوشیدن چادرهای مشکی نزد پیامبر(ص) آمدند و پیامبر(ص) آن‌ها را مورد تفقد قرار دادند."

وی تاکید کرد: اباحی‌گری و مشرب‌های وسیع بس است، ما با تشکیل این نظام به دنبال ایجاد جامعه‌ای بودیم که در همه ابعاد نمونه‌ای از جامعه پیامبر(ص) باشد.
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه احترام یک زن در پوشش و حجاب اوست و تاکید بر رعایت حجاب نیز در همین راستاست، ادامه داد: قصد توهین به شان، مقام و شخصیت والای زنان را ندارم بلکه از تمامی خواهران و برادران خویش به خصوص قشر تحصیل کرده خواستارم که به حرمت عشقی که به امام حسین(ع) دارند، به فرهنگ اهل بیت(ع) حقیقتا تاسی جویند.

امام جمعه تهران: افغانی‌ بود و مست و ...

ایلنا: خطيب نماز جمعه تهران با اشاره به حوادث روز عاشور تاكيد كرد:اگر مجاري قانوني نسبت به حوادث اخير بموقع پاسخ منطقي ندهند ،صبر مردم تمام شود.

حجت‌الاسلام كاظم صديقي در خطبه‌هاي نمازجمعه اين هفته تهران طي سخناني اظهار داشت: حادثه جان‌خراش عاشوراي امسال كه در كشور امام حسين(ع) و در ميان مردمي كه جان، مال، زندگي و عشق‌شان امام حسين(ع) است به اتكاي فتنه‌گران و گروه‌هاي مختلفي كه همه در يك موضوع و آن هم پليدي با هم اشتراك دارند، رخ داد؛ عده‌اي آمدند پايكوبي كردند و در روز عاشورا سوت زدند.
وي با بيان نقل قولي از يك ناظر عيني وقايع روز عاشورا گفت: فردي براي من نقل مي‌كرد كه در خياباني با كوكتل‌ملوتف خودروي جلويي آنها را آتش زده و سپس خودروي حامل اين شخص به ناچار به درون كوچه‌اي پناه مي‌برد، در آنجا فردي كه خيلي هم به نفع يكي از كانديداها شعار مي‌داد را مي‌گيرند.

صديقي افزود: اين فرد يك افغاني بوده و ادعا مي‌كند در برابر دريافت 200 هزار تومان اين كار را مي‌كند، اين افغاني همچنين مدعي مي‌شود فردي را كه در سوي ديگر واقعه ناظر بر كارهاي او است براي هر شعارش بايد 50 هزار تومان ديگر هم به او بدهد.

وي ادامه داد: همچني در روز عاشورا فردي را كه مست بود و شراب خورده بود را مشاهده كرده‌اند.

خطيب نمازجمعه اين هفته تهران اضافه كرد: اين حادثه نشان داد كه قشون فتنه‌گران و به طور كل افرادي كه براي مصاف با انقلاب و ملت پاكارند چه تعدادي هستند و چه ماهيتي در آنها پيدا مي‌شود.