ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 07.01.2010, 9:18
تلاش برای از پا درآوردن سازمان‌های فعال حقوق بشر

تلاش جمهوری اسلامی برای از پا درآوردن سازمان‌های فعال حقوق بشر
جامعه حقوق بشر در ایران متقبل تلفات سنگین شده است.

۱۶ دیماه ۱۳۸۸- به گزارش کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران مقامات جمهوری اسلامی ایران تلاش می کنند که کمیته گزارشگران حقوق بشررا منحل و فعالیتهای حقوق بشر سازمان دانش آموختگان ادوار را متوقف کنند. کمیته گزارشگران حقوق بشر یکی از معدود سازمان‌های حقوق بشر است که هنوز در ایران فعال است. تعدادی از اعضای این دو سازمان بازاشت شده اند و بقیه بشدت تحت فشار هستند که به فعالیت های خود پایان دهند.

هادی قائمی؛ سخنگوی کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران در مورد فشار بر روی این سازمان های مدافع حقوق بشر گفت:" بستن غیر قانونی سازمان های گزارش دهنده حقوق بشری مستقل و محلی، در واقع تلاش مقامات برای مصون نگهداشتن خودشان در برابر قوانین کشوری و بین‌المللی است."

در ۱۲ دیماه، پریسا کاکایی و مهرداد رحیمی؛ اعضای کمیته گزارشگران حقوق بشر که به وزارت اطلاعات احضار شده و با تلفن تهدید شده بودند، پس از حضور در اداره پیگیری اطلاعات بازداشت شدند. شیوا نظرآهاری، کوهیار گودرزی، و سعید حایری نیز از اعضای کمیته گزارشگران حقوق بشرند که طبق گزارش های کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران بازداشت شده اند.

در اول آذرماه ۱۳۸۸، سعید کلانکی و سعید جلالی فر از اعضای کمیته گزارشگران حقوق بشر بازداشت شدند. کلانکی در محل کار خود بازداشت شد و سپس خانه او مورد بازرسی قرار گرفت و اموال شخصی او مصادره شد. جلالی فر نیز در مقابل خانه خود توسط نیروهای امنتیی که در کمین او بودند، بازداشت شد. هر دو عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر در حال حاضر در بند عمومی زندان اوین بسر می برند. کلانکی یکبار با خانواده خود ملاقات داشته است در حالیکه تاکنون به خانواده جلالی فر اجازه ملاقات نداده اند. سعید کلانکی قبلا بازداشت و در دادگاه انقلاب به سه سال حبس تعلیقی محکوم شده بود. جلالی فر نیز دانشجوی دانشگاه زنجان بود که در جریان اعتراض به قصد تجاوز معاون دانشجویی دانشگاه به یک دختر دانشجو از دانشگاه اخراج شد.

سعید حبیبی و حسام میثاقی، دو عضو دیگر کمیته گزارشگران حقوق بشر، با تلفن به وزارت اطلاعات احضار شده اند و تلفن های تهدید آمیز دریافت می کنند، اما آنها از حضور در وزارت اطلاعات تاکنون خود داری کرده اند چرا که طبق قانون هر گونه احضاریه ای باید کتبی باشد. سعید حبیبی، قبلا در سال ۱۳۸۶ بازداشت و پس از ۷۰ روز حبس با وثیقه ۱۵۰ میلیون تومان آزاد شد. پس ازآن، سعید حبیبی محاکمه و به سه سال زندان محکوم شد، که به این حکم اعتراض شده است.

در روز هفتم دیماه ۱۳۸۸، سعید کلانکی و جلالی فر با دو تن از همکاران خود در کمیته گزارشگران حقوق بشر تماس تلفنی گرفتند و از آنها خواستند که وب سایت کمیته را غیر فعال کنند. سپس بازجویان آنها گوشی تلفن را گرفته و اعضای کمیته گزارشگران حقوق بشررا تهدید کردند که اگر فعالیت وب سایت کمیته متوقف نشود، با آنها چه در زندان و چه در خارج از زندان برخورد خواهد شد.

به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، اعضای بازداشت شده این کمیته برای اعتراف به ارتباط با سازمان مجاهدین خلق بعنوان گروه اپوزیسیون خارج از کشورتحت فشار قرار دارند.

سازمان دانش آموختگان ادوار که کمیته ای برای گزارش از خشونت های حقوق بشر دارد، از سازمان هایی است که از زاویه ای مستقل حقوق بشر در ایران را نظارت می کند، اما دولت اعضای این سازمان از جمله کسانی را که دانش آموخته حقوق بشر هستند و در کمیته حقوق بشر این سازمان کار می کنند، بازداشت کرده است. در روز دوازدهم دیماه، روزبه کریمی؛ مدافع دانش آموخته حقوق بشر و روزنامه نگار، و فروغ میرزایی دانش آموخته حقوق و حقوق بشر که در دفتر حقوقی عبدالفتاح سلطانی؛ از وکلای شناخته شده حقوق بشر، کار می کرد، بازداشت شدند. همچنین رشید اسماعیلی، عضو شورای مرکزی ادوار و دانشجوی ارشد حقوق بشر که از دانشگاه اخراج شد، در اصفهان در روز سوم دیماه بازداشت شد. رشید دچار بیماری های جدی است که نیاز به مراقبت های ویژه دارد.

کمیته گزارشگران حقوق بشر و سازمان دانش آموختگان ادوار از معدود سازمان های حقوق بشر مستقلی هستند که هنوز در جمهوری اسلامی ایران فعالیت می کنند، در حالیکه تعداد زیادی از پیشگامان مدافع حقوق بشر در زندان هستند و یا در تبعید بسر می برند. کانون مدافعان حقوق بشر که مسئولیت آن بر عهده برنده جایزه صلح نوبل؛ خانم شیرین عبادی است، در آذرماه ۱۳۸۷ توسط مقامات بسته شد. رئیس سازمان حقوق بشر کردستان؛ محمد صدیق کبودوند از سال ۱۳۸۶ در زندان بسر می برد. کبودوند بخاطر فعالیت های حقوق بشری خود به ده سال و 6 ماه زندان محکوم شده است. عماد باقی؛ موسس انجمن دفاع از حقوق زندانیان نیز در 7 دیماه بازداشت شد و تاکنون هیچ اطلاعی در باره او داده نشده است.


http://persian.iranhumanrights.com