ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 06.01.2010, 17:08
هشدار گزارشگران بدون مرز

خطر اعدام در بزرگترین زندان جهان برای روزنامه‌نگاران

با ٤٢ روزنامه‌نگار و وب‌نگار زندانی ایران بازهم به بزرگترین زندان روزنامه‌نگاران در جهان تبدیل شده است.
صدور احکام سنگین برای روزنامه‌نگاران زندانی ادامه دارد. بهمن احمدی امویی به هفت سال و چهار ماه زندان و ٣٢ ضربه شلاق محکوم شده است و حکم پنج سال زندان و تبعید احمد زیدآبادی نیز در دادگاه تجدید نظر تائید شده است.

در تاریخ ١٤ دی ماه ٣٦ نماینده حامی محمود احمدی نژاد در مجلس شورای اسلامی با ارائه طرح دو فوریتی خواهان اضافه کردن تبصره ای به بند ٢٣٦ آئین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب شدند. این نمایندگان در طرح خود خواهان آن شده اند که " در جرائم مربوط به اخلال در نظم عمومی چنانچه متهم محارب شناخته شود، مهلت مذکور بیست روز به پنج روز تقلیل یابد."

گزارشگران بدون مرز در این باره اعلام می‌کند : " اظهارات مسئولان جمهوری اسلامی و تکرار درخواست "مجازات اعدام " برای معترضان ما را شدیدا نگران کرده است. خطر جدی است افراط‌گرایان رِژیم تهران می‌توانند شاهدان سرکوب را اعدام کنند. نهادهای بین‌المللی باید با اقدام فوری از فاجعه ای دیگر و اعدام زندانیان سیاسی که در زندان‌ها تحت فشار قرار دارند پیشگیری کنند. "

حیدر مصلحی وزیر اطلاعات در مصاحبه‌ای اعلام کرده است :" مواردی از دستگیرشدگان اتباع بیگانه داشته‌ایم (..) و دوربین‌ها و وسایلی که در اختیارشان بوده کشف شده است." از سوی دیگر همین وزارتخانه با انتشار فهرستی از ٦٠ انجمن غیر دولتی و رسانه های جهانی هر گونه همکاری و ارتباط با این نهادها را برای شهروندان ایرانی ممنوع کرده است. از جمله در این فهرست از رسانه‌هایی چون صدای امریکا و بی بی سی و سازمان نگهبان حقوق بشر نام برده شده است.

احمد زیدآبادی در تاریخ دوم آذر ماه در دادگاه بدوی به پنج سال زندان و تبعید به گناباد محکوم شده است. این حکم بنا بر گفته همسر این روزنامه نگار از سوی دادگاه تجدید نظر تائید شده است. برنده جایزه معتبر قلم طلایی ٢٠٠٩ برای آزادی مطبوعات، در تاریخ ٢٤ خرداد ماه بازداشت و به مدت ٣٥ روز را " درسلولی "قبر مانند " گذرانده است. این روزنامه‌نگار برای نوشتن نامه به رهبر جمهوری اسلامی و عذر خواهی از او شدیدا تحت فشار قرار دارد. نامه‌ی احمد زیدآبادی به آیت‌اله خامنه ای دو سال پیش در مطبوعات انتشار یافت و در آن این روزنامه‌نگار نوشته بود " سوال اين است که به چه علت شرعی، عقلی، قانونی و يا عرفی و بر اساس کدام مصلحت عمومی، پرسش علنی از رهبری و يا نقد گفته‌ها و عملکرد وی، عملا در جامعه ايران ممنوع است؟ "

بهمن احمدی امويی روزنامه نگار زندانی از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به هفت سال وچهار ماه حبس تعزيری و ۳۲ ضربه شلاق محکوم شد . بهمن احمدی امویی همکار بسیاری از روزنامه‌های اصلاح‌طلب به همراه همسرش در سحرگاه ٣٠ خرداد در منزل خود بازداشت شدند. ژیلا بنی یعقوب مدیر سایت کانون زنان ایرانی در تاریخ ٢٩ مرداد ماه با سپردن صد میلیون تومان وثیقه و تا برگزاری دادگاه خود به طور موقت از زندان آزاد شد. اما بهمن احمدی امویی همچنان در زندان اوین بسر می برد. فریده غیرت وکیل بهمن احمدی امویی پیش از این از گم شدن پرونده این روزنامه‌نگار در دادگاه انقلاب اسلامی "گم" سخن گفته بود.

از فردای تظاهرات خونبار ٦ دی‌‌ماه ١٣٨٨ موج تازه‌ای از دستگیری فعالان سیاسی و مدنی و روزنامه نگاران از سوی وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران آغاز شده است. دهها فعال سیاسی و بیش از ١٢ روزنامه‌نگار و وب‌نگار دستگیر شده اند. بسیاری از خانواده زندانیان بازداشتی همچنان در صف های طویل در برابر زندان اوین در انتظار خبری از عزیزان خود هستند.

گزارشگران بدون مرز ياد آور مي شود که ايران با ٤٢ روزنامه نگار و وب‌نگار زندانی بزرگترین زندان جهان برای روزنامه نگاران است.