ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 03.01.2010, 8:56
بازداشت‌شدگان به اعدام تهدید شدند


ایجاد فشار بر قوه قضائیه برای اقدام همانند "دادگاه های بعد از انقلاب"

۱۳ دی ماه ۱۳۸۸- کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران امروز تاکید کرد که روحانیون طرفدار دولت در یک پیام آشکارا همآهنگ شده اعدام معترضین بازداشت شده را خواستار شدند، آنها همچنین با ایجاد فشار شدید سیاسی بر قوه قضائیه به ظاهر مستقل جمهوری اسلامی، از این نهاد خواستند که همانند مقامات قضایی پس از انقلاب عمل کنند و به این ترتیب تلاش کردند که مردم را از ادامه تظاهرات برای حقوق خود بترسانند.

هادی قائمی؛ سخنگوی کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران در باره پیام این سخنرانان گفت:"ما عمیقا نگرانیم، چرا که از یکطرف فشار سیاسی غیرمتعارف بر مقامات قضایی وارد می شود و از طرف دیگر با تبلیغات دولتی برای اعدام معترضین فضاسازی می شود." قائمی تاکید کرد که "این کاملا آشکار است که مسئولین در ایران نتوانسته اند بفهمند که خشونت به اعتراضات پایان نخواهد داد و فقط اعتراضات را شدت می دهد. چنین اعدام هایی پس از ۶ ماه اعتراض مردم، قطعا باعث بی ثباتی بیشتر و خشم بیشتر مردم خواهد شد."

آیت الله علم الهدی؛ عضو مجلس خبرگان رهبری، به مردمی که برای اعتراض به محدودیت های دولتی در حقوق شهروندی خود تظاهرات می کنند، اخطار کرد که اگر دست از اعتراض برندارند، محارب شناخته خواهند شد. در جمهوری اسلامی ایران مجازات محاربه، اعدام است. علم الهدی از معترضین خواست که " به دامان رهبری برگردند" وگرنه "این مردم و نظام با آنهاا بعنوان محارب برخورد می کنند."

در نماز جمعه تهران، آیت الله جنتی؛ دبیر شورای نگهبان معترضین را خطاب قرار داد و گفت ""این افراد از مصادیق بارز مفسد فی الارض هستند و در اوایل انقلاب امثال آنها مجازات شدند." وی اضافه کرد که "انتظار مردم از دستگاه های قضایی بسیار زیاد است البته می دانیم که دستگاه های قضایی محدودیت هایی دارند و نمی توانند مانند دادگاه های اوایل انقلاب عمل کنند که اگر آن طور عمل می کردند این قائله خیلی زودتر تمام شده بود."

آیت الله جنتی خطاب به دستگاه های قضایی گفت: "افرادی که باید دستگیر شوند سریعا بازداشت شوند و اگر کسی هم دستگیر شد پس از گذشت چند روز آزاد نشود تا به فتنه گری خود ادامه دهد. این افراد دیگر هدایت نمی شوند." وی ادامه داد" دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی هم باید به وظایف خود عمل کنند و اگر این افراد بخواهند دوباره پررو شوند و در خیابان ها حرمت شکنی کنند نباید امانشان داد و باید سریعا دستگیر و محاکمه شوند، همچنین برای رسیدگی به پرونده های آنها باید از قاضی هایی مانند قاضی های سال ۵۷ استفاده کرد نه قاضی های بی حال."

آیت الله سید یوسیف طباطبایی نژاد در نماز جمعه اصفهان نیز خطاب به دستگاه قضایی گفت: "این گروه فتنه با ریختن در خیابان ها و آتش زدن اموال مردم با خدا محاربه کرده و آنها مفسد فی الارض هستند و دستگاه قضایی بداند که این اعمال عین فساد بوده و حکم آن به دستور خدا و قرآن اعدام است."

آیت الله شیخ اسدالله ایمانی؛ عضو مجلس خبرگان رهبری در نماز جمعه شیراز گفت:"فتنه گران بفهمند که چنانچه سبب فتنه و یا مباشر در فتنه باشند، محارب و مرتد هستند و دستگاه قضایی با آنها برخورد لازم را می کند."

به گزارش خبرگزاری کار ایران؛ ایلنا، محاکمه هفت نفر از کسانی که به توهین به آرمان های انقلاب اسلامی متهم هسند در روزهای یکشنبه تا سه شنبه برگزار می شود. اطلاعاتی در مورد این هفت نفر داده نشده است. همچنین به گزارش روابط عمومی دفتر دادسرای عمومی و انقلاب تهران، پرونده این متهمین تکمیل و به دادگاه ارسال شده است. بر اساس همین گزارش، پرونده تعدادی از بازداشت شدگان در تظاهرات روز عاشورا و بعداز آن نیز به زودی به دادگاه انقلاب تهران ارجاع می شو دو تحقیقات از آنها با سرعت در حال انجام است .تعدادی از وب سایت های حامیان دولت نیز از "اعدام های قریب الوقوع" که به زودی اجرا خواهد شد، خبر داده اند.

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران بشدت مجرم شناختن افرد بی گناه را توسط مقامات ایرانی محکوم می کند و خواستار آزادی بیش از ۱۵۰۰ نفر از مردمی است که در روزهای اخیر بازداشت شده اند.