ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 01.01.2010, 7:30
بازداشت شدگان مرتبط  با آیت‌الله منتظری

بازداشت شدگان اخیر و ارتباط آنها با آیت الله العظمی منتظری

پس از درگذشت جانسوز حضرت آیت الله العظمی منتظری و جان تازه ای که در پی تشییع بی نظیر در کالبد ملت دمید به گونه ای که ناظران جمعیت شرکت کننده را تا یک میلیون نفر تخمین زده‌اند، حوادثی در ایران رخ داد. یکی از این حوادث تجمع های مختلف در برخی نقاط کشور از جمله: قم، تهران، اصفهان، نجف آباد، تبریز و کاشان بود.

اما در این میان از تعداد بازداشت شدگان آمار دقیقی در دست نیست، اما گفته می شود در اصفهان ۶۰۰ نفر، نجف آباد ۲۰۰ نفر و تهران ۵۰۰ نفر بازداشت شده اند. در میان بازداشت شدگان روزنامه نگاران و فعالان سیاسی بسیاری هستند که برخی از آنها ارتباط مستقیم با آیت الله العظمی منتظری و رحلت ایشان داشته اند، از جمله:

۱ – آقای احمد قابل؛ ایشان هنگام دریافت خبر فوت فقیه عالیقدر از مشهد عازم قم بودند که در نیشابور توسط نیروهای اطلاعاتی دستگیر می شوند و داغ حضوردر مراسم تشییع و تدفین استاد بزرگوارشان را بر دلش می گذارند. ایشان از محققین و پژوهشگران حوزه علوم دینی بودند و در راه دفاع و ترویج اندیشه های آیت الله منتظری بارها به زندان افتادند و دورانی نیز هجرت اجباری به کشور تاجیکستان کردند که بعد از یک سفر به ایران برای دیدن اقوام و آشنایان در راه برگشت به کشور تاجیکستان ایشان را ممنوع الخروج می کنند.

۱ – آقای عمادالدین باقی؛ فعال حقوق بشر، روزنامه نگار ، نویسنده و از مدافعین حقوق شهروندی آیت الله منتظری که چندین مقاله و کتاب در این باره نوشته است. وی مصاحبه ای در زمان حیات آیت الله منتظری با ایشان داشت که پس از درگذشت ایشان از تلویزیون BBC پخش شد. وی طی تماس های تلفنی توسط اطلاعات و بازجویانش تهدید شده بود. وی پس از پخش آن مصاحبه بازداشت شد.


۳ – آقای سید محمد طاهری؛ فرزند آیت الله طاهری امام جمعه سابق اصفهان که در پی اعلام برگزاری مراسم ختم برای آیت الله منتظری در مسجد سید اصفهان و مسجد حسین آباد اصفهان، بعد از ممانعت نیروهای لباس شخصی و دولتی از برگزاری این مراسم این نیز بازداشت شده است.

۴ – مهندس مصطفی ایزدی؛ نویسنده، روزنامه نگار و از فعالان سیاسی که بیشترین قلم را در دفاع از آیت الله منتظری زده است. گفته می‌شود تهاجم به خانه وی و بازرسی ۴ ساعته – از ساعت ۶ صبح تا ۱۰ – برای یافتن اسناد یا مدارک آرشیوی که مربوط به آیت الله منتظری است. وی مدتی نشریه آوا را سردبیری می کرد که بیشتر به افکار و اندیشه‌های آیت الله منتظری می پرداخت. این نشریه توسط سعید مرتضوی تعطیل شد.

۵ – مهندس محمود دردکشان؛ از فعالان سیاسی قبل و پس از انقلاب که در سالیان گذشته بارها در دفاع از آیت الله منتظری دستگیر و زندانی شده. وی در پی برگزاری مراسم ختم برای آیت الله منتظری که با ممانعت نیروهای لباس شخصی و گارد ویژه نیروهای انتظامی اصفهان مواجه شد در خیابان توسط نیروهای اطلاعاتی بازداشت شده است. ایشان از سرداران دوران جنگ و از دوستان نزدیک و یکی از یاران شهید حاج داود کریمی است.

۶ – آقای مرتضی امیری جرقویه؛ دبیر بازنشسته آموزش و پرورش و یکی از استادان سخن که در دفاع از آیت الله منتظری بارها بازداشت شده و به زندان افتاده‌اند. ایشان نیز بخاطر سخنرانی های آتشین که در شهرهای مختلف از جمله اصفهان و نجف آباد داشتند بارها ممنوع المنبر شده اند.

از محل نگه داری این شش بازداشت شده اطلاع دقیقی در دست نیست.