ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 29.12.2009, 10:25
بازداشت روزنامه‌نگاران و فعالین سیاسی و مدنی

بازداشت چند روزنامه‌نگار

پارلمان‌نیوز: شب گذشته خبرنگار پارلمانی خبرگزاری ایلنا بازداشت شد.

به گزارش پایگاه خبری «پارلمان‌نیوز»، نسرین وزیری خبرنگار پارلمانی خبرگزاری اصلاح‌طلب ایلنا و خبرآنلاین نزدیک به علی لاریجانی بازداشت شد.

همچنین خبرهای رسیده حاکی از آن است که بدرالسادات مفیدی دبیر انجمن صنفی روزنامه‌نگاران، کیوان مهرگان دبیر سیاسی ضمیمه اعتماد، مرتضی کاظمیان یادداشت نویس روزنامه‌های اصلاح‌طلب و ماشاءالله شمس الواعظین بازداشت شدند.

همچنین شنیده می‌شود شاپور کاظمی، برادر زهرا رهنورد شب گذشته بار دیگر دستگیر شد.

اخبار دریافتی حاکی از آن است که کیوان مهرگان که پیش از این ماموران برای بازداشت او به منزلش مراجعه کردند و در منزل حضور نداشت بازداشت شد. از سوی دیگر خبر می‌رسد که رضا تاجیک دبیر سیاسی روزنامه‌های توقیف شده شرق و کارگزاران نیز بازداشت شد.


فرزند شهید بهشتی بازداشت شد

پارلمان‌نیوز: سید علیرضا حسینی بهشتی فرزند شهید بهشتی حوالی ساعت ۱ بعد از ظهر روز گذشته بازداشت شد.

طی گفت‌وگویی كه یكی از نزدیكان بهشتی با یكی از رسانه‌ها انجام داد از عدم درج این خبر تاكنون در رسانه‌ها ابراز تعجب كرده و گفت: علیرضا حسینی بهشتی حوالی ساعت 1 بعد از ظهر روز گذشته در حالی كه مشغول تدریس در دانشگاه تربیت مدرس بود بازداشت شد اما تاكنون خبری در این رابطه در رسانه‌ها منعكس نشده است.

وی افزود:بازداشت‌كنندگان پس انتقال بهشتی به منزل شخصی و جست‌وجوی آنجا؛ پاره‌ای از اسناد، مدارك، كامپیوتر شخصی و دست نوشته‌های وی را نیز ضبط كردند.

وی در ادامه این گفت‌وگو اظهار داشت:هم‌اكنون نیز هیچ اطلاعی از محل نگه‌داری آقای بهشتی در دست نیست كه این امر موجب نگرانی شدید خانواده و بستگان وی شده است.

این فرد تصریح كرد: به گفته همسر بهشتی كه در آخرین لحظات جست‌وجوی منزل و ثبت‌و ضبط پاره‌ای از اسناد، مدارك و كامپیوتر شخصی به محل می‌رسد؛علیرضا بهشتی از امضای لیست اقلام ضبط شده كه بر روی یك برگه آ4 و به صورت دست‌نویس مرقوم شده است، امتناع می‌كند.


گزارش دویچه وله از بازداشت‌ها

دویچه وله: در مورد تعداد دستگیرشدگان روزهای اخیر آمار موثقی وجود ندارد. مدام نام‌های جدیدی بر فهرست دستگیرشدگان افزوده می‌شود. شواهد نشان می‌دهد که فهرستی وجود داشته که دستگیری‌ها برپایه‌ی آن صورت گرفته است. این‌که چه کسی را دستگیر می‌کنند، ربط مستقیمی به رخدادهای روزهای شنبه و یکشنبه‌ی گذشته (تاسوعا و عاشورا) ندارد.


نمونه‌ای از یک دستگیری

منصوره‌شجاعی، پژوهشگر حوزه زنان و از فعالان حقوق زنان و کمپین یک میلیون امضا را در نیمه شب ۷ دی در منزلش دستگیر کرده‌اند. در سایت "مدرسه‌فمینیستی" درباره‌ی نحوه‌ی دستگیری او چنین آمده است:

«ماموران نیروی انتظامی، ساعت ۱۱ و نیم شب ۷ دی ماه برای بازداشت منصوره شجاعی به خانه وی مراجعه کردند، اما به دلیل عدم حضور او، در حضور پسرش تا ساعت ۳ و نیم بامداد در منزل او ماندند تا این که منصوره شجاعی و همسرش به خانه بازگشتند و سپس او را بازداشت و به زندان منتقل کردند. ماموران امنیتی پیش از انتقال منصوره شجاعی به زندان، خانه وی را تفتیش کردند و کامپیوتر و موبایل و وسایل دیگرش را نیز ضبط کردند.»

در ادامه‌ی این خبر در سایت "مدرسه‌فمینیستی" آمده است: «بر اساس گفته فرزند منصوره شجاعی، ماموران امنیتی در پاسخ به درخواست منصوره شجاعی برای نشان دادن حکم بازداشت، ورقه ای به وی نشان دادند، اما از نشان دادن آن ورقه به دیگر اعضای خانواده خودداری کردند. خانواده منصوره شجاعی از محل بازداشت او اظهار بی‌اطلاعی و نگرانی کرده‌اند، چرا که ماموران به رغم اصرار آنان از گفتن محل بازداشت وی خودداری کرده‌اند.»

شمس‌الواعظین، نوشین عبادی، کاظمیان ...

ماشاءا‌لله شمس الواعظیـــن را هم بامداد روز ســه‌شنبه (۸ دی) دستگیر کرده‌اند. سایت "جرس" درباره‌ی دستگیری او نوشته است: «این روزنامه نگار در حالی بازداشت شده است که شش جوان لباس شخصی با داشتن "حکمی بدون اسم" وارد منزل او شدند. وی در ابتدا مقاومت کرده و خواستار "حکم با اسم" شده اما حدود یکساعت بعد چهار فرد "مسن تر" آمده و تهدید کرده اند که اگر نیاید او را با زور خواهند بود.»

خواهر خانم شیرین عبادی، برنده‌ی جایزه‌ی صلح نوبل از دستگیرشدگان اخیر است. شیرین عبادی در مورد دستگیری دکتر نوشین عبادی اطلاعیه‌ای صادر کرده که در آغاز آن آمده است:

«بدین وسیله به اطلاع می‌رسانم که خواهر اینجانب به نام دکتر نوشین عبادی، استاد دانشکده پزشکی دانشگاه آزاد تهران ساعت ۹ شب مورخ ۲۸ دسامبر ۲۰۰۹ توسط ۴ نفر از مأمورین وزارت اطلاعات در منزل خود دستگیر و به زندان ارسال شده است. از محل بازداشت او و علت دستگیری خبری ندارم.»

محمدجواد صابری (روزنامه‌نگار)، مرتضی کاظمیان (فعال سیاسی و روزنامه‌نگار)، مصطفی ایزدی (روزنامه‌نگار)، حشمت الله طبرزدی (فعال سیاسی)، ابوالفضل قدیانی (عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی)، مهین فهیمی (از "مادران صلح") و فرزندش امید منتظری، اردوان تراکمه (دانشجو) از جمله‌نام‌های جدید در فهرست دستگیرشدگان هستند. گفته می‌شود که فقط در اصفهان ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر دستگیر شده‌اند.

فراخوان ارگان سپاه به تجمع در برابر دفتر موسوی

مقامات مدام در حال تهدید هستند. تهدیدها بویژه متوجه میرحسین موسوی است. روزنامه "جوان" ارگان سپاه پاسداران از هواداران حکومت خواسته است فردا در مقابل دفتر میرحسین موسوی تحصن کنند. حکومت می‌کوشد نیروهای خود را تهییج کند. برای فردا تظاهراتی را تدارک دیده‌اند. روزنامه‌ی جوان از شرکت کنندگان در این تظاهرات خواسته است پس از راه‌پیمایی به سوی دفتر میرحسین موسوی بروند و خواست دستگیر موسوی و کروبی را مطرح کنند.

سردار محمدرضا نقدی، رئیس بسیج در یک سخنرانی‌برای بسیجیان، معترضان را «فتنه‌گران اجیرشده» خوانده و گفته است که باید بدون درنگ به «پاکسازی» آنان پرداخت. وی تأکید کرده که «فتنه» را باید مهار کرد و دیگر با «عناصر فتنه» مدارا نکرد.


اطلاعیه شیرین عبادی درباره بازداشت خواهرش

بدین وسیله به اطلاع می‌رسانم که خواهر این‌جانب به نام دکتر نوشین عبادی، استاد دانشکده پزشکی دانشگاه آزاد تهران ساعت ۹ شب مورخ ۲۸ دسامبر ۲۰۰۹ توسط ۴ نفر از مأمورین وزارت اطلاعات در منزل خود دستگیر و به زندان ارسال شده است. از محل بازداشت او و علت دستگیری خبری ندارم.

لازم به ذکر است که در دو ماه گذشته چند بار وی از سوی وزارت اطلاعات احضار شده بود و به او گفته بودند که مرا قانع کند از فعالیتهای حقوق بشری خود دست بکشم و ضمنا به او گفته بودند که بایستی منزل خود را که در مجاورت آپارتمان اینجانب میباشد تخلیه نماید و او را تهدید به بازداشت کرده بودند و گفته بودند در صورتی که من به فعالیتهای حقوق بشری خود ادامه دهم و او منزل خود را عوض نکند او را دستگیر خواهند کرد. در ابتدا این مساله را شوخی می‌پنداشتم اما متاسفانه مأمورین مذکور در گفتار خود ثابت بودند و بالاخره ایشان را در ساعت ۹ شب مورخ ۲۸ دسامبر دستگیر کردند.

لازم به یاد آوری است که وی خوشبختانه یا متاسفانه هیچ فعالیت حقوق بشری، اجتماعی یا سیاسی نداشته و فقط در ارتباط با فعالیت هائی که من در زمینه حقوق بشر انجام داده و می‌دهم دستگیر شده است و دستگیری او در حقیقت فشار جدیدی است برای توقف فعالیتهای حقوق بشری من. لذا بدین وسیله توجه مقامات قضائی را به رفتار غیر قانونی مأموران جلب می‌کنم.

کشور ما در حال حاضر بیش از هر چیز نیازمند آرامشی است که در سایه قانون مندی به دست آید و هر گونه رفتار فرا قانونی اثرات سوئی خواهد داشت .

شیرین عبادی