ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 24.12.2009, 15:40
آمریکا: ایران همانند یک دولت پلیسی رفتار می‌کند

دویچه وله: در پی افزایش خشونت ماموران امنیتی در سرکوب مراسم عزاداری، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا مقابله‌ی جمهوری اسلامی با معترضان را شبیه رفتار یک "دولت پلیسی" دانست و خواهان گوش‌سپاری مسئولان به خواست‌ها مردم شد.

به گفته فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا، دولت ایران هر چه بیشتردر برخورد به مردم شبیه به یک "دولت پلیسی" رفتار می‌کند. این موضع گیری دولت آمریکا در حالی صورت می‌گیرد، که در اصفهان ماموران امنیتی علیه مردم در مراسم عزاداری آیت‌الله منتظری خشونت زیادی را بکار گرفتند.

در روز چهارشنبه (۲۳ دسامبر) سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا اعلام کرد: «دولت ایران با استفاده از تمام اهرم‌ها و عناصر امنیتی خود می‌کوشد، آشکارا خواست‌های مردمش را برای داشتن رابطه‌ای متفاوت با دولت‌شان زیر پا گذارد.»

به گفته فیلیپ کراولی مردم ایران در صدد یافتن راهی برای احقاق حقوق عمومی خود، همچون آزادی بیان و حق برگزاری آزادانه تجمعات هستند. اما دولت ایران دنبال راهی است که مردم را از دسترسی به ابزارهای مدرن ارتباطی محروم کند.

سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در ادامه افزود: «دولت ایران باید به سخنان مردم خود گوش فرا دهد. مردم ایران خواهان حکومتی هستند، که در خدمت آنان باشد، منافع مردمش را برآورده کند و با دیگر کشورهای جهان مناسباتی از نوع دیگر برقرار کند.»

کاخ سفید پیش از این بطور رسمی درگذشت آیت‌الله منتظری را تسلیت گفته بود. در بیانیه کاخ سفید آمده بود: «آیت‌الله منتظری شخصیتی شناخته شده بود و تعهد خلل‌ناپذیرش در دفاع از حقوق جهانشمول برای او احترامی بین‌المللی به همراه آورد.»

برخی از رسانه‌های انگلیسی‌زبان با اشاره به مواضع جدید آمریکا در قبال جنبش اعتراضی در ایران به سکوت چند ساله کاخ سفید پیرامون حصر و فشارهای وارده بر آیت‌الله منتظری انتقاد کردند. آیت‌الله منتظری به تازگی اشغال سفارت آمریکا در تهران و ماجرای گروگانگیری را اشتباه دانسته بود.

هشدار سازمان‌های حقوق‌بشری

سازمان عفو بين‌الملل در روز چهارشنبه ۲۳ دسامبر با انتشار بيانيه‌ای از جمهوری اسلامی خواست، که آزادی تجمعات صلح‌‌آميز در روز عاشورا را تضمين کند.

مالکوم اسمارت، سرپرست خاورميانه و شمال آفريقای سازمان عفو بين‌الملل گفت: «دولت ايران بايد روز عاشورا را به فرصتی برای پايان دادن به ممنوعيت تظاهرات مسالمت‌آميز، از جمله دستگیری‌های خودسرانه و پیشگیرانه قرار دهد و تضمين دهد که از نیروی بیش از حد در زمان تجمع مخالفان برای ابراز خواسته هايشان در روز عاشورا استفاده نکند. ما از رهبر جمهوری اسلامی می‌خواهيم که تضمين دهد کسی بازداشت نشده يا مورد ضرب و شتم نيروهای بسيجی در اين تظاهرات صلح‌‌آميز قرار نخواهد گرفت.»

کمپین بین‌المللی حقوق‌بشر در ایران حمله به پیروان و سوگواران آیت‌الله منتظری را محکوم کرد. این نهاد حقوق‌بشری از جمهوری اسلامی ایران خواست تا به حق مردم ایران در تجمع و ابرازغم و اندوه خود از مرگ آیت‌الله منتظری تجاوز نکند.

ارون رودز، سخنگوی کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران در مورد حق مردم ایران گفت: «مقامات نباید حقوق مردم ایران را در عزاداری برای آیت الله منتظری یا هر فرد دیگری نقض کنند.» رودز در مورد وضعیت بحرانی فعلی تاکید کرد که «این یک زنگ خطرواقعی است که در روزهای آتی و با نزدیک شدن به عاشورا، احتمال حمله خشونت‌بار به شهروندانی وجود دارد که غم و اندوه و احساسات مذهبی خود را در شعائر مذهبی عاشوا در روز ششم دی ماه ابراز خواهند کرد.»