ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 24.12.2009, 5:31
به خشونت علیه عزاداران خاتمه دهید

افزایش تنش ها در آستانه عاشورای حسینی

2 دی ماه 1388- کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران حمله به پیروان و تجلیل کنندگان آیت الله العظمی حسینعلی منتظری را محکوم کرد. امروز نیروهای ضد شورش با گاز اشک آور و اسپری فلفل به پیروان آیت الله منتظری در اصفهان حمله کردند. در حالیکه مقامات ایرانی هر گونه بزرگداشت برای آیت الله منتظری را منع کرده اند، کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران از جمهوری اسلامی ایران خواست تا به حق مردم ایران در تجمع و ابرازغم و اندوه خود از مرگ آیت الله منتظری تجاوز نکند.

ارون رودز؛ سخنگوی کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران در مورد حق مردم ایران گفت:" مقامات نباید حقوق مردم ایران را در عزاداری برای آیت الله منتظری یا هر فرد دیگری نقض کنند." رودز در مورد وضعیت بحرانی فعلی تاکید کرد که "این یک زنگ خطرواقعی است که در روزهای آتی و با نزدیک شدن به عاشورا، احتمال حمله خشونت باربه شهروندانی وجود دارد که غم و اندوه و احساسات مذهبی خود را در شعائر مذهبی عاشوا در روز ششم دی ماه ابراز خواهند کرد."

تشییع کنندگان پیکر آیت الله منتظری در روز سی ام آذرماه با حمله عوامل لباس شخصی دولتی روبرو شده و مجروح شدند. مراسم بزرگداشت سوم و هفتم آیت الله منتظری با دخالت نیروهای بسیج لغو شدند. بیت آیت الله منتظری و منزل فرزند ایشان مورد حمله قرار گرفته است.

آیت الله صانعی؛ از علمای پیشرو واصلاح طلب و از نزدیکان آیت الله منتظری، اجازه ورود در صحن حضرت معصومه را برای تشییع پیکر آیت الله منتظری نیافت و خانه او محاصره شد و مورد حمله قرار گرفت.

در حالیکه مراسم بزرگداشت آیت الله منتظری در قم لغو شدند، پیروان ایشان اعلام کردند که در سایر شهرها مراسم بزرگداشت برگزار خواهند کرد. در روز دوم دی ماه، آیت الله طاهری؛ امام جمعه سابق اصفهان که چند سال پیش در اعتراض به وضعیت مدیریت کشوراستعفا داده بود، در مسجد سید اصفهان مراسم بزرگداشت برگزار کردند. طبق گزارش های رسیده، چند دقیقه پس از آغاز مراسم، حدود 2000 نفر از نیروهای ضد شورش و لباس شخصی درهای مسجد را بستند و با گاز اشک آور به شرکت کنندگان در داخل مسجد حمله کردند. حجت الاسلام مسعود ادیب که سخنران مراسم بود به همراه 50 نفر از سایر شرکت کنندگان از جمله 4 خبرنگار و عکاس بازداشت شدند. منزل و بیت آیت الله طاهری در اصفهان نیز به محاصره نیروهای ضد شورش درآمد.

ارون رودز تاکید کرد "اینکه مردم امکان ابراز احساسات خود را داشته باشند نه تنها از منظر قوانین ایران و بین المللی یک امر ضروری است بلکه ازواجبات اصول اولیه اخلاق انسانی بشمار می رود."